۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۳۸

بی رد منتشر شد/ رمانی با هنرنمایی کولی‌های ایران

بی رد منتشر شد/ رمانی با هنرنمایی کولی‌های ایران

نخستین رمان مجتبی تجلی با عنوان «بی‌ رد» در نشر سیب سرخ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر مجتبی تجلی نویسنده این اثر با اعلام این خبر به مهر گفت: این رمان با نگاهی جامعه شناسانه و فلسفی به مرور زندگی نسل جوان تحصیل کرده و دچار از هم گسیختگی و نابسامانی افکار آنان می‌پردازد. نسلی که در پی هویت واقعی و نقشی در جامعه کنونی است. گروهی که از فاصله خود با پدران و مادرانشان درکی منفی دارند و از سویی رفتارها و افکارشان از سوی آنان نفی می‌شود.

وی ادامه داد: شخصیت اصلی داستان جوانی است که فلسفه خوانده و حالا تحت فشار اطرافیان در پی کار و کسب است. اما آن را راه رهایی از بن بست فکری خود نمی‌داند. پس در پی یافتن خود، خویش را مخفی می‌کند و بی رَد می‌شود.

این نویسنده در ادامه با اشاره به حضور کولی‌ها در این داستان به عنوان یک اتفاق داستانی ویژه گفت: کولی‌ها در دل این داستان برای قهرمان آن مظهر بی نام و نشانی اند. به آنها می‌پیوندد و با سبک و سیاقشان محشور می‌گردد. تا آنکه شخصیت دیگر از نسل پیشین او سر راهش قرار می‌گیرد تا برای یافتن راه حقیقی همراهی‌اش کند. البته ناآرامی روح جوان او را در این مسیر ناکام می‌گذارد و رها شده در جهان همچنان پی خود را می‌گیرد.

تجلی همچنین گفت: در این داستان اهتمام ویژه‌ای (همچون سایر نوشته‌هایم) به ادبیات عامه و گویش فولکلور داشتم و جابه‌جای داستان از لغات و اصطلاحات مهجور و در حال فراموشی استفاده کردم. همچنین اقلیم خراسان و نقاط کمتر توجه شده‌ی میراث فرهنگی و تاریخی آن دیار بدون آنکه اشاره‌ای مستقیم به جانمایی وقوع داستان شود از دغدغه‌های داستان بلند بی رَد است.

وی افزود: برای معطوف کردن توجه‌ها به زندگی کولی‌های ایران مدتی به تحقیق در زندگی این قوم و معاشرت با آنان پرداخته‌ام و در داستان آنان را غیر مستقیم در معرض کنجکاوی مردم می‌گذارد.

لازم به یادآوری است مجتبی تجلی پزشک و دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و در کنار حرفه خود به نوشتن نیز می‌پردازد. از این نویسنده قبلاً مجموعه داستان کوتاه به ترس‌هایم سلام می‌کنم که به قنات قصبه گناباد [میراث جهانی ثبت شده در یونسکو] تقدیم شده و مقالات و نقدهای متعدد در نشریات مختلف منتشر شده است

کد خبر 4865727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha