۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۳۰

فناوری در آینه انقلاب- ۲

شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت

شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ما تمام زیست فناوری را مدیون بعد از انقلاب هستیم، گفت: شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیشرفت های حوزه زیست فناوری از دوره انقلاب تاکنون اظهار کرد: ایران قبل از انقلاب دو مولفه در حوزه زیست فناوری داشت که یکی از آنها موسسه پاستور و دیگری موسسه رازی بود؛ این دو موسسه در شرایط خودشان توانستند واکسنهایی را تولید کنند که به واسطه آنها بیماریها کنترل شود.

وی با بیان اینکه محققان این حوزه محدود به چند نفر می شد، افزود: آن چند نفر، خودشان دانش فنی واکسن را ایجاد کردند و به نوعی در دنیا و کشور نوآور بودند. بعد از تولید چند واکسن، تولید واکسن های دیگر نیز در این موسسات شکل گرفت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطر نشان کرد: تا قبل از انقلاب چیزی تحت عنوان زیست فناوری متولی نداشت و جز اهداف، برنامه ها، دروس تخصصی و دانشگاهی نبود؛ در زمان جنگ تحمیلی هم باز ما پیشرفتی در حوزه زیست فناوری نداشتیم.

وی با اشاره به زمان شکل گیری زیست فناوری در کشور گفت: شکل گیری هسته های اولیه زیست فناوری از سال ۷۰ به بعد در ایران شکل گرفت و کل فعالیت ما در حوزه زیست فناوری از آن سال بود؛ یعنی زیست فناوری بیشتر از دو دهه نیست که در کشور شکل گرفته است.

دبیر اسبق انستیتو پاستور عنوان کرد: در دهه اول حمایت طلبی ها از زیست فناوری صورت گرفت و اولین داروی نوترکیب بنام «گامااینترفرون» به بازار عرضه شد و بعد از آن شتاب گرفت.

شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت

قانعی با بیان اینکه اما در دهه اخیر زیست فناوری شروع به اوج گرفتن کرد، افزود: ما شاهد این هستیم که طی پنج سال اخیر شکوفایی صنعت دارو به واسطه زیست فناوری صورت گرفت به نحوی که رتبه ایران در آسیا بالا رفت و بر اساس گزارش انکتاد باعث شد در حوزه زیست فناوری در غرب آسیا رتبه اول را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم در کل آسیا جزء پنج کشور اول در حوزه زیست فناوری هستیم، بیان کرد: اگر این رتبه ایران در حوزه زیست فناوری را با سند چشم انداز مقایسه کنیم می بینیم که حوزه زیست فناوری از سند چشم انداز خیلی جلوتر است و در منطقه رقیب ندارد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ما تمام زیست فناوری را مدیون بعد از انقلاب هستیم.

وی با بیان اینکه زیست فناوری در دهه اول رتبه نداشت، تاکید کرد: ایران از لحاظ علمی در تولید مقالات در کلیه علوم رتبه شانزدهم را به خود اختصاص داده و رتبه زیست فناوری ۱۲ است؛ یعنی زیست فناوری ۴ رتبه از میانگین رتبه کلیه علوم جلوتر است.

کد خبر 4844947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha