۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۷

معرفی یک رمان درباره فلسطین؛

نوار غزه: سرزمین موعود، انتفاضه و پاکسازی قومی

نوار غزه: سرزمین موعود، انتفاضه و پاکسازی قومی

«نوار غزه: سرزمین موعود، انتفاضه و پاکسازی قومی» رمانی است به قلم تریاس کونچهیونو، روزنامه‌نگار اندونزیایی که از طریق مشاهدات نویسنده از فلسطین بویژه جنگ ۲۲ روزه نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی در تازه‌ترین مطلب ارسالی خود به مهر به معرفی کتاب مهمی که در این کشور درباره موضوع و مسئله فلسطین با تکیه بر جنگ ۲۲ روزه سال‌ ۲۰۰۹ منتشر شده پرداخته است. این کتاب که در قالب رمان نوشته شده «نوار غزه: سرزمین موعود، انتفاضه و پاکسازی قومی» نام دارد و به قلم تریاس کونچهیونو، روزنامه نگار ارشد و معاون سابق سردبیر روزنامه کمپاس است. معرفی محتوای کتاب ضرورت ترجمه فارسی آن را پیش می‌کشد؛ امید است که مترجمان به برگردان فارسی آن اقدام کنند. در ادامه با این کتاب آشنا شوید:

تجاوزات اسرائیل در نوار غزه باعث رنج مردم فلسطین به ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان شده است. حملات موشکی حماس به اسرائیل با «آتش بازی مرگ» پاسخ داده شده است. در نتیجه، رنج، ویرانی، مرگ به وجود آمده است. آیا این تلاشی برای از بین بردن گروه حماس است یا هدف پاک سازی قومی است؟ یا اینکه یهودیان می‌خواهند برتری حکومت خود یعنی اسرائیل را نسبت به فلسطین نشان دهند؟

خشونت و وحشیگری اسرائیل به مدت ۲۲ روز در ژانویه ۲۰۰۹ باعث کشته شدن ۱۳۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد. این کتاب آنچه را که در غزه رخ داده، به عنوان یک بنای یادبود زنده توصیف می‌کند. البته مشکل غزه بسیار پیچیده‌تر از این تحلیل‌هاست، زیرا هیچ خط مرزبندی مانند جنگ جهانی وجود ندارد. به عنوان جنگ، هیچ خط مشخصی وجود ندارد، بنابراین تصور پایان جنگ یا درگیری دشوار است.

از طریق این‌کتاب، خواننده تصویر روشنی از درگیری‌های اسرائیل و فلسطین به دست می آورد. شروع از مصر، کشوری غنی از تاریخ و سپس تاریخ غزه به عنوان موضوعی مهم، رونق وعده داده شده سرزمین، از جمله شهر جبالیا، زمینی که جنبش انتفاضه را به دنیا آورده است و همچنین رویدادهای مختلف مربوط به تلاش‌های صلح در خاورمیانه از مباحث مهم مطرح شده در این کتاب است.
به چند دلیل این کتاب اهمیت فوق‌العاده دارد و مطالب آن می‌تواند جذاب باشد. یکی از آن سرشار از روایت‌های علاقه و عطوفت میان ابنا بشر است. مثلا فلسطینیان خود به نویسنده امکاناتی چون اینترنت رایگان دادند.

نویسنده اشاره کرده که در اندونزی مردم این کشور اطلاعات مربوط به فلسطین را معمولا از طریق کتاب‌های ترجمه شده که توسط نویسندگان خارجی تألیف شده، به دست می‌آورند، اما این کتاب توسط یک نفر اندونزیایی نوشته شده است.

کتاب نوار غزه گرچه واقعیت‌های واقعی تاریخی را ارائه می‌دهد، اما در قالب رمان نوشته شده است، چرا که این قالب حقایق تاریخی را روان‌تر به مخاطب ارائه می‌دهد و مطالعه کتاب را آسان‌تر می‌کند.

کد خبر 5219127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha