۸ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۶

استان سمنان غرق در ماتم شد؛

اشک و آه در تاسوعای حسین(ع)/ پاسداشت باشکوه قیامی برای تمام تاریخ

اشک و آه در تاسوعای حسین(ع)/ پاسداشت باشکوه قیامی برای تمام تاریخ

سمنان- استان سمنان همزمان با تاسوعای حسینی سراسر سوگ، اشک و آه شد و مردم عزادار این استان در شهرها و روستاها در سوگ سیدالشهداء (ع) به عزاداری پرداختند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: تاسوعای حسینی فرا رسید تا جامه سیاه در عزای حسین (ع) و یارانش به خصوص قمر بنی هاشم (ع) و قاسم جوان و دیگر یاران سیدالشهدا (ع) بر پیکر قومسیان بنشیند مردمی که دهه نخست محرم را علی رغم تمام محدودیت‌ها به عشق مولا سوگوار بودند.

تاسوعای امسال متفاوت با دیگر سال‌ها است، متفاوت از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اما با همان شور و شعوری که از مردم دیار سه هزار شهید می‌توان انتظار داشت. مردمی که دهه نخست محرم را با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی عزاداری سیدالشهدا (ع) را به اوج رسانده‌اند و آمادگی دارند تا به روز عاشورای حسین (ع) برسند.

سرها بر زانوی غم

مردمی که با درک شرایط در هیئت‌های عزاداری صحنه‌هایی ویژه آفریدند و امروز تاسوعای حسینی، سوگواری را به اوج می‌رسانند. سوگواری برای مولایشان حسین (ع) و یارانش که گوشه چشمی به ما کنند. آن هم کسی که امروز فرشتگان در سوگ او نشسته‌اند. امروز سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

آئین عزاداری شامگاه تاسوعا از شب گذشته با حضور مردم متدین و خداجوی استان سمنان در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی برگزار شد که سیل اشک و آه مهمان مردم دیار قومس شد مردم دیار سه هزار شهید که خود را برای عاشورا آماده می‌کنند.

قرار است امروز نیز در پنج نقطه استان سمنان آئین ویژه تاسوعای حسینی برگزار شود عزاداران مهدی شهری با حضور در خیابان صاحب‌الزمان (ع) از ساعت ۱۱ الی ۱۳ آئین ویژه روز تاسوعای حسینی را در فضای باز برگزار می‌کنند همچنین قرار است در سه نقطه شهر دامغان شامل پارک دانشجو، حسینیه ابوالفضل (ع) و فضای باز انتهای بلوار جنوبی دامغان آئین روز تاسوعا با حضور مردم برگزار شود و در نهایت در گلزار شهدای سرخه نیز از ساعت ۱۶ الی ۱۹ آئین مشابهی برگزار می‌شود.

عزاداری فرشتگان

تاسوعا روزی است که فرشتگان بر آن گریان هستند و اهل بیت (ع) عزادار؛ آنطور که حجت‌الاسلام محمد حسین پور کارشناس مسائل دینی درباره این روز می‌گوید: در روایت وجود دارد که امروز همه اهل بیت (ع) عزادارند و برای همین است که تعزیت امام حسین (ع) و یارانش توصیه شده است.

حسین پور با بیان اینکه احیای شب تاسوعا و عاشورا و عبادت فراوان در کنار گریستن و گریاندن مؤمنان در زمره توصیه‌های این روز است، می‌افزاید: تاسوعا یعنی آمادگی برای روزی استثنایی یعنی عاشورای حسینی که آسمان و زمین بر آن گریان می‌شوند.

وی می‌گوید: روزهایی وجود دارد که در طول سال دارای فضیلت هستند تاسوعای حسینی یکی از آنها است که با دیگر روزها تفاوت‌هایی دارد در این روز به قول آن شعر محتشم سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است و این نشان می‌دهد که نه اهل زمین بلکه اهل آسمان هم در این روز عزاداری می‌کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه مهم‌تر از برگزاری مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا این است که ما بتوانیم جان مایه قیام عاشورا را درک کنیم لذا تاسوعای حسینی و عاشورا، روزهایی هستند که انسان را به تفکر وا می‌دارند تا ببیند قیام امام حسین (ع) برای احیای امر به معروف و نهی از منکر، برای چه منظور صورت گرفت؟ و ما امروز پس از ۱۴ قرن چه رسالتی در قبال این حرکت عظیم انسان ساز داریم.

خون جریان ساز شهدای کربلا

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز درباره عظمت حادثه کربلا و تاسوعای حسینی می‌گوید: ما معتقد هستیم که خون شهید جریان ساز است یعنی به عبارت دیگر با ریخته شدن خون شهید بر زمین ده‌ها و صدها حرکت پدید می‌آید اما در این بین شهدای دشت کربلا تفاوت‌هایی دارند زیرا جریانی که از خون پاکشان ایجاد شد به بلندای تاریخ بود.

حجت الاسلام علی شکری با بیان اینکه جریانی که از خون شهدای کربلا ایجاد شد تمام طول تاریخ را درگیر خود کرد، تاکید داشت: مسائلی چون امر به معروف و نهی از منکر، ایستادگی، قیام برای دین خدا و… موضوعاتی نیستند که تنها متعلق به زمان امام حسین (ع) و یا پیامبر (ص) باشند لذا از این منظر باید گفت جریانی که خون شهدای روز تاسوعا و عاشورای حسینی ایجاد کرد با دیگر شهدای تاریخ تفاوت‌هایی دارد.

وی می‌افزاید: یکی از مسائلی که در باب قیام عاشورا بیان می‌شود این است که ما بتوانیم به درستی موضوعات مرتبط با آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم تا با ماهیت و اهداف این قیام عظیم و بزرگ آشنا شوند.

قیامی برای تمام تاریخ

دیگر کارشناس مذهبی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) قیامی به وسعت تاریخ است و نه تنها برای آن دوره‌ای که کوفیان منتظر امام حسین (ع) بودند، می‌گوید: امام حسین (ع) می‌دانست که امروز اگر برای اقامه دین الله بلند نشود در دنیای اسلام تحولی عظیم آن هم در این حد را نخواهیم دید.

محمد رضا ابوالفضلی با بیان اینکه ساده‌انگارانه است که بگوییم امام حسین (ع) از عظمت راهی که آغاز کرده خبر نداشته است، تاکید داشت: ایشان با علم به انجام بزرگترین قیام اسلام به سمت کوفه روانه شدند و امروز تأثیرات آن را مشاهده می‌کنیم که در سراسر دنیا و نه تنها شیعیان و مسلمانان بلکه تمام مردم دنیا، یاد این قیام را گرامی می‌دارند.

وی می‌افزاید: قیام امام حسین (ع) از این منظر دارای اهمیت است که فرای تاریخ و زمان خودش است و در تمام طول تاریخ سایه افکنده و تحول زا بوده است. چه بسیار تحولاتی که در دنیا در این قرن‌ها از بابت قیام حسین (ع) و یارانش در دشت کربلا به وقوع نپیوستند که یکی از مهمترین آنها همین انقلاب اسلامی ایران بود که هنوز بعد از چهار دهه دنیا انگشت حیرت به دهان دارد که چطور با تفکر حسینی می‌شود بنیان یک امپراطوری دو هزار و ۵۰۰ ساله را برکند و حکومت اسلامی را تشکیل داد که پایه و اساس آن قیام امام است.

روشنایی تارک آسمان

تاسوعا روز اشک و آه حافظ در یکی از ابیات خود می‌گوید: «در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا، سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت» یا در جای دیگر می‌گوید: بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت / ‏‬ و اندر آن برگ و نوا خوش ناله‌های زار داشت گفتمش در عین وصل این ناله و فریاد چیست گفت ما را جلوه معشوق در این کار داشت» وقتی به عظمت حادثه می‌اندیشیم با خود می‌پنداریم که مگر می‌شود حافظ این ابیات را برای حضرت ابوالفضل (ع) و یا حضرت علی اصغر (ع) نگفته باشد؟

این عمق شگرفت حادثه عاشورا و تاسوعا است که از سال‌ها و قرن‌ها قبل تا کنون بر تارک آسمان تدین و تشرع و حتی شعر و ادب و هنر ایران اسلامی و شیعیان تابیده است آن هم تابشی که گرما بخشی و نور دهندگی رسالت و ویژگی اصلی آن است.

عاشورا و تاسوعا نوری دارند که روشن می‌سازند انتهای دل شب مان را؛ نوری که از قرن‌ها قبل تاکنون روشنایی داده است چون ماه تابان بر سر نیزه، چون خورشیدی بلند و گرم… مردم استان سمنان اما به خوبی قدردان این خورشیدند می‌دانند نور و گرمایش تا چه اندازه شیرینی می‌بخشد.

کد خبر 5010763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha