۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷

وزیر بهداشت عنوان کرد؛

موفقیت در کنترل کرونا مرهون حمایت های رهبری است

موفقیت در کنترل کرونا مرهون حمایت های رهبری است

وزیر بهداشت، از حمایت های رهبر معظم انقلاب در روزهای سخت کرونایی کشور، تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی، در جمع فرماندهان پلیس راهور با اشاره به اینکه خودمان را مدیون مرزبانانی می‌دانیم که در دورافتاده‌ترین نقاط کشور مایه دلگرمی مردم هستند، گفت: دست بوس این افراد هستیم و سلام خود را به فرماندهان عزیز کشور در استان‌ها می‌رسانم.

وی به خدماتی که سردار اشتری از ابتدای شیوع ویروس کرونا انجام داده اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای بزرگ در مبارزه بی امان با ویروس کرونا از سوی نیروی انتظامی و سردار اشتری از همان روزهای ابتدایی انجام شد و همکاری پلیس در همه عرصه‌ها با وزارت بهداشت بود، به طوری که به عنوان حماسه ملی به تصویر کشیده شد.

وی گفت: پلیس ایران با همه دنیا متفاوت است و به فرموده امام (ره) حق ندارد کشیده‌ای به صورت زندانی محکوم به اعدام بزند و به همین دلیل متفاوت با دنیا است.

نمکی با اشاره به اینکه پلیس با همه گرفتاری‌هایی که داشت از اولین دقایق مشاهده ویروس کرونا در کشور در کنار ما بود، گفت: هیچ وقت این موضوع را فراموش نمی‌کنم که در روز سیزده بدر ۹۹ سردار اشتری از سحرگاه خودش در خیابان حضور داشت و من که همواره نگران شعله ور شدن ویروس بودم به داشتن چنین فرمانده ناجایی که مایه دلگرمی ماست افتخار می‌کنم و از همین جا از ایشان تشکر می‌کنم و تاریخ سرزمین این موضوع را ثبت خواهد کرد.

وزیر بهداشت افزود: آنچه حماسه خلق شد بی نظیر بود و شاید هر ۱۵۰ سال جهان گرفتار چنین مشکلی می‌شود اما مردم سرزمین ما ثابت کردند که کارهای بزرگ را به راحتی مدیریت می‌کنند و همان مردمی هستند که هشت سال مبارزه کردند.

وی گفت: دنیای پلشتی و پلیدی که نشسته بود ما را در باتلاق کرونا گرفتار ببیند و همان کسانی که دارو را از کودک و سمعک را از سالمند دریغ می‌کردند شعار آزادی سر می‌دادند، دیدند که خوشبختانه در اوج تحریم و تنگ دستی ملت ایران حماسه آفرید و همان زمان که مرگ افراد کرونایی در انگلیس بیش از هزار نفر بود در ایران به کمتر از ۷۰ نفر رسید و چه شد که مرگ و میرها به یک بیستم آن کشورها رسید و توانستیم از فوتی‌های بالای ۵۰۰ نفر به زیر ۷۰ نفر برسیم و در آن کشورها نمی‌توانند مهار کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: من کسی هستم که همه آنچه در دلم می‌گذرد به زبان می آورم و البته ممکن است برخی چیزها را به مصلحت به زبان نیاورم و از همه مردم به خاطر همراهی آنها تشکر می‌کنم و اولین عامل در رسیدن به موفقیت‌های ما در زمینه مهار ویروس کرونا توفیق حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری است.

نمکی گفت: در دنیا نداریم رهبری سیاسی و اعتقادی و دینی یک کشور اینقدر مراعات کند.

وی تصریح کرد: امروز روزی است که می‌خواهیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم و حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری از جامعه پزشکی و پرستاری کرده است و حتی خطاهای ما را با بزر گ منشی به نیکی یاد کردند، ستودنی است. همچنین رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم قابل قدردانی است و یکی از مواردی که منجر به موفقیت ما شد تدابیر و حمایت‌های ستاد ملی کرونا بود که سردار اشتری یکی از اعضای این ستاد هستند و همچنین رئیس جمهور هفته‌ای دو روز برای اداره آن وقت می‌گذارند. یکی از قوی‌ترین ارکان توفیق، مشارکت و وفاق ملی بود که شکل گرفت.

وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم، تاکید کرد: این ویروس بسیار پیچیده است و هر لحظه ممکن است شکل خاصی را از خودش بروز دهد که با شکل قبلی و نوع علامت‌های قبلی کاملاً متفاوت باشد و به همین دلیل باید بسیار هوشمندانه عمل کنیم. در بازی شطرنج با این ویروس منحوس نمی‌توان لحظه‌ای غفلت کرد. ما نگران موج سفرهای آینده هستیم. یکی از دغدغه‌ها در استان هرمزگان، سفرهای سنگین به جزایر جنوب کشور بود. وقتی ویروس جهش یافته به چرخش درآید، بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس، گفت: امروز اثبات شد که انگلیسی‌ها دروغ گفتند که ویروس جهش یافته فقط ۷۰ درصد قدرت سرایتش بالا رفته است. بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند که این ویروس هم بیماری‌زایی‌اش بالاتر است و هم مرگ‌زایی آن. این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد. حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس اروپایی و انگلیسی ببنیدیم که کار دشواری است؛ چراکه ویروس نه به پاسپورت نیاز دارد و نه به ویزا. همانطور که ویروس ووهان را در قطب جنوب یافتید، ویروس انگلیس هم می‌تواند در دنیا بچرخد.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما به شدت و به صورت شبانه روزی همه مرزهایمان را کنترل می‌کنیم، اما به این معنا نیست که توان بستن راه ویروس را داریم. از طرفی ما به پهنه چندین کشور اروپایی پهنه اقلیم و تنوع ژنتیک و قوم و رفتارهای اجتماعی داریم. در درون این سرزمین که مرتباً داریم داروی ضدویروس مصرف می‌کنیم، جهش در ویروس در درون مرزها پدیده غیرمنتظره‌ای نیست. آنچه که می‌تواند ما را گرفتار طوفان کند، چرخش ویروس است مثلاً از کردستان به بندرعباس، از بندرعباس به خراسان شمالی و… است. ما خیلی نگران این چرخش هستیم. بر این اساس باید به شدت بحث مسافرت‌ها را جدی بگیریم و در این راستا بر سخت‌گیری‌های جدید پافشاری می‌کنیم و عزیزانمان در پلیس راهور بیشتر اذیت خواهند شد که از آنها تشکر می‌کنیم.

نمکی تاکید کرد: ما مجبوریم بر اجرای پروتکل‌ها سخت‌گیری کنیم و نمی‌توانیم مسائل جمهوری اسلامی و سلامت مردم را با چیزی عوض کنیم. ما یک ساختار کارشناسی هستیم، از ما توقع مصلحت اندیشی نداشته باشید. امروز آبروی جمهوری اسلامی در گرو موفقیت در مدیریت کروناست. توفیق در مدیریت کرونا برای وزارت بهداشت نیست، بلکه برای جمهوری اسلامی ایران است و هرکس آبرو و اعتلای جمهوری اسلامی ایران را در جهان بخواهد، باید با این بیماری درافتد و با هر پروتکل‌شکنی درافتد. آمار مرگ ما به ۵۰۰ رسید، دیدید که این شبکه‌های بیرونی چه میزگردهایی راه انداختند و چه آدم‌های کم خرد و بی سوادی را آوردند که تحلیل کنند که جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بیمار ناتوان است. اما زمانیکه آمار خودشان به ۲۰۰۰ می‌رسد، یک میزگرد ندارند.

وی تصریح کرد: من به عنوان سرباز معتقد به این نظام نمی‌توانم بنشینم و ببینم که اندکی پروتکل شکن می‌خواهند آینده این توفیق را زیر سوال برند. به همین دلیل ما و عزیزانمان در ناجا محکم ایستادیم تا با هر پروتکل شکنی درافتیم. زیرا مصلحتی را بالاتر از مصلحت توفیق در کرونا نمی‌بینیم و هیچ دستاوردی را برای آبروی نظام بالاتر از این نمی‌بینیم که دنیا بفهمد در اوج تحریم مالی داریم کرونا مدیریت می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در آمریکا آقای بایدن آمده جای این خبیث و دیوانه قبلی و دارند تاوان بی خردی او را می‌پردازند. اکنون ۲۰۰۰ میلیارد دلار پول جدید برای مدیریت بیماری می‌گذارند و ما با جیب خالی و با خزانه تهی داریم کرونا مدیریت می‌کنیم. پول واکسن‌مان را می‌خواهیم جابجا کنیم، اجازه نمی‌دهند. این مدیریت برای جمهوری اسلامی افتخار است و ما در کنار پلیس قدرتمند نخواهیم گذاشت کسی این دستاورد عظیم ملی را خودخواهانه و خودسرانه مخدوش کند. تردید ندارم روزهای خوش تری را در کشوری خواهیم داشت.

وی گفت: مؤسسه‌های بیرونی ۱۲۰۰ مرگ را در روز برای ایران تخمین می‌زدند، اما اکنون حیرت کردند که جمهوری اسلامی ایران به رقمی نازل دست یافت، برآورد کردند که سرزمینی که چنین زیرساخت قوی دارد، در بهار آینده بیش از شش مرگ در روز نخواهد داشت. این حرف بزرگی است که مؤسسات بیرونی به این جمع بندی برسند. آنها می‌گویند ایران دستش به واکسن نمی‌رسد، اما همانطور که مژده دادم در حال تدارک واکسن هستیم.

نمکی با اشاره به وضعیت ورود واکسن کرونا در کشور، گفت: درباره واکسن این مژده را بدهم که ما واکسن را برای تزریق، قبل از رسیدن واکسن تولید خودمان تدارک دیدیم و منابع آن را تأمین کردیم. آقای رئیس جمهور هم هر روز پیگیر هستند و انشاااله در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد.

وی افزود: بر این اساس واکسیناسیون را برای گروه‌های آسیب‌پذیر آغاز می‌کنیم. در عین حال فرزندان اصیل و دانشمند این سرزمین هم خوشبختانه در ساخت واکسن ملی مان با تلاش شبانه روزی پیش می‌روند و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم ساخت واکسن بیماری کووید ۱۹ در جهان خواهیم بود.

کد خبر 5129395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha