گزارش تحلیلی؛

نشست منامه؛ چراغ سبز شیخ نشینان برای گفتگو با ایران

نشست منامه؛ چراغ سبز شیخ نشینان برای گفتگو با ایران

نشست بحرین علاوه بر موضع گیری خصمانه سه کشور امارات، بحرین و عربستان علیه تهران، با آمادگی شیخ نشینان برای گفتگو با ایران و رقابت اروپا و آمریکا برای تسلط بر منطقه خلیج فارس هم همراه بود.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بحرین مدتی است که به محلی برای برگزاری نشست هایی که اهداف آمریکا و غرب و صهیونیستها را جستجو می کند، تبدیل شده است و در این میان آل خلیفه به شدت سرگرم خوش خدمتی به اربابان غربی و آمریکایی و صهیونیست خود است.

 خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و همه همتایانش در خلیج فارس که علیه ایران موضع گیری می کنند و در راستای خوش خدمتی تل آویو گام بر می دارند؛ باید بدانند که اسرائیل حامی آنها نخواهد بود زیرا خودش در زمانی که معادلات سیاسی و نظامی به شکل سریع در حال تغییر هستند، نیاز به حمایت دارد.

زمان دیکته‌های اسرائیلی و آمریکایی به سر رسیده است و روزهای آتی آکنده از امور غافلگیر کننده است. وزیر خارجه بحرین و همکارانش در منطقه خلیج فارس باید در محاسبات خود سریعاً تجدید نظر کنند.

کنفرانس امنیتی منامه روز جمعه شروع شد و یکشنبه هفته جاری پایان یافت و ایران یکی از محورهای این نشست بودنشست منامه روز جمعه شروع شد و یکشنبه هفته جاری پایان یافت و ایران یکی از محورهای این نشست بود. در این کنفرانس، اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس تلاش کردند که همزمان با اعلام آمادگی برای حل و فصل مناقشات با تهران از طریق راه‌حل دیپلماتیک، فشار بر ایران را نیز افزایش دهند؛ تاکتیکی که به نظر می‌رسد با هدف اخذ امتیازات بیشتر از ایران در مذاکرات احتمالی آینده اتخاذ شده ‌است.

انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امورخارجه امارات با طرح ادعایی علیه ایران و درحالی‌که مقامات تهران همواره تاکید دارند توان موشکی ایران به‌طور مطلق و تحت هرشرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست، مدعی شد که مساله موشک‌های بالستیک ایران باید از طریق دیپلماسی مشترک منطقه‌ای حل شود.

وی روز شنبه در سخنرانی خود در کنفرانس منامه آنچه را سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران نامید یکی از دلایل بی‌ثباتی در منطقه خواند. قرقاش مدعی شد: «مساله موشک‌های بالستیک ایران باید از طریق دیپلماسی مشترک منطقه‌ای حل شود».

عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان در امورخارجه، ضمن طرح مجدد ادعای دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: «عربستان مخالف گفت‌وگو با تهران نیست. سیاست جلب رضایت ایران کارساز نیست و نباید به ایران اجازه داد که به سیاست خارجی خود ادامه دهد. بعد از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ۱۴ سپتامبر اکنون منطقه با گزینه انتخاب میان خیر و شر روبرو است. عربستان مخالف گفتگو با تهران نیست اما بازدارندگی همچنان باید ادامه داشته باشد. کاملا روشن است که حملات ۱۴ سپتامبر با سلاح ایرانی انجام شد و این حملات از سمت شمال بود، نه جنوب. ایرانی‌ها نمی‌توانند خود را از این مساله کنار بکشند و ریاض منتظر نتایج تحقیقات بین‌المللی در این زمینه است. چیزی که اکنون در منطقه وجود دارد چشم‌انداز نور و روشنایی و در مقابل آن چشم‌انداز تاریکی است».

خالد بن‌احمد آل ‌خلیفه، وزیرخارجه بحرین سومین مقام عربی بود که در سخنرانی خود در «کنفرانس منامه» مدعی شد که ایران از طریق حزب‌الله در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند.

 وی ادعا کرد: «ایران حوثی ها را ایجاد و از آن ها حمایت کرد. ما نیازمند یک برنامه جامع برای توقف دخالت‌های ایران در منطقه هستیم، ما چهل سال است که از دخالت‌های ایران رنج می‌بریم اما خواهان تغییر نظام ایران نبوده و نیستیم. برای از سرگیری همکاری با ایران بی‌اعتماد هستیم».

همچنین در این نشست، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه با اشاره به اینکه همچنان به مذاکره با ایران ادامه خواهیم داد، از اینکه آمریکا در امور منطقه بیش از این مداخله نکرده و با ایران مقابله نمی‌کند انتقاد کرد.

این در حالی است که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات بی اساس و اتهامات واهی مطرح شده از سوی برخی شرکت کنندگان در اجلاس گفتگوی منامه در بحرین، ضمن بی ارزش خواندن این اظهارات، اتهامات وارده به ایران را مردود دانستسخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات وارده به تهران را مردود دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این کشورها را به کنار گذاشتن توهّم و پذیرش واقعیت ها و گفتگو و همکاری جمعی برای تامین ثبات، امنیت و پیشرفت منطقه فراخواند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در روزنامه رای الیوم با اشاره به نشست منامه نوشت: در زمانهای بسیار دور، محور همه همایش ها و نشست های سیاسی و نظامی کشورهای عربی ، نحوه مبارزه با تسلط غرب بر منطقه و مقابله با نفوذ اسرائیل و جلوگیری از نقض حریم منطقه بود، اما الان و علیرغم فراموشی این توافقات و همایش ها ؛ اهداف نه تنها تغییریافته بلکه برعکس نیز شده هدف از این همایش ها گشودن درها، سرزمین ها، پایگاه ها دریاها و خلیج های منطقه برای آوردن شمار بیشتری از نیروها و ناوگان ها و تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی است.

وی نوشت: در نشست سالانه همایش منامه، فرماندهان نظامی و سیاسی اروپا و آمریکا حضور پررنگی داشتند، کشورهایی که بهانه حمایت از دریانوردی و نفتکش ها به اتهام زنی به ایران پرداختند و برای تسلط بر منطقه خلیج فارس با یکدیگر رقابت کردندعطوان: در نشست سالانه همایش منامه، فرماندهان نظامی و سیاسی اروپا و امریکا حضور پررنگی داشتند کشورهایی که به بهانه حمایت از دریانوردی و نفتکش ها به اتهام زنی به ایران پرداختند و برای تسلط بر منطقه خلیج فارس با یکدیگر رقابت کردند. رقابت در جلسات این همایش که با حضورکمرنگ کشورهای عربی و اسلامی همراه بود میان دو قدرت اروپا و امریکا بسیار آشکار بود زیرا فلورنس بارلی وزیر دفاع فرانسه تاکید کرده بود که هم اکنون زمان ایجاد بازدارنده جدید فرا رسیده و افزود: فرانسه فعالیتی را برای تشکیل قدرتی دریایی به رهبری اروپا و به دور از فشارهای امریکا علیه ایران مدیریت می کند که مقرش در ابوظبی یا در پایگاهی فرانسوی در آن است.

عطوان افزود: اما کنت مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در خلیج فارس و شرق و خاورمیانه تاکید کرد ایران مسئول حمله بقیق است وشاید حملات مشابهی انجام دهد و هم چنین از حضور ۱۴ هزار سرباز در پایگاه نظامی امریکا در العیدید( قطر)، امیرسلطان (عربستان) و دوحه (کویت ) خبر داد که امکان دارد عامل بازدارنده ایران باشند.

وی می نویسد: اما خبرگزاری های بین المللی و خبرنگاران مطبوعات غربی نیز اعلام کردند هرگز به دلائل بحران روزافزون خلیج فارس و خاورمیانه که خروج آمریکا از توافق هسته ای است و تحمیل تحریم های وحشیانه بر تهران و تحریم ۸۰ میلیون نفر و دستورات دونالد ترامپ برای پیوستن قدس و بلندی های جولان و قانونی کردن شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی اشاره ای نشده است.

این تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: نمی دانیم رژیم اشغالگر صهیونیستی مستقیم یا غیر مستقیم در همایش منامه شرکت کرد اما تاکید داریم پس از کنفرانس معامله قرن،پایتخت بحرین به زیارتگاه مقامات صهیونیستی تبدیل شده است عطوان: بحرین به زیارتگاه مقامات صهیونیستی تبدیل شده استو عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز تایید شده است و این بدان معنی نیست که نباید به کشورهای دیگری مانند قطر ، امارات و عمان که همان مسیر را طی می کنند اشاره نکرد.

عطوان می نویسد: این رقابت نظامی کشورهای غربی که با قدرت در حال بازگشت به منطقه خلیج فارس است ما را بیشتر به نظریه توطئه نزدیک می کند مبنی بر اینکه خروج امریکا از توافق هسته ای ایران ، برنامه ای با نظارت برای فعال کردن بحران کنونی و بازکردن آبها و اراضی خلیج فارس برای بازگشت استعمارگر غربی به این بهانه بود. چه کسی بهای این نیروها ، کشتی ها، رادارها و موشک های امریکایی اروپایی و پایگاههایی که بدان پناه خواهند برد را پرداخت خواهد کرد ؟ پاسخ به این سوال حجم باج خواهی مالی سیاسی و نظامی که کشورهای خلیج فارس با آن روبرو هستند رانشان می دهد و ترامپ از همه بهترآن را می داند».

قدر مسلم آن است که نشستی که رژیم بحرین میزبان آن بود علاوه بر بحث خوش خدمتی به اربابان اروپایی و آمریکایی در واقع بخشی از پروپاگاندایی است که آل خلیفه سعی می کند که خود را رژیمی باثبات و علاقه مند به موضوعات گفتگو، امنیت منطقه ای و جهانی نشان دهد. اما واقعیت این است که رژیم بحرین به گفتگو وقعی نمی نهد و مخالفان خود را به بند کشیده است و در قاموس این رژیم، گفتگو جایی ندارد.

کد خبر 4780760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha