۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹

بیانیه مجمع جهانی شیعه شناسی در مورد واقعه وحیانی و تاریخ ساز مباهله؛

مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین است

مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین است

دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی در بیانیه ای اعلام کرد: جریان مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو بیانیه مجمع جهانی شیعه شناسی به مناسبت سالروز واقعه مباهله است که در ادامه آمده است؛

واقعه مباهله یکی از مهمترین رخداد های وحیانی در تاریخ اسلام و سندی محکم برای حقانیت تشیع و منزلت اهل ‏بیت(ع) نزد پروردگار و همه عقلای عالم است. یکی از ابعاد مهم مباهله، جایگاه بسیار ممتاز و برجسته حضرت امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(ع) و امام حسن و امام حسین(ع) نزد خداوند و پیامبر(ص) را روشن می‌کند.

آیات مباهله اثبات می‌کند که کسانی مقرب‌ترین و با فضیلت‌ترین نزد پیامبر(ص) هستند و در عالم هستی و نزد خداوند محبوب‌ترین افراد کیستند. خداوند خواست تا با کسانی که با پیامبر مجادله می کنند و حق را نمی پذیرند، به مباهله برخیزد، تا حقیقت راستین دین پیامبر خاتم آشکار و دروغ گو رسوا شود. مباهله یک مبارزه معنوی است که جمعی به درگاه خداوند تضرع می‌کنند و از خداوند مسئلت دارند تا کاذبین و افرادی که در برابر حق و حقیقت می‌ایستند مورد لعن قرار گیرند.

پیامبر اکرم(ص) برای حضور در این آوردگاه مهم و حساس بهترین خویشان خود را به عنوان شریک احضار می‌کند، نشان می‌دهد که این عزیزان مقرب‌ترین اشخاص عالم هستند و در واقع اقتضای مباهله این است که عزیزترین و شایسته‌ترین افراد احضار شوند. به تعبیر علامه طباطبایی آیه شریف مباهله نشان دهنده این است که امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) شریک پیغمبر در دعوت به توحید هستند و اثبات کننده حقانیت پیامبر و دین مقدس اسلام و نفی کننده  شرک و تسلسل در عقاید مسیحیان نجران است.

جریان مباهله دلیلی قرآنی بر فضیلت اهل بیت(ع) و خلافت امیر المومنین علی(ع) است. بدون تردید این آیه بهترین دلیل بر ولایت امیرالمومنین(ع) و جانشینی ایشان است تا جایی که  حضرت امام رضا(ع) در احتجاجات خویش آیه مباهله بهترین را دلیل بر خلافت امیرالمومنین دانست. امام رضا(ع) استدلال فرمود که امیرالمومنین جان و نفس پیغمبر هستند و اگر پیامبر اکرم(ص) افضل‌ترین پیغمبر هستند، امیرالمومنین نیز افضل ترین جانشین  پیامبر هستند و بنابراین این حق امت است تا امامشان بعد از پیغمبر افضل افراد باشد و امامت و ولایت به دست فاضل‌ترین و صالح‌ترین شخص قرار گیرد.

عظمت حادثه مباهله آن را به عنوان یکی از ماندگارترین حوادث تاریخ اسلام قرار داد، اما آنچنان که نیاز است، حقیقت و جایگاه این روز برای مردم تبیین نشده است و در این خصوص قصور و کوتاهی داریم. 

دو جریان مباهله و غدیر هر دو  سند حقانیت تشیع هستند و نیاز است تا عالمان دین افکار و توجه مردم را به این روز جلب کنند و برای نشان دادن اهمیت و آداب و اعمال این روز فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد. در این روز خواندن زیارت امیرالمؤمنین(ع) به ویژه زیارت جامعه کبیره و احسان به فقرا به تأسّی از مولی الموحدین علی(ع) که در رکوع نماز خویش به نیازمند احسان فرمود و خواندن دعای سفارش شده مباهله به یکی از مناسک و آیین های پیروان اهل بیت تبدیل نمایند.

کد خبر 4998151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha