۱۲ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۱۶

یک مسئول در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد؛

ضرورت توجه مداحان نسبت به رفع آسیب‌های مداحی

ضرورت توجه مداحان نسبت به رفع آسیب‌های مداحی

اراک- مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: مقوله مداحی را عواملی آسیب زا تهدید می‌کند و باید مداحان از ورود آسیب به این حوزه جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سنگری روز پنج شنبه با حضور در کارگاه آسیب شناسی مراسمات آئینی در اراک، اظهار داشت: همه ما در زندگی نیازمند ذکر هستیم و ذکر و فکر باید با هم همراه باشد.

وی ادامه داد: در کار مداحی و منبر به عناصری از قبیل خود شخص، محتوا، شناخت دقیق مخاطب، زمان، مکان، ابزار و فرآیند نیاز مند هستیم.

این استاد دانشگاه در خصوص آسیب شناسی مداحی بیان کرد: بخشی از آسیب‌ها متوجه شخص مداح است یعنی ممکن است رفتارها و کنش‌هایی داشته باشد که مداحی را مخدوش سازد. این افراد باید نسبت به مدیریت رفتار خود و روابط در جامعه دقت کنند زیرا فضای جامعه آن‌ها را همواره در مرکز توجه قرار می‌دهد. هر نوع لغزش از سوی آن‌ها به قیمت تردید نسبت به ارزش‌ها منجر می‌شود.

سنگری با اشاره به آسیب‌های محتوای مداحی اظهار کرد: محتوای مداحی را دو آفت بزرگ تحریف و وهن تهدید می‌کند. تحریف یعنی محتوایی که سندیت ندارد و به انحراف ذهنی مخاطب می‌انجامد و وهن یعنی فرو کاستن. گاهی هنگام معرفی عظمت اهل بیت (ع) به چشم و قد و … اشاره می‌شود در حالی که ارزش‌های آن‌ها شامل منش و فضیلت، گذشت، ایثار و… است.

وی بیان کرد: عدم شناخت نسبت به مخاطب و نیازهای وی از دیگر آسیب‌های مداحی است. بخشی از نیازها به حوزه فکر، اندیشه و… باز می‌گردد بنابراین کسی که به عنوان مداح در این فضاها ورود پیدا می‌کند باید علاوه بر سوگ و گریه، عواطف و اندیشه را سیراب کند زیرا اگر به اندیشه پرداخته نشود، با خلائی در این حوزه مواجه هستیم.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: بعضی از مداحان یا مطلقاً سیاسی می‌شوند یا اصلاً سیاست را کنار می‌گذارد و افراط و تفریط در این حوزه خطرناک است. منظور از سیاست، سیاست بازی نیست بلکه باید مداحان نسبت به مسائل جامعه حساسیت نشان دهند.

وی گفت: آسیب دیگر مناسب نبودن فضاهای ارتباطی برای ذاکران و مداحان است. ممکن است در محافلی به کودکان آن طور که باید در این حوزه توجه نشده باشد. ممکن است مداحان نوحه ویژه کودکان نداشته باشند اما می‌توان در مدارس برای دانش آموزان روضه خواند.

کد خبر 4814403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha