۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰

با تاخیری دو روزه؛

معرفی برنده بوکر به خاطر انتشار کتاب اوباما به تعویق افتاد

معرفی برنده بوکر به خاطر انتشار کتاب اوباما به تعویق افتاد

بنیاد جایزه بوکر اعلام کرد با توجه به تلاقی روز اعلام نام برنده بوکر امسال و انتشار کتاب باراک اوباما، دیرتر نام برنده امسال را اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، در حالی‌که قرار بود بنیاد بوکر نام برنده امسال را روز ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) اعلام کند و این همان روزی است که کتاب خاطرات باراک اوباما منتشر می‌شود، برگزار کنندگان این جایزه تصمیم گرفتند تا چند روز دیرتر نام برنده ۲۰۲۰ خود را اعلام کنند.

معرفی برنده بوکر ۲۰۲۰ در کنار برگزاری جایزه نوبل ادبیات از رویدادهای مهم پاییز هر سال است اما امسال انتشار کتاب خاطرات جدید باراک اوباما یکی از رویدادهای دیگری است که فصل پاییز را گرم‌تر می‌کند. این کتاب با عنوان «خاطرات باراک اوباما: سرزمین موعود» در ۷۶۸ صفحه به بازار می‌آید.

دیروز سه شنبه جایزه بوکر اعلام کرد تاریخ برگزاری مراسم معرفی برنده امسال را از ۱۷ نوامبر به ۱۹ نوامبر منتقل می‌کند تا از هم‌زمانی با کتاب اوباما جلوگیری کند.

بنیاد بوکر اعلام کرده: هر دوی این رویدادها برای کتاب‌دوستان خیلی مهم هستند و با توجه به اینکه یک روز برای هر دو رویداد در نظر گرفته شده ما تصمیم گرفتیم به کتاب‌دوستان یکی دو روزی فرصت تنفس بدهیم تا به سراغ رویداد ادبی بعدی بروند.

برای بوکر که به عنوان یکی از معتبرترین و مهم‌ترین رویدادهای ادبی سال در جهان شناخته می‌شود، تاخیر برگزاری مراسم نهایی‌اش کاملاً غیرمعمول است. این‌امر در عین حال نشان دهنده اهمیت انتشار کتاب خاطرات اوباماست که نخستین جلد از یک مجموعه دوجلدی است و رویدادهای اوایل زندگی سیاسی اوباما، فعالیت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری وی تا یافتن بن لادن در سال ۲۰۱۱ را دربرمی‌گیرد.

این‌کتاب در تیراژ ۳ میلیون نسخه هفدهم نوامبر به بیست و پنج زبان در سراسر جهان منتشر می‌شود و از همین حالا به عنوان یک کتاب خیلی پرفروش به آن نگاه می‌شود.

تصمیم بوکر در حالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که این جایزه در سال ۱۹۶۹ و با هدف تجلیل از ادبیات انگلیسی در بازار بریتانیا راه‌اندازی شد و دربرگیرنده نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع و ایرلند بود؛ اما از سال ۲۰۱۴ با تغییر در مقررات آن هر رمانی که به انگلیسی نوشته و در بریتانیا منتشر شده باشد را دربرگرفت و به این ترتیب نویسندگان آمریکایی نیز وارد میدان رقابت شدند.

از زمان این‌تغییر، پل بیتی و جورج ساندرز موفق به کسب این جایزه از آمریکا شده‌اند و امسال نیز از فهرست ۶ نفره این رقابت ۳ نویسنده آمریکایی در آن جای گرفته‌اند. در ضمن نویسنده چهارم نیز تابعیت اسکاتلندی و آمریکایی دارد. دو سال پیش شماری از نویسندگان خواستار این شدند تا بنیاد، نویسندگان آمریکایی را از این رقابت خارج کند، اما این نظر در بنیاد بوکر پذیرفته نشد.

در عین حال جایزه بوکر در سال‌های پیش در ماه اکتبر نام برنده‌اش را اعلام می‌کرد و اکنون پس از معرفی برندگان جوایز کتاب ملی آمریکا که قرار است به صورت آنلاین برگزار شود، به معرفی برنده خود می‌پردازد.

میشل اوباما و باراک اوباما قراردادی با انتشارات «کرون» به ارزش ۶۵ میلیون دلار امضا کرده بودند که از این قرارداد کتاب میشل اوباما با عنوان «شدن» زودتر به بازار آمد و بیش از ۸ میلیون نسخه فقط در آمریکا و کانادا فروش کرد.

در حالی‌که جلد نخست از کتاب خاطرات اوباما به زودی وارد بازار می‌شود از جلد دوم این مجموعه خبری منتشر نشده است. با توجه به اینکه کتاب دیگر وی «رویاهایی از پدرم» بیش از ۳.۳ میلیون نسخه در آمریکای شمالی فروش کرد و «شهامت امید» در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴.۲ میلیون به فروش رفت، انتشار «سرزمین موعود» فصل داغی را برای بازار کتاب آمریکا و دیگر نقاط جهان رقم می‌زند.

کد خبر 5037033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha