۲ آذر ۱۳۹۸، ۷:۵۵

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد

ارائه تسهیلات اشتغال و مسکن به زوجین برای تشویق به فرزندآوری

ارائه تسهیلات اشتغال و مسکن به زوجین برای تشویق به فرزندآوری

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با هدف ارائه تسهیلات مالی مختلف به زوجین برای افزایش فرزند آوری، در مجلس به جریان افتاده است.

فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پس از تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع سیاست‌های جمعیتی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: این طرح سال ۹۱ با هدف بهبود فرهنگ خانواده و افزایش نرخ باروری در مجلس تدوین شد اما به دلیل وجود موانعی از جمله بار مالی آن، پس از  دو بار قرار گرفتن در دستور کار مجالس نهم و دهم به تصویب نرسید و تا به امروز متوقف مانده است.

ذوالقدر ادامه داد: اما در حال حاضر کمیسیون فرهنگی با توجه به نیاز و شرایط جامعه، طرح را مجدد بررسی و با انجام اصلاحاتی آن را به جریان انداخته است.

وی درباره اهداف این طرح، توضیح داد: از اهداف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده رسیدن به نرخ باروری ۲,۵ درصدی در رشد کمی جمعیت تا سال ۱۴۰۴ همراه با ارتقای کیفی جمعیت و تثبیت آن تا سال ۱۴۳۰ است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس کاهش سن ازدواج، کاهش میزان طلاق، فرزندآوری و افزایش کمی و کیفی نرخ جمعیت را دیگر اهداف این طرح خواند و بیان کرد: به منظور تحقق این اهداف نیز برنامه هایی چون آموزش سبک زندگی مناسب و انجام ازدواج سالم، تهیه خوابگاه به ویژه برای دانشجویان متأهل، اولویت استخدام برای مردان دارای فرزند و مردان متأهل و زنان دارای فرزند در بخش دولتی و غیردولتی و ارائه تسهیلات برای تهیه مسکن در نظر گرفته شده است.

ذوالقدر تاکید کرد: در بررسی مجدد و جدید طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی، با انجام حذف و اصلاحاتی سعی کردیم تا حتی الامکان از بار مالی طرح کاسته شود.

وی درباره تفاوت این طرح با دیگر لوایح حوزه خانواده و جمعیت، اظهار داشت: هرچند برخی از موارد مندرج در این طرح مانند آموزش در خصوص سبک زندگی مناسب و انجام ازدواج سالم، ارائه مشاوره و راهنمایی جهت حل و فصل اختلافات زوجین، ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و بیمه ای، تامین مسکن و غیره جزو حداقل وظایف یک دولت کارآمد بوده و ممکن است در مواد قوانین دیگر موجود باشد اما این طرح تأکیدی بر آنها در قالب یک طرح واحد برای رشد و تعالی جمعیت است.

این نماینده مجلس در خصوص تسهیلات ارائه شده در این طرح برای بانوان شاغل، عنوان کرد: این موضوع دارای بار مالی و در نتیجه مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است و همچنین با شرایط اقتصادی کنونی همخوانی ندارد، اگرچه دارای جنبه های حمایتی برای ادامه اشتغال بانوان شاغل است اما در نهایت سبب ایجاد چالش برای جامعه زنان در بکارگیری و اشتغال است.

ذوالقدر با بیان اینکه این طرح دارای نقاط ضعفی است که نیاز به اصلاح دارد، خاطرنشان کرد: هرچند این طرح برای افزایش جمعیت و ارتقای کیفیت زندگی مشترک دارای محاسنی است اما در برخی موارد نیز دارای نقاط ضعفی است که نیاز به اصلاح دارد.

وی در این خصوص توضیح داد: در برخی موارد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، اعلام برخی شرایط برای ازدواج و فرزند آوری بر مبنای واقعیات ملموس جامعه به نظر نیست لذا امیدواریم تا تصویب نهایی این مشکلات نیز رفع شود تا شاید بتوان در این فضای سخت اقتصادی، با جلب اعتماد جوانان آن ها را به ازدواج، زندگی مشترک پایدار و فرزندآوری ترغیب کرد.  

کد خبر 4770029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      40 1
      آره راست میگین با این درآمدها و بنزین 3000 تومانی
    • آوستوراقیان IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      مردم رو اذیت نکنین . هیچی ما نمی خواهیم . مخصوصا بنزین با همراه تورم 50% گرانی . خدا خیرتان دهد . نخواستیم
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      مگه مغز خر خوردم یکی دیگه رو به این مملکت ویرانه بیارم
    • محمدي IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      نميخادتسهيلات بديد هزينه هاي درماني راكم كنيد .تايه فرزند بخاد به دنيا بياد كلي هزينه رودست زوجها ميزاره ازسنوگرافي گرفته تاازمايشات غربالگري اينارا رايگان كنيد من ده تا بچه ميارم براشون
    • ژابیز IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      وقتی کرایه نشینی مریضی بزور شکم خودتو زنتو سیر میکنی با چه امیدی باید بچه بیاری!
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      الان یک هفتست با قطع نت یک ذره هم کار نکردیم اینطوری فرزند بیاریم؟؟؟
    • محمدي IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      خدايي زوجهاي ناباروررادريابيد بااين هزينه هاي درماني اونا خيلي دلشون بچه ميخاد
    • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      23 0
      میخوای بیشتر از این جمعیت اضافه بشه؟
    • جواد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      11 1
      سلام. مهر عزیز اگر واقع پیگیری و قصد خیر داری در این خبر و واقعا میخواهید از طرح افزایش جمعیت و دغدغه رهبری حمایت کنید چرا یک خبر درباره طرح معیشت دولت که به بالای 5 نفر تعلق نمیگیره نمیزنید؟

      پاسخ سایت: در این خصوص هم مطلب منتشر شده است. در لینک زیر بخوانید www.mehrnews.com/news/4773661

    • دبیر IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      4 8
      مجلس و دولت محترم عنایت کنند، مرخصی زایمان و بدون حقوق را جهت خانم های کارمند و فرهنگی افزایش دهید تا بتوانند فرزند خود را تا حد امکان مراقبت و تربیت کنند، بسیار موثر است
    • 12 IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      15 0
      با این گرانی بنزین و ...
    • پرویز IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      30 3
      برای تولد و تامین آینده ی هر فرزند حداقل یک میلیارد تومن لازمه : ۸۰۰ میلیون (جهت خرید ۸۰ متر خانه) ۵۰ میلیون (خرید یک اتومبیل پراید) ۱۵۰ میلیون (هزینه خوراک لباس و تحصیل تا سن ۱۸ سالگی).
    • Voldmort IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      21 1
      آدم مگه مغز خر خورده تو این اوضاعی که درست کردین به فکر ازدواج بیفته! بچه آوردن که پیش کش!! هر سال شرایطمون بدتر و بدتر میشه واسه زندگی اونوقت بچه بیاریم که اونم بدبخت کنیم؟ جوک نگو مومن
    • مهدی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      13 0
      من یه بچه مریض دارم بدون هيچ بیمه ای دیگه غلط کنم
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      15 0
      با بیکاری اگر امکان برگشت زمان بود ازدواج نمیکردم
    • زائر IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      0 0
      این ها به فکر فرزندان ما نیستند. فقط سیاهی لشکر میخواهند. بدون نان و آتیه! و با توکل و حلوا حلوا میخواهندرشد کنند!
    • ابوذر IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      9 0
      مردم تو خرج زندگیشون موندن با این وضعی که شما به بار آوردین بعد میگین برید بچه بیشتر به دنیا بیارید. البته تقصیرتونم نیست شما که از حال و روز مردم خبر ندارین خودتون زندگیه مرفه دارید و حقوق های چند صد میلیونی
    • f IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      10 0
      واقعا خجالت آوره ما کارگرا کار میکنیم و حقوقمونو رئیس روسا میخورن دوتا بچه دوقلو دارم نمیتونم خرجشونو بدم نه حقوقمو میدن نه بیممو میریزن.این چه وضعشه آخه
    • حامد IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      5 0
      با سلام .از دید یک کارمند میگویم که هزینه اولاد مبلغ حدود 35000 هزار تومان هست ایا تشویق به حساب می آید برای فرزندآوری. قطعا چنین نیست باید در این موضوع حتما کاری انجام داد.
    • تلو زادگان IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      3 0
      جعمیت روستای تلو در اتوبان بابایی تهران به زیر 200 نفر رسیده
    • محمد AE ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      4 0
      با سلام ، اول شما کاری کنید که ما بتونیم ازدواج کنیم ، با این گرونی و با این درامد ها نه میشه خونه خرید نه میشه ماشین خرید و نه میشه زن و بچه رو تامین کرد ، هر جا میریم خواستگاری میگن چی داری