۲۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷

معاون وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد

انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در انسداد چاه های غیرمجاز

انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در انسداد چاه های غیرمجاز

معاون وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در انسداد چاه های غیرمجاز گفت: حدود ٣٥٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مراد اکبری در نشستی خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اکنون در حال برگزاری است از عملکرد وزارت نیرو در انسداد چاه‌های غیرمجاز و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی انتقاد کرد و گفت: در کشور بیش از ٣٥٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز و حدود ٤٠٠ هزار چاه مجاز فعال است.

وی اضافه کرد: احساس بنده این است که بحث چاه‌های غیرمجاز و انسداد آنها رها شده و کسی به فکر آن نیست البته باید این نکته را هم عنوان کنم که انسداد چاه‌های غیرمجاز کاری دشوار است و مشکلات زیادی دارد چراکه معیشت و زندگی برخی مردم با آن گره خورده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: طی سالهای گذشته عملیات انسداد در کشور انجام شده اما خیلی کم بوده و با اهداف برنامه فاصله زیادی دارد ضمن اینکه ما در حوزه تعادل بخشی چندین مرتبه با وزارت نیرو مکاتبه کرده ایم که انسداد چاه‌های غیرمجاز انجام شود.

اکبری گفت: برخی افراد هم دارای چاه مجاز و هم چاه غیرمجاز هستند که ما به وزارت نیرو اعلام کرده ایم چاه‌های غیرمجاز این افراد مسدود شود چون زندگی و معیشت آنها به چاه‌های غیرمجاز وابسته نیست. متأسفانه وزارت نیرو این مساله را رها کرده و هم اکنون به دنبال اصلاح پروانه چاه‌های مجاز است که قاعدتاً با این شرایط بحث تعادل بخشی به نتیجه نمی‌رسد.

علی رغم مخالفت حجتی، اعتبار پروژه‌های آبیاری را به واردات نهاده اختصاص دادند!

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال ۹۳ حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات پروژه‌های آب و خاک به واردات نهاده‌ها و خوراک دام اختصاص یافت تا معادل ریالی آن را بپردازند، اظهار داشت :۲۴۷ میلیارد تومان این مبلغ به معاونت آب و خاک برنگشته است.

اکبری با اشاره به اینکه آن زمان برای اجرای پروژه‌های آبیاری قرار شد ۸ میلیارد دلار پرداخت شود، توضیح داد: بانک مرکزی هم اعلام کرد که این رقم اگر اختصاص یابد تعادل دلار بازار بر هم خواهد خورد، بنابراین تأکید کردند که بخشی از این اعتبارات برای واردات کالاهای وارداتی در نظر گرفته شود و معادل ریالی آن را بپردازند.

وی با بیان اینکه آن زمان آقای حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی مخالف این مساله بود، افزود: نهایتاً ۱,۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی تحمیل شد تا به جای پرداخت اعتبار مستقیم برای پروژه‌ها، واردات کالا انجام شود و معادل ریالی آن پرداخته شود، اما هنوز ۲۴۷ میلیارد تومان آن برنگشته است.

اکبری ادامه داد: در حقیقت سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به وزارت جهاد کشاورزی بدهکار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا به ازای این اعتبار نهاده وارد کشور شد؟، افزود: بنده اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. من مسئول بخش اعتبارات زیرمجموعه خودم بودم و می دانم که این اعتبار برای واردات اختصاص یافت و هنوز ۲۴۷ میلیارد تومان آن برنگشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای دو طرح با عنوان سیدا و تی‌سی‌پی با اعتبار مجموع یک میلیون دلار در پروژه‌های آب و خاکی کشور توسط سازمان خواربار جهانی در کشور، گفت: طرح اول در خصوص بهره‌وری آب و پایداری منابع خاک در دشت قزوین است و طرح دوم برای مدیریت سیل و هشدارهای سیل اجرایی می‌شود.

قول وزیر نیرو به روحانی

اکبری همچنین گفت: وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح سیستان به رئیس‌جمهور قول داد که امسال می‌تواند ۳۰ درصد مازاد آب به بخش کشاورزی اختصاص دهد، در پی این قول، نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم و درخواست کردیم که به تفکیک هر دشت میزان آبی را که می‌توانند اختصاص دهند اعلام کنند اما تا کنون هیچ پاسخی از جانب آنها دریافت نکرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر این آب در زمان خودش اختصاص یابد می‌تواند تولید کشور را ۳۰ درصد افزایش دهد ضمن اینکه ما حتی درخواست کرده‌ایم که اگر چنین آبی وجود دارد جای آن مشخص شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار داده شود که تاکنون بی نتیجه مانده است.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد سالانه ۳۵ میلیارد مترمکعب واردات آب مجازی داریم، گفت: تنها ۵ میلیارد مترمکعب صادرات آب مجازی صورت می‌گیرد و در حقیقت سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب توازن مثبت آب مجازی داریم.

کد خبر 4946072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha