۲۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۴۸

جایزه بوکر به روی نویسندگان آمریکا و دیگر کشورهای جهان آغوش گشود

جایزه بوکر به روی نویسندگان آمریکا و دیگر کشورهای جهان آغوش گشود

جایزه من بوکر که جایزه معتبر انگلیسی است، از این پس به نویسندگانی از دیگر کشورهای جهان نیز اجازه می‌دهد تا در این رقابت شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این جایزه که از زمان شروع به کارش در سال  1969 تاکنون به نویسندکانی که شهروند بریتانیا و کشورهای مشترک المنافع و ایرلند بودند تعلق می‌گرفت، در سال 2014 در رقابت خود نه تنها نویسندگان آمریکایی بلکه نویسندگانی از هر کشور جهان را که اثر خود را به زبان انگلیسی نوشته باشد ، وارد می‌کند.

یون تروین از بنیاد جایزه بوکر در این باره گفت: برنده جایزه من بوکر 2014 قادر خواهد بود بگوید: من بهترین نویسنده انگلیسی زبان جهان هستم.

سازماندهندگان این جایزه با وجود مخالفت‌هایی که با ورود نویسندگان آمریکایی به این رقابت شد، از این بعد ممکن است بین 300 تا 300 هزار کتاب را برای داوری بررسی کنند.

هلنا کندی از بنیاد بوکر گفت سازمان دهندگان این جایزه واقف هستند که باید به زبان ادبی انگلیسی توجه شود و این تنها شامل نویسندگان آمریکایی نمی‌شود، بلکه هر نویسنده انگلیسی زبانی که در چین هم رمان درخوری نوشته باشد، می‌تواند به حضور در این رقابت امیدوار باشد.

به گفته وی این جایزه 50 هزار پوندی (نزدیک 80 هزار دلار) از این پس نه فقط به روی نویسندگان آمریکایی که به روی تمام جهان باز خواهد بود.

جومپا لاهیری که امسال به فهرست نهایی بوکر راه یافته نویسنده‌ای آمریکایی است که برنده جایزه پولیتزر در سال 2000 شده ست. او متولد لندن است و در آمریکا بزرگ شده است.

جاناتان تیلور رئیس بنیاد بوکر گفت امسال جیم کریس تنها نویسنده بریتانیایی بود که به فهرست نهایی این رقابت راه یافت.

هیئت داوران بوکر با بررسی 151  کتاب فهرست اولیه رقابت 2013 بوکر را انتخاب کرد و برنده خود را 15 اکتبر (23 مهر) معرفی می‌کند.

بر مبنای مقررات جدید این جایزه از این پس هر اثر انگلیسی زبانی که در بریتانیا نیز منتشر شده باشد، می‌تواند در این رقابت شرکت کند.

کد خبر 2139102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha