۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۴۴

امام جمعه اردبیل:

اردبیل سالها در حسرت ایجاد منطقه آزاد است

اردبیل سالها در حسرت ایجاد منطقه آزاد است

اردبیل _ امام جمعه اردبیل گفت: با وجود برخورداری اکثر استان‌ها از منطقه آزاد تجاری، مردم استان اردبیل همچنان در حسرت منطقه آزاد است و از عدم بهره مندی از مزایای آن رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر از اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل اظهار کرد: برخی استان‌ها با داشتن منطقه آزاد تجاری در سال‌های اخیر در حوزه اقتصادی خوش درخشیدند و از مزایای معافیت مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ای و توسعه سرمایه گذاری خارجی استفاده کردند.

وی با طرح ۲ سوال از مسئولان تصریح کرد: سوال اول اینکه اگر منطقه آزاد ایراد دارد چرا سایر استان‌ها از آن بهره مند هستند و نوبت که به ما می‌رسد با آن مخالفت می‌شود؟

خطیب جمعه اردبیل افزود: سوال دوم اینکه اگر این مناطق مشکل واردات دارند چرا با اصلاح قوانین این مشکل را رفع نکنیم؟

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه بعضی از قوانین و تصمیمات دولتی، از موانع تولید است، اظهار کرد: در سالی که بخشی از شعار سال، رفع موانع تولید است، باید تلاش کرد این موانع به معنای واقعی رفع شود.

آیت الله عاملی مخالفت با مناطق آزاد در استان‌های مرزی کشور را جزو موانع تولید عنوان کرد و افزود: تعدادی از استان‌ها از جمله اردبیل با وجود مرزی بودن از منطقه آزاد محروم هستند.

وی به روند طرح ایجاد منطقه آزاد اردبیل اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد اردبیل را مجلس تصویب کرده، تمام ایرادات و تذکرات شورای نگهبان اعمال شده و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده است.

تبعیض و بی عدالتی یک اشتباه بزرگ و ویرانگر در مدیریت کشور است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اگر مناطق آزاد ایراد دارد، پس چرا بخش بزرگی از استان‌های مرزی مثل آذربایجان شرقی و غربی، خراسان، گیلان، خوزستان، هرمزگان و… از این امتیاز، بهره مند هستند و عجیب است که آنها به طور مدام مساحت منطقه آزاد خود را به راحتی توسعه می‌دهند و کسی برای آنها عیب نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اخیراً منطقه آزاد ماکو را در حد بسیار وسیعی توسعه دادند و منطقه آزاد انزلی را که احتیاج به فرودگاه داشت، مساحت منطقه را آن قدر توسعه دادند تا فرودگاه رشت نیز داخل این منطقه قرار گرفته و این مسئله را حل کند.

آیت الله عاملی با بیان اینکه سال به سال در این مناطق، سرمایه گذاری‌های عظیمی صورت می‌گیرد، افزود: سرمایه گذاران خارجی به خاطر معافیت‌های خاص این مناطق، در آنجا سرمایه گذاری می‌کنند به حدی که در این مناطق، بخش سرمایه گذاری خارجی حل شده و هر سال شاهد افتتاح‌های زیادی هستیم که نمونه آن را اخیراً در منطقه آزاد ارس در جلفا شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه اداره کشور با تبعیض، هیچ وقت موفق نبوده است، افزود: تبعیض و بی عدالتی یک اشتباه بزرگ و ویرانگر در مدیریت کشور و بزرگ‌ترین عامل تباهی باور و وثوق ملت است، چرا که آیا سرمایه یک دولت و یک حکومت، غیر از وثوق مردمی، چیز دیگری است؟

امام جمعه اردبیل ادامه داد: البته جای شکر است که اخیراً یک اکیپ فنی از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام از استان اردبیل و از قابلیت‌های اقتصادی آن بازدید کردند و به طور مفصل با ما نیز مذاکره کردند و با نظر مثبت، از استان برگشتند.

آیت الله عاملی از تماس خود با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: این هفته با آیت الله آملی لاریجانی تماس گرفتم و توضیحات کامل ارائه دادم، ایشان نیز با اشاره به لزوم حل معضل واردات مناطق آزاد، قول دادند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، پرونده را با نظر مثبت بررسی کنند.

دولت به وظیفه خود در خصوص اطلاع رسانی توافق نامه ایران و چین عمل نکرد

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل از حجم زیاد اظهارنظرها در خصوص توافق نامه ۲۵ ساله ایران و چین در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دولت از جهت اطلاع رسانی، توجیه افکار عمومی، اقناع ملت و شفافیّت، به وظیفه خود عمل نکرد و باعث طوفانی شدن اظهار نظرها شده است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در قضیه برجام شاهد این حجم از اظهار نظرها در کشور نبودیم، افزود: با اینکه برجام، قرارداد بود و این، توافق نامه است، در برجام دست و پای علمی و میدانی ایران کاملاً بسته شد و همه چیز تحت کنترل آمریکا و اروپا درآمد و اگر آمریکا عقل داشت، از آن خارج نمی‌شد.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: سر و صدا در خصوص توافق نامه ایران و چین، فوق العاده است و داد یک عده، گوش فلک را کر می‌کند که ایران فروخته شد، استقلال رفت، حاکمیت ملی رفت، کشور رفت، جزایر رفت، خلیج فارس رفت، نفت و گاز رفت، منافع ملی از دست رفت و ترکمانچای دیگر درست شد!

دولت باید با مردم حرف بزند

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: دولت باید با مردم حرف بزند، عدم اطلاع رسانی به موقع، همیشه منشأ اصلی شیوع شایعه است، آیا اگر ظریف یا روحانی به صدا و سیما می‌گفتند می‌خواهیم با ملت صحبت کنیم، آیا صدا و سیما جواب مثبت نمی‌داد؟! بارها چنین مطالبه‌ای از صدا و سیما داشته اند و صدا و سیما کاملاً همکاری کرده است.

امام جمعه اردبیل در ادامه گفت: این توافق نامه، قرارداد نیست بلکه نقشه راه بوده و قرار است قرارداد در آینده، از دل آن بیرون بیاید و اهل فن، مجلسیان و حقوق دانان همه روی قرارداد کار کنند تا منافع ملی کشور کاملاً حفظ شود. فعلاً آنچه رخ داده، سند همکاری است نه قرارداد.

وی سند همکاری ایران و چین را یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع بین ۲ کشور عنوان کرد و افزود: در این سند واگذاری هیچ منطقه و یا هیچ انحصار متقابل و یا یک جانبه، مطرح نبوده و لذا فاقد اعطا هرگونه حق انحصاری است.

آیت الله عاملی با طرح سوالاتی ادامه داد: سرّ این همه هجمه و فضا سازی چیست؟ مگر نه این است که در هر کشوری سرمایه گذاری خارجی صورت می‌گیرد، و سرمایه گذاری خارجی یک امتیاز بزرگ برای اقتصاد آن کشور است؟

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه غربی‌ها با فشار به ایران و با وضع تحریم و با نقض ظالمانه برجام، بزرگترین اشتباه را مرتکب شدند، افزود: آمریکا و اروپا با نقض برجام ایران را به طرف چین هل دادند، طبق توافق نامه ایران ۲۵ سال نفت چین را تضمین می‌کند و در مقابل، چین تمام زیرساخت‌های نفت و گاز ایران را کامل می‌کند و این برای غربی‌ها که در رقابت نفس گیر با چین هستند، بسیار وحشتناک است و حالا برای جبران این شکستِ خودشان به لشگر خود در فضای مجازی دستور داده اند سر و صدا راه بیاندازند که ایران فروخته شد تا این اشتباه جبران شود!

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر دولت ایران همین امروز توافق نامه را لغو کند، قطعاً از فردا همین لشگر جرّار به ایران حمله را شروع می‌کنند که در کشور سرمایه گذاری خارجی بسیار مهمی صورت می‌گرفت اما ایران یک فرصت استثنایی را از دست داد!

دولتمردان فقط منافع ملی را در نظر بگیرند

وی افزود: ما هر تکانی بخوریم، دشمن، از آن یک سوژه برای تحریک ملت درست خواهد کرد پس بهتر است دولتمردان ما فقط منافع ملی را در نظر بگیرند و تحت تأثیر هیچ جوّ سازی قرار نگیرند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه غربی‌ها هم اگر می‌خواهند اشتباه خودشان را جبران کنند راهش این نیست که طرفداران خود را وادار به جوّسازی کنند، افزود: غربی‌ها اگر به برجام عمل می‌کردند قطعاً ایران الان در اردوگاه غرب بود و در آن صورت اگر کشور را دربست در اختیار شما می‌گذاشت و استقلال کشور را نقض می‌کرد، در آن صورت لشگر جرّار شما یک کلمه هم حرف نمی‌زد.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی قطعاً حاضر به عقد توافق مشابه با آمریکا، اروپا و روسیه و دیگر کشورها است و اقدام به ریسک وابسته شدن به یک کشور را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در هر حال آمریکا و اروپا تازه از خواب بیدار شده اند که با فشار بر ایران چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند و لذا آنها از ترس این توافق و همچنین از پافشاری ایران بر این که فقط بعد از رفع تمام تحریم‌ها، حاضر به مذاکره است، فوراً امروز جمعه جلسه ۱+۵ و ایران را طراحی کردند تا بیشتر از این متضرّر نشوند. همه این موفقیت‌ها نتیجه درایت رهبر معظم انقلاب است.

سربازان گمنام امام زمان (عج) فتنه ها را دفع کرد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در ادامه خطبه‌های این هفته نماز جمعه به مناسبت هفته سربازان گمنام امام زمان با تجلیل از تلاش این مجموعه اظهار کرد: چه فتنه‌های سنگین و چه توطئه‌های ویرانگر و چه حمام خون‌ها که توسط این مجموعه دفع شده و ملت ما قطعاً در کنار سفره امنیتی این عزیزان از آرامش، آسایش و امنیت برخوردار بوده است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه سربازان گمنام امام زمان (عج) در برابر مخوف‌ترین سرویس‌های جاسوسی دنیا و درنده‌ترین دشمنان این ملت حصن عظیم امنیتی برای کشور و ملت درست کرده اند، افزود: از این رو کار آنها از قدسیت بسیار بالا برخوردار است و باید به این مجموعه به چشم قدسیّت نگاه کرد، حفظ جان هزاران انسان بی گناه و حفظ کیان نظام اسلامی و امنیت کشور، مصداق بالاترین قدسیّت است.

کد خبر 5179501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha