۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۳

ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛

کتاب «پردازش نظری ارتباطات: خوانش‌هایی در میان سنت‌» ترجمه می‌شود

کتاب «پردازش نظری ارتباطات: خوانش‌هایی در میان سنت‌» ترجمه می‌شود

کتاب «پردازش نظری ارتباطات: خوانش‌هایی در میان سنت‌ها» توسط محسن بدره ترجمه و به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «پردازش نظری ارتباطات: خوانش‌هایی در میان سنت‌ها» با عنوان اصلی Theorizing Communication: Readings Across Traditions اثر ربرت تی. کریگ، هایدی مولر است که در زمینه فلسفه و نظریه ارتباطات در سال ۲۰۰۷ میلادی به نگارش درآمده است.

هدف این نوشتار، فراهم آوردن پایه‌ای عمیق‌تر برای فهم و استفاده از رویکرد ترکیبی به نظریه ارتباطات است. از این‌رو در ابتدا مجموعه‌ای مرجع از خوانش‌های منابع اولیه به همراه توضیحات و نیز پیشنهادهایی برای تحقیق بیشتر کنار هم قرار گرفته است که این خوانش‌ها هم متون کلاسیک از سنت‌های نظریه ارتباطات و هم گزینش‌هایی جدیدتر که روندهای اخیر را نشان می‌دهند، شامل می‌شود. به باور نویسنده، این کتاب یک ساختار پیشرفته‌تر برای فهم اندیشه‌های متنوع و دائماً در حال ظهور رشته ارتباطات و نیز بنیانی برای فعالیت‌های جاری در حوزه نظریه ارتباطات، فراهم می‌کند. همچنین امکان، عملیاتی‌بودن و مفید بودن طرح نظریه‌پردازی ارتباطات برای همه، از دانش‌ورزان سطح بالا تا خوانندگان عمومی کنجکاو، در این کتاب مورد تأکید قرار گرفته است.

کتاب مجموعاً از ۹ بخش تشکیل شده که هر بخش با یک مقدمه در ابتدا و بخشی برای طرح‌های نظریه‌پردازی همراه است.

بخش اول این کتاب تاریخچه اندیشه ارتباطی را دنبال کرده و بر تاریخ‌مند و فرهنگ‌مند بودن آن تأکید دارد. این بخش در واقع با پرداختن به خواستگاه‌های تاریخی اندیشه ارتباطی، بافتاری برای کل کتاب فراهم می‌کند.

بخش دوم، چشم‌انداز فرانظری کتاب را معرفی کرده و درباره مفروضات آن بحث می‌کند. این بخش شامل اثر کریگ (۱۹۹۹) می‌باشد که در آن، ایده نظریه ارتباطات به عنوان یک حوزه معرفی گردیده و هفت سنت ارتباطی مطرح می‌گردد.

بخش‌های سه تا ۹ بر هفت سنت متمرکز است. هسته اصلی هر کدام از هفت سنت ارتباطی، ترکیبی از چهار تا پنج خوانش است. خوانش‌ها، متون اصلی به صورت کامل یا منتخب می‌باشند و هر کدام جایگاه مهمی در سنت مورد بحث دارند.

بخش نتیجه‌گیری، وضعیت حوزه نظریه ارتباطات را مورد تأمل قرار داده و برخی از مشکلاتی که مانع نظریه‌پردازی ثمربخش هستند، به ویژه در سطح فرانظری، را از نظر می‌گذراند. همچنین چارچوب هفت سنت را ارزیابی مجدد کرده و به برخی انتقادها از آن می‌پردازد. این نوشتار با تأملاتی درباره آینده حوزه نظریه ارتباطات به پایان می‌رسد.

کد خبر 4918397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha