۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۲۷

اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد؛

پاسخگویی به ۸۰۰ مورد استعلام حقوقی تامین اجتماعی

پاسخگویی به ۸۰۰ مورد استعلام حقوقی تامین اجتماعی

بررسی پیش نویس بخشنامه‌ها و دستورهای اداری از حیث انطباق با قوانین و مقررات از اقدامات مهم اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی، طی سال جاری ۷۷ بخشنامه را از نظر انطباق با قوانین و مقررات مورد بررسی قرار داده است.

اظهارنظر در مورد طرح‌ها و لوایح قانونی و پیش نویس آیین نامه ها از دیگر فعالیت های اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی است. در طی مراحل تهیه و تصویب قوانین و مقررات، این واحد، پیش نویس طرح ها و لوایح را از حیث رعایت مصالح و منافع بیمه‌شدگان و اصول بیمه‌ای و هماهنگی با سایر قوانین و مقررات بررسی کرده و نظرات تهیه شده توسط سازمان به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌شود. اطلاعات آماری مربوط به بررسی طرح‌ها و لوایح قانونی و پیش نویس آیین نامه ها از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون حدود ۲۲۷ مورد است.

پاسخگویی به ۸۰۰ مورد استعلام حقوقی و تدوین، چاپ و انتشار مجموعه قوانین، مقررات و آراء مرتبط با سازمان از دیگر اقدامات اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی است. با هدف اطلاع رسانی، شفاف سازی و تنقیح قوانین و مقررات، این اداره کل، بیش از ۳۵ عنوان مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با تأمین اجتماعی تهیه و تنظیم کرده است که مجموعه‌های مذکور پس از چاپ در دسترس مدیران و کارشناسان واحدهای ستاد، استان ها و شعب قرار گرفته و به عنوان مجموعه‌های مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حضور در جلسات کمیسیون های دولت و مجلس شورای اسلامی و برگزاری دوره های تخصصی حقوق تأمین اجتماعی ویژه کارشناسان و مدیران سازمان از دیگر اقدامات اداره کل حقوقی و قوانین این سازمان است. در راستای ارتقای سطح دانش سازمانی در زمینه حقوق تأمین اجتماعی، این دفتر با همکاری اداره کل آموزش اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و کارشناسان سازمانی ستاد و استان ها کرده است. در دو ماهه پایانی سال جاری برنامه آموزش حدود ۱۰ استان در دستور کار قرار دارد.

از دیگر فعالیت های مهم اداره کل حقوقی و قوانین سازمان تامین اجتماعی می توان به تلخیص، تنقیح و روانسازی بخشنامه های داخلی سازمان اشاره کرد. دفتر قوانین و مقررات این سازمان با بهره گیری از توان مؤسسه عالی پژوهش با هدف تسهیل دسترسی و روانسازی مقررات سازمان، تنقیح تمامی بخشنامه ها و دستورهای اداری سازمان در حوزه های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. تاکنون با تجمیع بیش از ۴۴ بخشنامه، حدود ۱۲ بخشنامه تلخیصی و تنقیحی صادر شده است.

اداره کل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای تقویت تعامل میان قوای کشور و این سازمان اقدامات موثری را انجام داده است.

تعاملات و فعالیت های مستمر و مؤثر در راستای اصلاحات ماهوی و ساختاری در مواد مرتبط در طرحها و لوایح که تاثیر گذار بر منابع و مصارف این سازمان است، اقدامات کارشناسی بر طرح ها ولوایح و استفاده از جنبه های مثبت آن برای حفظ منابع سازمان در تعامل با معاونت های تخصصی، تهیه و تدوین مبانی نظری و تجربی لازم برای آمادگی دفاع قبل، حین و بعد از تصویب طرح ها ولوایح مرتبط با این سازمان و حضور مستمر و مؤثر مدیران و معاونین و مقامات عالی سازمان و رابطین پارلمانی در کمیسیون های تخصصی، تلفیق و صحن علنی از اقدامات مهم اداره کل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی است.

از دیگر فعالیت های اداره کل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی می توان ارائه و ارسال طرح ها و لوایح مرتبط با سازمان به معاونتهای تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر و انعکاس نظرات تخصصی سازمان به کمیسیون های مجلس و دولت، برگزاری جلسات شورای راهبری مجلس و دولت با حضور نمایندگان معاونین سازمان برای بررسی و تنظیم نظر اجماعی سازمان در موارد مطروحه مهم در دولت و مجلس شورای اسلامی، فراهم کردن زمینه حضور معاونین و مدیران سازمان برای تبیین مواضع سازمان در کمیسیون های تخصصی مجلس و دولت و تهیه و تنظیم و تقدیم پیشنهادات اصلاحی تخصصی سازمان در ارتباط با طرحها و لوایح مربوطه به مجلس مطابق با آئین نامه داخلی و چاپ رسمی در قالب گزارشات کمیسیون ها و نمایندگان برشمرد.

فراهم کردن زمینه حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای تبیین مواضع این سازمان در هیأت رئیسه مجلس، صحن علنی و همچنین کمیسیون های تخصصی، پاسخگوئی به شکوائیهای ارسالی از کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و تهیه بانک اطلاعاتی اقدامات سازمانی جهت ارائه به نمایندگان مجلس از دیگر فعالیت های اداره کل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی است.

کد خبر 4845599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha