همکاری ایران و نخجوان در زمینه حفاظت از نسخ خطی و اسناد تاریخی

همکاری ایران و نخجوان در زمینه حفاظت از نسخ خطی و اسناد تاریخی

ایران و نخجوان در زمینه‌های مستند سازی، پژوهش، آموزش، حفاظت از نسخ خطی و اسناد تاریخی مشترک، همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان با فرمان خلیل اف، رییس بنیاد نسخ خطی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان شعبه نخجوان و فخرالدین ایلازوف، رییس بخش جمع‌آوری نسخ خطی بنیاد و از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی و الچین، نماینده اداره امورخارجه نخجوان در محل اتاق شرقشناسی (اتاق ایران) این بنیاد دیدار و گفت‌وگو کردند.

فرمان خلیل اف درباره اقدامات و فعالیت‌های مختلف بنیاد نسخ خطی توضیحاتی ارایه داد و گفت: ۶۰۰ نسخه خطی و سند به زبان فارسی و عربی و همچنین، زبان‌های روسی، ترکی و ازبکی در این بنیاد نگهداری می‌شود.

رییس بنیاد نسخ خطی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان شعبه نخجوان افزود: اتاق ایران با کمک وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۷ تأسیس و تجهیز شده است. در این اتاق کتاب‌ها و منابع مختلف به زبان فارسی در حوزه‌های فرهنگی، ادبی، هنری، اقتصادی و ایرانشناسی موجود است که همکاران این بنیاد، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان از آنها بهره می‌برند.

وی به اشتراکات دو ملت ایران و نخجوان اشاره کرد و گفت: برای توسعه و گسترش روابط علمی و پژوهشی و دانشگاهی و امور مرتبط با نسخ خطی بین دو کشور دوست و همجوار علاقه‌مند همکاری هستیم.

ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان، بر توسعه بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی و علمی، اسناد و نسخ خطی ایران و نخجوان تأکید کرد و گفت: دو ملت دارای علایق و مشترکات زیاد فرهنگی، دینی، تاریخی و زبانی هستند و استفاده از این ظرفیت می‌تواند عاملی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه علمی و فرهنگی و موجب تقویت تعاملات و دوستی‌ها باشد.

وی آمادگی این نمایندگی فرهنگی را برای همکاری مشترک در زمینه‌های معرفی و مستند سازی، پژوهش، آموزش، حفاظت و مرمت نسخ خطی و اسناد تاریخی اعلام کرد.

وی یکی از تخصصی‌ترین موضوعات در امر نسخ خطی را بحث مواد شناسی اسناد و نسخ خطی دانست و گفت: مواد شناسی اطلاعات ارزشمندی در خصوص کتاب‌آرایی دوره‌های مختلف تاریخی، دانش رایج در زمینه مواد و مصالح کتاب‌، علل مانایی یا تخریب یک نسخه یا نگاره و در نهایت شیوه‌های درست و تدابیر لازم برای حفاظت از نسخه‌ها، همچنین شناسایی و تشخیص اثر تقلبی از اصل نیز از دیگر کارکردهای بسیار مهم علم مواد شناسی در حوزه نسخ خطی است که خوشبختانه اساتید و دانشمندان ایرانی در این حوزه نیز به شکوفایی رسیده‌اند.

کد خبر 5149537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha