۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۸

دفتر نخست وزیر اسپانیا:

مادرید ۹ رهبر استقلال طلب کاتالونیا را عفو کرد

مادرید ۹ رهبر استقلال طلب کاتالونیا را عفو کرد

دفتر نخست وزیر اسپانیا از عفو ۹ نفر از رهبران استقلال طلب منطقه کاتالونیا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دفتر نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که مادرید ۹ نفر از رهبران جدایی طلب منطقه کاتالونیا را مورد عفو قرار داده است.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، این افراد با اتهام مبادرت به برگزاری همه پرسی سال ۲۰۱۷ در خصوص استقلال این منطقه و ناآرامی های پس از آن بازداشت شده بودند.

لازم به ذکر است، پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ میلادی پارلمان کاتالونیا قطعنامه استقلال از مادرید را به تصویب رساند، مجلس سنای اسپانیا نیز با رأی به فعال‌سازی ماده ۱۵۵ قانون اساسی، خودمختاری این منطقه را سلب کرد؛ تحولاتی که به تنش ها میان دولت مرکزی مادرید و کاتالونیا را وارد مرحله جدیدی کرد.

«کارلوس پیگدامون» رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا نیز در اظهاراتی اعلام کرد که تصمیمات مادرید درباره انحلال پارلمان و نهادهای قانونی این منطقه را به رسمیت نمی شناسد.

در ادامه این تحولات، ماریانا راخوی نخست وزیر وقت اسپانیا ۲۰ دسامبر همان سال را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام در منطقه کاتالونیا اعلام کرد.

سپس، دادگاه عالی اسپانیا ۹ نفر از ۱۲ رهبر جدایی طلب کاتالونیا را به اتهاماتی مشابه به ۹ تا ۱۳ سال زندان محکوم کرد که موجی از اعتراضات استقلال‌طلبان را در این منطقه برانگیخت و باعث بروز ناآرامی‌های خیابانی در چندین شب متوالی در ماه اکتبر ۲۰۱۷ شد.

تعقیب و محاکمه رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این ناحیه در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. دولت اسپانیا با رد نتایج همه‌پرسی آن را «غیرقانونی» دانست. کارلس پیگدمون رئیس کاتالونیا و شماری دیگر از رهبران این منطقه خارج از اسپانیا در تبعید به سر بردند.

با این حال شمار دیگری نیز نظیر رائول روموا که در آن زمان وزیر امور خارجه ایالت کاتالونیا بود در اسپانیا ماندند و دادگاهی شدند.

کد خبر 5242096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha