۱ تیر ۱۳۹۹، ۱:۲۷

سفیر روسیه در واشنگتن:

مسکو پیامدهای خروج آمریکا از پیمان استارت نو را برآورد کرده است

مسکو پیامدهای خروج آمریکا از پیمان استارت نو را برآورد کرده است

سفیر روسیه در آمریکا می گوید که دولت مسکو از مدتها پیش پیامدهای خروج آمریکا از پیمان استارت نو را برآورد کرده است و [از این رو] واکنش روسیه به این خروج توأم با آرامش خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن روز شنبه اعلام کرد که وضعیت آتی پیمان استارت نو محور گفتگوهای مقامات روسیه- آمریکا در نشست وین (۲۲ ژوئن / دوم تیر) خواهد بود.

وی در ادامه افزود که دولت روسیه از مدتها پیش پیامدهای خروج آمریکا از این پیمان را برآورد کرده و واکنش مسکو [به این خروج] توأم با آرامش خواهد بود.

آنتونوف همچنین گفت که مسکو با رایزنی های سه جانبه با آمریکا و چین پیرامون ثبات استراتژیک مخالفتی ندارد؛ هرچند که مقامات پکن خود باید در مورد پیوستن به این رایزنی های سه جانبه تصمیم گیری کنند.

این دیپلمات بلندپایه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: «در خصوص چین، موضع ما ساده و قابل فهم است- جمهوری خلق چین خود باید تصمیم بگیرد که آیا این رایزنی ها یا مذاکرات موردنیاز هستند یا خیر. ما دوستان چینی خود را وادار نخواهیم کرد، ما آنها را مجبور نخواهیم کرد تصمیماتی را که برای طرف آمریکایی لازم است، اتخاذ کنند».

بنا به گفته سفیر آنتونوف، آینده پیمان استارت نو یکی از موضوعات مهمی است که قرار است روز دوشنبه در نشست مقامات روسیه و آمریکا در وین به بحث و گفتگو گذاشته شود.

گفتنی است که با انعقاد پیمان استارت نو در سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه، شمار سکوهای پرتاب موشک هسته ای استراتژیک به نصف کاهش یافت و تعداد کلاهکهای هسته ای استراتژیک به ۱۵۵۰ کلاهک محدود شد.

به رغم انقضای این پیمان در فوریه ۲۰۲۱، آمریکا هنوز برنامه های خود در خصوص پیمان استارت نو را مطرح نکرده است، اما از یک توافق کنترل تسلیحاتی سه جانبه با روسیه و چین حمایت می کند.

شایان ذکر است که اوایل روز شنبه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در سخنانی اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نگران است که آمریکا نتواند به توافقات این کشور با مسکو پایبند بماند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این ارتباط اعلام کرد: «رئیس جمهور پوتین نگران است که از یک سو تا چه اندازه می تواند به توافقات با رئیس جمهور ترامپ اعتماد کند و از سوی دیگر تا چه حَد رئیس جمهور ترامپ قابل پیش بینی است».

کد خبر 4953942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha