۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱

رئیس اوقاف ناحیه دو شهرستان کرمان:

وقف ۱۸۰ هکتار باغ پسته برای کودکان بی سرپرست کرمانی

وقف ۱۸۰ هکتار باغ پسته برای کودکان بی سرپرست کرمانی

کرمان - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان گفت: بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته ای موقوفه در تولیت این اداره بوده که ۱۸۰ هکتاراز این اراضی مربوط به موقوفه ایتام دیلمقانی است.

حجت الاسلام سید رضا فاطمی در گفتگو با خبرنگار مهر در گزارشی به رسیدگی وضعیت موقوفات کشاورزی زیر نظر این اداره پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ هکتار باغ پسته موقوفه زیر نظر این اداره در شهرستان کرمان و زرند وجود دارد که هر ساله از محل عوائد این موقوفات اجرای نیت واقفان خیر اندیش اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نیت بیشتر این موقوفات وقف تعزیه داری در ایام ماه محرم است، افزود: ۱۸۰ هکتار از این باغات مربوط به مخارج زندگی کودکان بی سرپرست دیلمقانی است که دردر روستاهای علی آباد و احمد آباد شهرستان زرند واقع شده است.

فاطمی با اشاره به بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمد پسته صرف نگهداری خود محصول می‌شود به اقدامات عمرانی انجام شده در بازدهی بیشتر محصولات پسته دیلمقانی اشاره کرد و گفت: اصلاح باغات پسته از طریق جوانسازی، تغییر رقم و الگوی کشت، کود دهی و سم پاشی در راستای مبارزه با آفات از جمله اقدامات اجرا شده در این باغات است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر محصول امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است، افزود: مسئله حصارکشی باغات و ساخت استخرهای ذخیره آب برای سیستم‌های آبیاری درختان پسته از جمله برنامه‌های عمرانی در دست اقدام خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه دو شهرستان کرمان تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در احیا و عمران باغات پسته دیلمقانی در زرند، ضمن سرمایه گذاری در جهت درآمدزایی، تا کنون زمینه ایجاد ۲۰ شغل مستقیم در باغات موقوفه فراهم شده است.

مرحوم احمد یزدانپناه معروف به دیلمقانی از واقفان بزرگ استان، مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی را واقع در خیابان شهدا برای نگهداری از کودکان یتیم و بی سرپرست وقف کرد.

در حال حاضر تعداد ۷۰ نفر از کودکان بی سرپرست اعم از دختر و پسر در مجتمع دیلمقانی تحت تعلیم و پرورش قرار دارند که همه هزینه‌های جاری از قیبل غذا پوشاک و… با مدیریت و حمایت اداره کل اوقاف از محل موقوفات واقف که بخشی از آن اراضی کشاورزی و باغات پسته در زرند می‌باشد، تأمین می‌شود.

کد خبر 4812279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha