۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۱

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو:

شرایط صادرات نانو بحرانی است/ هشدار درباره کمبود بودجه

شرایط صادرات نانو بحرانی است/ هشدار درباره کمبود بودجه

دبیر ستاد نانو با اشاره به کمبود بودجه فناوری نانو گفت: شرایط کشور در حوزه صادرات فناوری نانو بحرانی است و بسیاری از برنامه های حمایتی از شرکتهای دانش بنیان متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سعید سرکار در اختتامیه جشنواره «نانو و رسانه» که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد، عنوان کرد: ستاد توسعه فناوری نانو طی این چند سال اخیر با کاهش زیادی از اعتبارات و بودجه خود مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه سال گذشته ستاد توسعه فناوری نانو ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که امسال این میزان به یک سوم رسیده است، گفت: این برای ما جای تعجب دارد که اعتبارات فناوری نانو به عنوان یک فناوری نوظهور به این صورت کاهش می یابد.

سرکار با بیان اینکه تاکنون ایران جزو کشورهای پیشرو در حوزه نانو بوده است، گفت: کاهش بودجه ستاد نانو موجب کند شدن حرکت پرشتاب کشور در مسیر فناوری نانو می شود؛ ما در این خصوص هشدارهایی داده ایم و از آن به عنوان ترور فناوری یاد کرده ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه اگر وضعیت بودجه به همین صورت پیش رود تا چند سال آینده اثری از ایران در حوزه های صادراتی نخواهد بود، گفت: از همین جا اعلام می کنم و وظیفه خود می دانم که بگویم در شرایط بحرانی صادراتی محصولات نانو هستیم و این موضوع اگر همچنان ادامه داشته باشد به حوزه های دیگر کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خیلی از برنامه هایی که برای توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان در حوزه نانو داشته ایم، دیگر اجرایی نمی شود. اگر به این موضوع پرداخته نشود ایران نمی تواند پیشگام در این حوزه باقی بماند.

سرکار با بیان اینکه رتبه علمی فناوری نانو در دنیا چهارم است، گفت: ما با کاهش بودجه ها مواجه هستیم و این باعث سقوط ما می شود زیرا تمام حمایت ها از شرکت های دانش بنیان در این زمینه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو متوقف شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: تمرکز ما در ستاد نانو با بودجه فعلی در بخش صنعتی سازی است البته که این شرایط با تمرکز بر یک بخش می تواند به بنیه علمی صدمه بزند که آثار آن کاملا مشهود خواهد شد.

وی با تاکید بر مردمی شدن بسیاری از فناوی ها و آگاهی بخشی به مردم در این حوزه ها گفت: تا زمانی که یک حوزه کاری مردمی نشود آن حوزه موفق نخواهد شد.

سرکار گفت: ما در صدد آمدیم دستاوردهای حوزه نانو را به مردم معرفی کنیم و اجازه ندادیم نگرانی هایی که در حوزه تراریخته برای عموم جامعه ایجاد شد در حوزه نانو ایجاد شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در واقع موضوع تراریخته عدم اطلاع رسانی درست و عدم شفافیت بوده است.

وی تاکید کرد: ما در ستاد توسعه فناوری نانو در تلاش هستیم به صورت شفاف به مردم در حوزه فناوری نانو آگاهی ببخشیم و مردم را درگیر توسعه این فناوری کنیم.

سرکار ادامه داد: ما اعتقاد داریم اگر می خواهیم محصولات نانویی را به جامعه عرضه کنیم باید مردم از آن محصول اطلاع داشته باشند.

به گفته وی، زمانی که از پول مردم برای حوزه ای هزینه می شود باید بدانند که این پول صرف کجا می شود و چه منافعی را به دنبال دارد که در این زمینه رسانه ها می توانند به خوبی نقش آفرینی کنند.

سرکار با اشاره به برنامه های ستاد نانو برای آگاهی خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه گفت: ما برنامه های زیادی را در راستای ترویج فناوری نانو و آگاهی بخشی اصحاب رسانه برگزار کرده ایم و عملکرد رسانه ها در این حوزه به گونه ای بوده که توانسته اند آگاهی مردم را در حوزه نانو افزایش دهند و نتیجه آن اعتماد مردم به محصولات نانو بوده است.

کد خبر 5276693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha