۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۲:۵۲

تا پایان سال ۲۰۱۹؛

روسیه: آمریکا درصدد پرتابِ آزمایشی دو فروند موشک ممنوعه است

روسیه: آمریکا درصدد پرتابِ آزمایشی دو فروند موشک ممنوعه است

فرمانده نیروی موشکی استراتژیک روسیه می گوید که آمریکا در حال برنامه ریزی برای پرتاب آزمایشی دو فروند موشک میان بُرد و ممنوعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی کاراکِف» فرمانده نیروی موشکی استراتژیک روسیه روز یکشنبه اظهار داشت که آمریکا برای پرتاب آزمایشی دو فروند موشک جدید و میان برد که طبق مفاد «پیمان منع موشکهای هسته ای میان برد» (INF) موشکهایی ممنوعه بشمار می روند، برنامه ریزی می کند.

کاراکف در این باره گفت: «تا پایان سال ۲۰۱۹، آمریکا درصدد است که دو فروند موشک زمین پایه و میان بُرد جدید را آزمایش کند: یک فروند موشک کروز با بُرد بیش از یکهزار کیلومتر [۶۲۱ مایل] و یک فروند موشک دیگر با برد بیش از سه هزار کیلومتر [۱۸۶۴ مایل]. افزون بر این پهپادهای تهاجمی نیز می توانند در زمره تسلیحات تهاجمی کوتاه بُرد و میان بُرد طبقه بندی شوند».

کاراکف در ادامه خاطرنشان کرد: «امروزه هیچ کس نمی تواند تضمین کند که این مجموعه های [تسلیحاتی] به سلاح هسته ای مجهز نخواهند شد».

شایان ذکر است که پنج شنبه گذشته، آمریکا یک فروند موشک میان بُرد زمین پایه و ممنوعه (طبق مفاد INF) را در ایالت کالیفرنیا با موفقیت آزمایش کرد. طبق اعلان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، این موشک پس از طی مسافتی بالغ بر ۴۹۸ کیلومتر (بیش از ۳۱۰ مایل) در آبهای اقیانوس سقوط کرد.

گفتنی است که پیمان منع موشکهای هسته ای میان بُرد که در سال ۱۹۸۷ میان دولتهای آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسید، در روز دوم آگوست ۲۰۱۹ پایان یافت. نکته قابل ذکر آن است که دولت آمریکا شش ماه پیش از تاریخ مذکور تمام تعهدات خود مندرج در این پیمان را به طور رسمی به حالت تعلیق درآورد.

در واقع، هم روسیه و هم آمریکا یکدیگر را به نقض این پیمان متعهد می کنند؛ پیمانی که هرگونه موشک بالستیک و کروز زمین پایه با دامنه بُرد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ تا ۳۴۱۷ مایل) را ممنوع اعلام می کند.

کد خبر 4798851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      1 0
      امیدوارم بزنه وسط مسکو