مهر بررسی کرد؛

آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰؛ سنگ بنای پیروزی‌های مقاومت

آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰؛ سنگ بنای پیروزی‌های مقاومت

آزادسازی جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی توسط «حزب الله» در سال ۲۰۰۰ سنگ بنای سلسله پیروزی‌های جبهه مقاومت در برابر این رژیم در سراسر منطقه را بنیان نهاد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: در حال حاضر بیش از ۲ دهه از ۲۵ ماه مِی سال ۲۰۰۰ سپری می شود؛ زمانی که صهیونیستها با خفت و ذلت تمام مجبور به ترک خاک لبنان شدند. در واقع، این مقاومت لبنان بود که صهیونیستها را وادار ساخت شکست‌شان را بپذیرند و بدون هیچگونه قید و شرطی از مناطق اشغالی در جنوب لبنان عقب نشینی کنند.

نکته حائز اهمیت در خصوص پیروزی بزرگ مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ این است که تا پیش از آن، رژیم صهیونیستی همواره خود را یک قدرتِ شکست ناپذیر معرفی می‌کرد. در آن زمان، تقریباً تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس خود را در برابر صهیونیستها از پیش بازنده می دانستند و یارای مقابله با آن را نداشتند. تا پیش از ۲۵ ماه مِی سال ۲۰۰۰ هیچ قدرتی توانایی ایستادن در برابر صهیونیستها را نداشت.

با این حال، مقاومت لبنان در تاریخ مذکور اسطوره شکست ناپذیری صهیونیستها را درهم شکست و این پیام را به همگان مخابره کرد که رژیم صهیونیستی علیرغم تبلیغات و القائات فراوان رسانه‌ای، به شدت آسیب پذیر است. پس از آن بود که سلسله پیروزی های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در طول بیش از ۲ دهه رقم خورد.

حزب الله لبنان درحالی پیروزی بزرگ سال ۲۰۰۰ را در برابر رژیم صهیونیستی رقم زد که این رژیم به پیشرفته ترین تسلیحات جنگی مسلح بود حزب الله لبنان در عملیات سال ۲۰۰۰ ثابت کرد از نظر نظامی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این گروه مقاومتی با انجام عملیات های شهادت طلبانه، عملیات های چریکی و شبیخون های غافلگیرکننده قدرت خود را به دشمن صهیونیستی تحمیل کرد و در نهایت آن را وادار به عقب نشینی از مناطق اشغالی در جنوب لبنان ساخت. این اتفاق درحالی رخ داد که در آن زمان، صهیونیستها به پیشرفته ترین تسلیحات مسلح بودند.

می توان از پیروزی سال ۲۰۰۰ در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان سنگ بنای تحقق پیروزی های دیگر در برابر این رژیم در طول بیش از ۲ دهه پیش یاد کرد. پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه با صهیونیستها، پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ های مختلف ۲۲ روزه، ۸ روزه، ۵۱ روزه و ۱۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی تنها بخشی از دستاوردهایی هستند که پس از سال ۲۰۰۰ محقق شدند.

از همین روی، می توان از پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۰ به عنوان نقطه آغازین تحمیل شکست های هولناک به رژیم صهیونیستی یاد کرد. در همین ارتباط، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان می گوید: «پیامدهای این پیروزی همچنان ادامه دارد؛ هم برای ما و هم برای رژیم صهیونیستی. ما می‌توانیم پیروزی ۲۵ می سال ۲۰۰۰ را بسترساز پیروزی‌های مختلف بدانیم. این پیروزی را باید پیروزی لبنان، اعراب و همه مسلمانان دانست و نباید آن را پیروزی دسته یا گروه یا حتی کشوری خاص دانست».

آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰؛ سنگ بنای پیروزی‌های مقاومت

دبیرکل حزب الله لبنان می افزاید: «ما به معادله طلایی ارتش، مردم و مقاومت پایبندیم و برای مقابله با صهیونیستها از آمادگی کامل برخوردار هستیم. آزادسازی لبنان در سال ۲۰۰۰ دوره پیروزی‌ها را بنا نهاد و در آن روز مقاومت این پیروزی را تقدیم به فلسطین کرد، زیرا هدف آنجا بود. پیروزی لبنان در ۲۰۰۰ دوست و دشمن و مسئله فلسطین و روند درگیری‌ها را در مسیرهای راهبردی متفاوتی قرار داد.

پیروزی سال ۲۰۰۰ حزب الله در برابر صهیونیستها نه تنها متعلق به لبنان که متعلق به تمامی امت اسلامی است از سوی دیگر، «سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن نیز می گوید: «پیروزی حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ بر دشمن صهیونیست پیروزی کل امت اسلامی بود و بر امت اسلامی تاثیرگذار بود و امید را در میان ملت‌ها زنده کرد. دشمنان متوجه اهمیت پیروزی شدند و به منظور جلوگیری از آن و تثبیت سیطره خود بر کشورهای امت اسلامی حرکت کردند».

در همین حال، «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز تصریح می کند: «روز ملی مقاومت و آزادی جنوب لبنان، خط بطلانی بر مقوله شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی بود، چرا که مثلث ارتش، ملت و مقاومت، آن را مقهور ساخت. ما همچنان در قلب معرکه قرار داریم و میدانیم که فلسطین، لبنان و منطقه با تهدیدات واقعی مواجه هستند. از همین روی مقاومت باید در بالاترین سطح آماده باش قرار داشته باشد».

آنچه که واضح به نظر می رسد این است که حزب الله لبنان در سال ۲۰۰۰ با تحمیل شکست سنگین به رژیم صهیونیستی به جهانیان ثابت کرد که این رژیم نه یک افسانه شکست ناپذیر که یک رژیم آسیب پذیر است. از آن زمان تاکنون صهیونیستها دیگر از هیمنه ای که همواره ادعای آن را داشتند، بی بهره مانده اند.

کد خبر 5221367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha