۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان:

تعطیلی کامل اصناف اصفهان نیازمند ضمانت اجرایی است

تعطیلی کامل اصناف اصفهان نیازمند ضمانت اجرایی است

اصفهان -  مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان با انتقاد از عدم وجود ضمانت اجرایی کافی برای تعطیلی کامل اصناف اصفهان گفت: به دلیل عدم قوه قهریه کافی تنها ۴۰۹ واحد در استان اصفهان پلمب شده است.

محمد جوادی فشارکی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیرو مصوبه استانی ستاد پیشگیری از ویروس کرونا، فعالیت تمامی واحدهای صنفی به جز صنوف مرتبط با موادغذایی تا پایان ۱۵ فروردین ممنوع اعلام شده است.

وی با توجه به باز بودن برخی فروشگاه‌ها و تخطی از این قانون توسط برخی اصناف اصفهان اشار کرد و گفت: در شهر اصفهان ۱۲۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که بازرسی همزمان از همه آنها در یک زمان با تعداد بازرسان این نهاد جور نیست.

تفاوت بازرسی در ایام خاص سال با زمان کنونی

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان در این ارتباط به تفاوت بازرسی در ایام خاص سال با زمان کنونی اشاره کرد وگفت: پیش از این در بازدیدهای ایام خاصی مانند نوروز، بازگشایی مدارس و ماه مبارک رمضان صنوف تقسیم بندی می شدند.

وی ادامه داد: به طور مثال در ایام نوروز اقدام به تقسیم بندی بازرسان برای بازرسی از هفت صنف پوشاک، کفش، گل، گز و شیرینی، آجیل و خشکبار و خرازی‌ها که مردم با آنها سر و کار بیشتری دارند انجام می شود؛ مکان این هفت صنف در شهر اصفهان مشخص است وطبیعی است که بازرسی با نظم و دقت بیشتری انجام می شود

محمدی تصریح کرد: در شرایط فعلی کل شهر باید هم زمان کنترل شود که با توجه به تعداد بازرسان ما بسیار سخت است ضمن اینکه باید این فرهنگسازی انجام شود که خود مردم و کسبه برای سلامتی خود، خانواده و مردم واحدهای صنفی را تعطیل کنند.

تذکرات چندباره به اصناف متخلف و سرپیچی مداوم برخی فروشندگان از قانون

وی با اشاره به اینکه برخی فروشندگان اصفهانی به دلایل مختلف از قانون سرپیچی می کنند، بیان داشت: گاهی بازرسان بیش از هفت تا هشت بار با فروشنده متخلف برای تعطیلی واحد صنفی برخورد کرده اند، فروشنده در آن لحظه واحد صنفی خود را تعطیل کرده است اما چند ساعت بعد گاه از سر لجبازی یا به خیال خود از روی ناچاری بار دیگر فروشگاه خود را باز می کند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان با اشاره به اینکه در شرایط خاص درگیری کشور با بیماری کرونا تعطیلی کامل اصناف اصفهان نیازمند ضمانت اجرایی یعنی امکان پلمب کردن است، گفت: این در حالی است که تاکنون از ۲۵۰ هزار واحد صنفی استان اصفهان در مجموع ۴۰۹ مورد با همراهی اداره اماکن پلمب انجام شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مشاهدات در کمترین فرض ممکن، حداقل یک درصد واحدهای صنفی در شهر از قانون تعطیلی واحدهای صنفی تخلف کرده اند که اگر این یک درصد پلمب شوند حدود یک هزار و ۲۰۰ مورد را فقط در شهر اصفهان تشکیل می دهد.

وقتی فرد قانونمدار به جای فرد متخلف تنبیه می شود

محمدی با تصریح بر اینکه قوه قهریه کافی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد و در این ارتباط باید اداره اماکن بیشتر همراهی کند، تاکید کرد: برخی اصناف ترجیح می دهند فروشگاه های خود را باز نگه دارند چراکه در شرایط فعلی، زمانی که قوه قهریه کافی برای برخورد با متخلفان وجود نداشته باشد طبیعی است که فرد عمل کننده به قانون نسبت به فرد متخلف با از دست دادن مشتریان خود متضرر می شود و بر این اساس ترجیح می دهد وی نیز به قانون عمل نکند به نوعی می توان گفت در این شرایط به جای فرد متخلف فرد قانونمدار تنبیه می شود.

کد خبر 4889759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha