به گزارش خبرنگار مهر، درباره میزان قدرت اندیشهورزی و ایجاد دبستانهای مستقل معرفتی بزرگان سنتی ما بهویژه صوفیمشربان نکتهها و گفتههای فراوان از گذشته تا امروز، موافق و مخالف، مطرحشده و ناگزیر گروههای اجتماعی مختلفی را به دنبال خود کشانده است. مخالفان اساساً منکر بسیاری از ارجمندیها و تأثیرگذاریهای مثبت و ممتد و عمیق اینان شدهاند و در برابر، برخی از موافقان تا بدانجا پیش رفتهاند که برای مثال مولانا جلالالدین را بزرگترین متفکر تاریخ فرهنگ ایرانی اسلامی و حتی بشری قلمداد کردهاند و گروهی دیگر با تکیه بر همین نوع گزارهها، شمس تبریز را از این مرتبه هم والاتر دانسته و بالاتر برده و بر آن شدهاند که وقتی شمس، فردی چون مولانا را شیفته و شیدای خود نموده است پس باید ژرفا و بلندای فکری و شخصیتی بس بیشتر از او داشته باشد و مشهوراتی همانند این.
البته در بیهمتایی و تأثیرگذاری این نخبههای بیمانند فرهنگ ما -موافق باشیم یا مخالف- هیچ شک و تردیدی نیست و این قولی است که غالباً جملگی بر آناند؛ هرچند تا به امروز کمتر گفتمانی بهصورت مستدل و مستند و دور از غوغاها و غلبههای مد شده و عمدتاً مدرن، به این مدعیات بهویژه در باب شمس درخشان تبریز پرداخته است. در این گفتوگوها میکوشیم به یکی از این ساحتها بپردازیم و عیار گفتههای شمس را درباره مسألهی بغرنج بدعت و متابعت - به دور از هیاهو و غوغا- نقد و تحلیل کنیم و در حد عقل و نگاه خود دریابیم که نکتهها و مقالات او واقعاً چون گنجی است گوهربار یا مثل بسیاری از حرفهای دیگر و دیگران مبالغاتی است مستعار.
نوزدهمین و بیستمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره شمس تبریزی در روز چهارشنبه سی بهمن و هفتم اسفندماه از ساعت ۱۶:۳۰ به «تحلیل انتقادی گفتمان شمس تبریزی در باب بدعت و متابعت» اختصاص دارد که با سخنرانی مهدی محبتی، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان، در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار میشود.
نظر شما