۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۲۴

نایب رئیس مجلس:

تولید مسکن هیچ نوع وابستگی به تحریم ندارد

تولید مسکن هیچ نوع وابستگی به تحریم ندارد

اردبیل - نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تولید مسکن در کشور به دست نیروهای توانمند داخلی انجام می‌شود که مشکلات به وجود آمده در این حوزه هیچ ارتباطی با تحریم ندارد.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تولید مسکن ارتباط مستقیمی با مسائل امنیتی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی رفع بیکاری دارد و شایسته است سالانه یک میلیون مسکن در شهرها و روستاهای کشور احداث شود تا ما بتوانیم تعادل و توازن را در این حوزه رعایت کنیم.

وی اشتغالزایی در این بخش را متنوع و در عین حال پایدار اعلام کرد و گفت: دولت آینده قصد دارد تا با همفکری صاحب نظران و متخصصان حوزه مسکن به ویژه انبوه‌سازان و پیمانکاران زمینه تقویت تولید در بخش مسکن را به شکل ارزان قیمت فراهم کند تا قشرهای مختلف جامعه که فاقد سرپناه هستند از این فرصت و زمینه فراهم شده استفاده کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تأمین زمین، ساخت مسکن با مصالح تولید داخل، ارائه تسهیلات و نیروی کار متخصص هیچ ارتباط و وابستگی به تحریم ندارد و همه این عناصر در تولید مسکن در داخل فراهم است تا شرایط برای خانه‌دار شدن افراد مختلف به خوبی مهیا شود.

نیکزاد به افزایش قیمت سیمان و فولاد اشاره کرد و افزود: در مرحله اول باید بگوییم که ما مخالف اقتصاد آزاد نیستیم و مجلس نمی‌خواهد در این حوزه دستوری عمل کند بلکه بهتر است به تناسب تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور و میلیون‌ها تن سیمان به خاطر قطعی برق و برخی دیگر از دلال‌بازی‌ها افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها را در تأمین میلگرد و سیمان شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم با فعال بودن شورای مسکن نظارت‌ها در حوزه مسکن بیشتر شده بود و با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم شورای مسکن غیرفعال شده در حالی که تصمیم‌گیری این شورا بسیار مهم و ارزشمند است.

وزیر مسکن دولت دهم اضافه کرد: طبق قانون تولید و عرضه مسکن و همچنین قانون مصوب مجلس در جهت تحقق جهش تولید مسکن باید شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم احیا شده و با تشکیل جلسه ماهانه به صورت دقیق مشکلات در حوزه مسکن رصد شود.

نیکزاد بیان کرد: قرار است بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند که این پرداختی‌ها در سال بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که از این ظرفیت می‌توان برای تهیه و تولید مسکن استفاده کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم تا در دولت آینده با واگذاری زمین رایگان و پرداخت تسهیلات تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت این تسهیلات به شکل ۲۰ ساله و پلکانی زمینه تولید یک میلیون مسکن در کشور در طول سال فراهم آید تا مردم به تناسب شرایط اقتصادی بتوانند صاحب خانه شوند.

نیکزاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار ارائه تخفیف از سوی نظام مهندسی و شهرداری در صدور پروانه و کارهای نظارتی باید از ظرفیت شش هزار انبوه‌ساز و پیمانکار مسکن استفاده کنیم تا آنها صاحب کار شده و مردم نیز مسکن با کیفیت را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: باید نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیز به تولید انبوه مسکن ارزان قیمت روی بیاورند تا از ظرفیت خیرین در این حوزه بیشتر استفاده شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با اعمال قانون مالیات بر عایدی مسکن و خانه‌های خالی همچنین زمین‌های بلاتکلیف مانده و معاملات مکرر می‌توانیم در این حوزه ساماندهی درستی را انجام دهیم.

نیکزاد افزود: آنهایی که مدعی هستند مسکن در کشور نیاز نداریم، سخت در اشتباه هستند چرا که تولید مسکن به تناسب نیاز کشور از ضرورت است.

کد خبر 5266384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha