۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴

خالق یک چهارگانه موفق در جهان

کارلوس روئیس سافون نویسنده سرشناس اسپانیایی درگذشت

کارلوس روئیس سافون نویسنده سرشناس اسپانیایی درگذشت

کارلوس روئیس سافون رمان‌نویس پرفروش اسپانیایی که به عنوان یکی از محبوب‌ترین نویسندگان این کشور پس از سروانتس شناخته می‌شد، بر اثر سرطان جان باخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کارلوس روئیس سافون خالق رمان معمایی «سایه باد» که با آن شهرتی جهانی یافت در ۵۵ سالگی بر اثر سرطان کولون جان باخت.

وی روز جمعه در خانه‌اش در لس‌آنجلس درگذشت و ناشرش پلانتا، خبر درگذشت وی را اعلام کرد.

به گفته منابع اسپانیایی زبان روییس سافون از سال ۲۰۱۸ از این بیماری رنج می‌برد.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در توییتی نوشت: ما یکی از مهمترین نویسندگان جهان و یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان اسپانیایی را از دست دادیم. کارلوس روئیس سافون یک رمان‌نویس کلیدی برای ما بود و نقش تاثیرگذاری در ادبیات مدرن اسپانیا داشت.

انتشارات پلانتا که مهم‌ترین انتشارات اسپانیایی زبان است نیز از وی به عنوان یکی از بهترین رمان‌نویسان معاصر یاد کرد. این انتشارات با نقل قولی از مشهورترین کتاب این نویسنده یعنی «سایه باد» که در ژانر ادبیات معمایی است، نوشت: هر کتاب، هر جلدی که اینجا می‌بینی، یک روح دارد. روح فردی که آن را نوشته و آنهایی که آن را می خوانند و با آن زندگی کرده و رویا پرداخته‌اند.

ویدنفلد و نیکولسون ناشر انگلیسی زبان این نویسنده نیز تاثر عمیق خود را از درگذشت این نویسنده ابراز کرد.

این نویسنده اسپانیایی زبان خالق ۸ رمان بود که «بازی فرشته» و «هزارتوی ارواح» از جمله آنهاست. او نخستین رمانش را در ۳۰ سالگی منتشر کرد و در مجموع بیش از ۳۸ میلیون نسخه از آثارش در جهان فروخته شده و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است.

وی چندین جایزه ادبی نیز در کارنامه‌اش داشت.

روییس که در بارسلونا به دنیا آمده بود پیش از اینکه نخستین کتابش را در سال ۱۹۹۳ بنویسد در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کرد و اولین کتابش را با عنوان «شاهزاده غبار» برای نوجوانان نوشت. او سپس «سایه باد» را در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد که درباره پسری به نام دانیل است که به گورستان کتاب‌های گم شده در بارسلونا می‌رود. این رمان را لوسیا گراوس در سال ۲۰۰۴ به انگلیسی ترجمه کرد و به سرعت به یک کتاب پرفروش جهانی بدل شد.

استیون کینگ درباره این رمان گفته بود: اگر فکر می کنید که رمان واقعی گوتیک با پایان قرن نوزدهم مرده است، این کتاب نظرتان را عوض می‌کند. وی افزوده بود: سایه یک معامله واقعی است، رمانی پر از شکوه...

این نویسنده در دهه ۱۹۹۰ به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و از آن پس در اسپانیا و آمریکا در آمد و شد بود. خود او گفت می‌خواست با نوشتن رمان «سایه باد» چیزی خاص خلق کند.

او گفته بود: آنچه انجام دادم چیزی بود که برایم اهمیت داشت، و چیزی است که مایه جاه‌طلبی بزرگ همه رمان‌های قرن نوزدهمی است. سعی کنید همه آن رمان‌های بزرگ از تولستوی و دیکنز تا ویلکی کالینز را بازآفرینی کنید و این کار را با عناصر روایتی که قرن بیستم به ما داده است انجام دهید. از گرامر سینما تا مولتی میدیا، از داستان های عمومی تا هر چیزی که در آن موجود است؛ تا بتوانید یک تجربه خواندن ناب را برای خوانندگان‌تان ایجاد کنید.

او به سه رمان دیگر «بازی فرشته»، «زندانی بهشت» و «هزارتوی ارواح» این رمان را ادامه داده بود تا چهارگانه خود را کامل کند. وی سال ۲۰۱۶ گفته بود فکر می‌کند کاری را که باید، انجام داده است.

او می‌گفت: این کاری بود که رویایش را در سر داشتم. کتاب هایی درباره دنیای درونی خودم، درباره نوشتن و خواندن. می خواستم روند خلق داستان را روایت کنم و این به من اجازه داد تا خیلی چیزها درباره خودم را کشف کنم. نمی‌دانم داناتر از قبل هستم یا نه، اما می‌دانم با خودم به آرامش رسیده‌ام.

کد خبر 4953269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha