۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷

گزارش مهر؛

دوگانه سیل و خشکسالی در اوج بی آبی/ منابع آبی راهی کویر می‌شوند

دوگانه سیل و خشکسالی در اوج بی آبی/ منابع آبی راهی کویر می‌شوند

کرمان – استان کرمان در اوج خشکسالی و کمبود منابع آبی قرار دارد اما در میان دل نگرانی مردم، روان آب‌های ناشی از بارندگی‌ محدود نیز راهی کویر می‌شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این روزها پای صحبت هر یک از مسئولان کرمان بنشینید از نگران‌های شأن در خصوص بی آبی در تابستان سخن می‌گویند روز گذشته نیز خبرگزاری مهر گزارشی در خصوص وضعیت منابع آبی استان منتشر کرد که در آن تنها راهکار مسئولان در کوتاه مدت مانند سال‌های گذشته صرفه جویی بود، «خشکسالی از طرح‌های انتقال آب سبقت گرفت / کم آبی بی سابقه در کرمان» اما بارش‌های محدودی که طی روزهای اخیر در برخی از مناطق استان کرمان روی داده است به جای اینکه سبب خوشحالی کشاورزان برای تأمین حداقل بخشی از نیاز مردم شود موجب دل نگرانی آنها شده چون سیلاب این روان آب‌ها را راهی کویر کرده و مسیر این سیلاب‌ها نیز مزارع کشاورزان است.

سوال این است که در استان کرمان که تنها یک رودخانه دائمی دارد که در اکثر روزهای سال پشت سدهای احداث شده بر رودخانه هلیل، بستری خشک دارد؛ مسئولان چرا برای استحصال آب‌های سطحی و آبخیزداری برنامه ریزی جدی نمی‌کنند؟

کشاورزان در بهار باید نگران سیل باشند و در تابستان مزارعشان بر اثر بی آبی خشک شود و این داستان در کنار جلسات پر از وعده و وعید ادامه می‌یابد

کشاورزان در بهار باید نگران سیل باشند و در تابستان مزارعشان بر اثر بی آبی خشک شود و این داستان در کنار جلسات پر از وعده ادامه می‌یابد و راهکاری برای استفاده از منابع آبی محدود استان اندیشیده نمی‌شود.

نکته جالب توجه اینکه در حالی سیل در برخی از مناطق استان دردسرساز شده که میزان بارشها در این مناطق محدود است و بارندگی‌ها به صورت مقطعی روی می‌دهد.

مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: سامانه بارشی در برخی از مناطق استان به صورت رگباری ادامه دارد.

بارش‌های سیل آسا ادامه دارد

وی تصریح کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی همچنان در اکثر مناطق استان رشد ابرهای همرفتی و رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش تندبادهای موقتی و بارش تگرگ در مناطق مستعد پیش بینی می‌شود.

وی بیان کرد: لذا آب گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان آب از بالادست و طغیان رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود. این شرایط تا اواخر هفته در سطح استان تداوم خواهد داشت.

نکته جالب توجه بروز سیلاب در مناطقی مانند اندوهجرد و شهداد است که از خشک‌ترین و کم بارش ترین مناطق استان هستند می‌باشد.

از سوی دیگر در جنوب استان کرمان نیز سیلاب موجب مسدود شدن راه برخی از روستاها شده و مردم برای تردد در انتظار افت سطح آب رودخانه‌های سیلابی هستند.

۱۰ راه روستایی و یک راه اصلی در جنوب کرمان مسدود شد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می‌گوید: تیم‌های امدادی در مناطق مختلف جنوب استان کرمان در آماده باش هستند و تلاش می‌کنیم راه‌های مسدود شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن باز کنیم اما از مردم می‌خواهیم تا زمان رفع خطر از ورود به بستر رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

مجتبی رئیسی افزود: بارندگی و سیلاب ۱۰ راه روستایی را به خصوص در قلعه گنج مسدود کرده و خسارت‌هایی به راه‌ها وارد شده است که در حال برآورد خسارت‌ها هستیم.

وی در خصوص راههای اصلی جنوب کرمان نیز گفت: فقط جاده قلعه گنج – رمشک به دلیل تخریب دو آبنما برای ساعاتی مسدود شد که هم اکنون این راه ارتباطی به صورت موقت بازگشایی شده است و بعد از فروکش کردن سیل با تخصیص اعتبار لازم بازسازی می‌شود.

وی همچنین از سیل در فاریاب، زهکلوت، دلگان خبر داد و گفت: خوشبختانه تا کنون تلفات جانی نداشتیم اما به مردم هشدار می‌دهیم از مسیل‌ها فاصله بگیرند.

اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که سیلاب به مناطق شهداد، اندوهجرد، گلباف در شمال استان کرمان نیز خسارت زده است.

جاده کرمان - شهداد مسدود شد

رئیس شورای اسلامی شهداد در گفتگو با مهر عنوان کرد: بارندگی در بالا دست موجب بروز سیلاب در رودخانه شهداد و مسدود شدن جاده کرمان به شهداد شده است.

حجت ابراهیمی زاده در این خصوص گفت: برای رفع مشکل مسافران مسیر جایگزین بلافاصله ایجاد شد اما خسارت سیل به جاده اصلی قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در بخش‌هایی از این جاده نیز شاهد ریزش کوه بر اثر سیل بودیم که خسارت‌هایی هم به تأسیسات انتقال برق وارد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده احتمال تداوم بارندگی‌های سیلابی و بارش‌های مقطعی اما پر حجم همچنان وجود دارد و از مردم شهداد و مسافران به خصوص گردشگران کویر لوت می‌خواهیم نهایت دقت را داشته باشند و از توقف در مسیل‌ها جدا خودداری کنند.

در طول سال آبی شاهد بارش بسیار اندک بودیم اما طی چند ساعت بارندگی در بالا دست موجب شده سطح آب رودخانه‌هایی که کاملاً خشک شده بودند به صورت ناگهانی افزایش قابل توجهی یابد

فرماندار فاریاب هم از بروز سیلاب در رودخانه‌های فصلی خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: هنوز خسارت‌ها تجمع نشده است اما از مردم محلی و کشاورزان منطقه می‌خواهیم از مسیل‌ها دور شوند.

علی نیک نفس ادامه داد: هم اکنون شاهد آب گرفتگی و بروز سیلاب در منطقه هستیم و خوشبختانه تا کنون گزارشی از خسارات جانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: در طول سال آبی شاهد بارش بسیار اندک بودیم اما طی چند ساعت بارندگی در بالا دست موجب شده سطح آب رودخانه‌هایی که کاملاً خشک شده بودند به صورت ناگهانی افزایش قابل توجهی یابد.

وی از تشکیل ستاد بحران در شهرستان خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های امدادی در آماده باش کامل قرار دارند.

وی ضمن ابراز نگرانی از خسارت به کشاورزان گفت: در فصل برداشت محصولات و کشت برخی دیگر از مزارع هستیم و بارندگی‌های بی موقع می‌تواند خسارت‌های قابل توجهی به وجود آورد.

در همین خصوص با محسن محمدی کارشناس حوزه آب و استاد دانشگاه در کرمان به گفتگو نشستیم.

طی سال‌ها برای مدیریت آب‌های استان فقط وعده داده شده است

وی افزود: متأسفانه به جز انتقال آب به بخش صنعت گل گهر و سرچشمه در استان کرمان اقدام قابل توجهی برای رفع بی آبی انجام نشده است اما همین پروژه نشان داد که اگر اراده و اعتبار وجود داشته باشد پروژه‌های آبی در زمان کوتاهی و ظرف دو تا سه سال قبال انجام است.

وی ادامه داد: میزان بارندگی بلند مدت کرمان ۱۲۳ میلیمتر در سال است که امسال در مجموع بارندگی ۴۰ میلیمتر بوده که در برخی از مناطق هیچ بارشی نداشتیم.

وی گفت: در استانی مانند کرمان باید برای استحصال آب‌های سطحی برنامه ریزی شود در حالی که اعتبارات ملی مناسبی برای آبخیزداری اختصاص نمی‌یابد و به دلیل خشکسالی بسیاری از سدهای کوچکی که سال‌های قبل احداث شده فرسوده و یا تخریب شده است.

در کرمان همه فقط از طرح مطالعاتی خبر می‌دهند و مسئولان دولت‌های مختلف پروژه‌های مهم را به مسئولان دولت بعد پاس می‌دهند و اراده‌ای برای حل مشکل ندارند

محمدی افزود: در کرمان همه فقط از طرح مطالعاتی خبر می‌دهند و مسئولان دولت‌های مختلف پروژه‌های مهم را به مسئولان دولت بعد پاس می‌دهند و اراده‌ای برای حل مشکل ندارند.

وی گفت: سوال این است در کرمان چند سد بزرگ وجود دارد و چه تأثیری بر آبرسانی دارند؟ سدهای کرمان به اندازه تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و اگر هم تکمیل شده باشند مانند سد جیرفت و یا سد نساء کانالهای پایین دستی احداث نشده و یا ناقص است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود استحصال آب‌های سطحی در کرمان و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی در کرمان مورد توجه مسئولان باشد و با اختصاص بودجه و برنامه ریزی مدون شبکه ای از سدهای کوچک برای استحصال این منابع آبی ایجاد شود.

باید منتظر ماند دید تا چه زمانی قرار است کرمان، دو روی سکه بی آبی و خشکسالی را تجربه کند و هر سال به دلیل خسارت‌های خشکسالی و سیلاب منابع مالی صرف شود اما اعتبار مورد نیاز برای آبخیزداری اختصاص نیابد.

کد خبر 5203797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NL ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      در استانیکه هم خشک سالی داره هم سیلاب و هر سال هم همین است و مدیران استان هیچ اقدامی برای کنترل و مهار آب انجام نداده اند مرگ این افراد و بی آبی فصل گرما گردن اون مدیران نالایق است. به نظر استعفای ایتاندار و فرماندار حداقل کار ممکن میتواند باشد
    • NL ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      این دوگانگی ضعف بسیار شدید مدیریت در استان رو نشون میده که باید تاسف خورد به حال مردم بخاطر این مدیران