۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱

با اعلام از سوی عمران خان؛

پاکستان: سخنگوی طالبان نیستیم

پاکستان: سخنگوی طالبان نیستیم

نخست وزیر پاکستان گفته که کشورش نه مسئول اقدامات طالبان در افغانستان است و نه سخنگوی این گروه، هرچند راه حل نظامی در افغانستان بی نتیجه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ینی شفق، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که این کشور نمی‌تواند اقدامات قهری علیه خانواده‌های طالبان که در پاکستان ساکن هستند انجام دهد و اسلام‌آباد نمی‌تواند علیه زنان و فرزندان نیروهای طالبان که ساکن در اردوگاه‌های پناهجویان افغان در پاکستان هستند، دست به کاری بزند.

عمران خان همچنین کمک به طالبان را رد کرد و افزود: هرکاری که این گروه انجام می‌دهد، ارتباطی به ما ندارد، بلکه باید از طالبان بپرسید که چه کاری انجام می‌دهد چون ما نه مسئول این گروه و نه سخنگوی آن هستیم.

نخست وزیر پاکستان همچنین راه‌حل نظامی برای احیای صلح در افغانستان را شکست خورده عنوان کرد و گفت: برای افغانستان دو گزینه وجود دارد، یا باید راه حل نظامی آمریکا ادامه یابد یا بایستی در افغانستان دولتی سیاسی متشکل از طالبان و مقام‌های کابل روی کار بیاید.

عمران خان در عین حال گفتگوی سه جانبه با حضور هند درباره افغانستان را رد کرد و گفت: تا وقتی که هند وضعیت کشمیر را به قبل برنگرداند، اسلام‌آباد نمی‌تواند چنین گفتگوی سه جانبه‌ای را با دهلی‌نو درباره افغانستان دنبال کند.

در ارتباط با حضور ناتو و آمریکا در افغانستان نیز، نخست‌وزیر پاکستان گفت: ناتو به عنوان بزرگترین اتحاد نظامی جهان با ۱.۵ میلیون سرباز در افغانستان شکست خورده است.

به گفته عمران خان، ما معتقدیم افغانستان از خارج قابل کنترل نیست و این تصور که طالبان توسط ساختارهای نظامی پاکستان کنترل می‌شود، اشتباه است.

پیش از این نیز، نخست وزیر پاکستان در گفتگو با یک رسانه آمریکایی، راه حل واشنگتن برای افغانستان را شکست خورده عنوان کرده و گفته بود: آمریکا در ابتدا سعی کرد تا به دنبال راه حل نظامی در افغانستان باشد اما این راه حل هرگز وجود نداشت.

کد خبر 5268855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha