یک پایگاه عرب زبان خبر داد؛

بندهای پیشنهادی «صنعاء» به عمان در خصوص «مأرب»

بندهای پیشنهادی «صنعاء» به عمان در خصوص «مأرب»

منابع رسانه ای از بندهای پیشنهادی هیأت مذاکره کننده دولت صنعاء به عمان جهت پایان درگیری‌ها در استان مأرب پرده برداشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «الخبر الیمنی»، منابع مطلع اعلام کردند که هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن در مذاکرات خود با دولت عمان ۴ پیشنهاد را برای پایان درگیری‌ها در استان مأرب ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، اولین بند از این پیشنهاد، تشکیل یک ساز و کار مدیریتی مشترک از ساکنان استان مأرب جهت حفظ امنیت و ثبات و اخراج تمامی عناصر القاعده و داعش از این استان است.

دومین بند، تضمین آزادی عبور مرور، آزادی تمامی ربوده شدگان، دادن خسارت به آسیب دیدگان، بازگشت پناهندگان و عدم حمله به غیر نظامیان است. دولت صنعاء همچنین در پیشنهاد سوم خود خواستار اختصاص درآمد کشتی‌های نفتی در الحدیده برای پرداخت حقوق‌ها شده است.

چهارمین بند به موضوع منابع نفت و گازی استان مأرب مربوط می‌شود و هیأت مذاکره‌ کننده دولت صنعاء در پیشنهاد خود خواسته است تا ایستگاه‌های پمپاژ گاز کار خود را از سر گیرند و همچنین سهم دیگر استان‌ها از نفت و گاز نیز رعایت شوند.

پیشتر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن در سخنانی تأکید کرد: ما با هیأت عمانی برای حل پرونده انسانی به توافق رسیدیم. مذاکره با سعودی‌ها طبق قاعده احترام متقابل در جریان است. با طرف سعودی در ارتباط مستمر هستیم و این اتفاق در سایه شرایط سیاسی و منطقه‌ای رخ می دهد.

عبدالسلام تصریح کرد: ما با آمریکایی‌ها درباره هیچ طرحی به توافق نرسیدیم و تنها با طرف عمانی به توافقاتی رسیدیم. سخنگوی انصارالله یمن تاکید کرد: اگر آمریکایی‌ها در مأرب خواهان صلح هستند، باید بدانند که ما برای تحقق صلح در این شهر طرح و ابتکار عملی را ارائه کرده ایم. نگرانی آمریکا در قبال نبرد مأرب پذیرفتنی نیست.

عبدالسلام تصریح کرد: آمریکایی‌ها تا زمانی که جنگ بین یمنی‌ها باشد خواهان ادامه جنگ هستند. عربستان و واشنگتن طرف هایی هستند که موجب شده اند نبرد مأرب ادامه پیدا کنند. آنها هیچ توجهی به بُعد انسانی ندارند.

سخنگوی جنبش أنصارالله در ادامه افزود: ما هیچ تمایلی از سوی ائتلاف سعودی برای پایان نبرد مأرب نمی بینیم. طرح و ابتکار عمل ما در این زمینه اکنون در اختیار طرف عمانی است. این طرح شامل توافق بر سر آزادی همه اسیران در مأرب و پرداخت غرامت به آسیب دیدگان است. ما با طرف عمانی بر سر اداره مأرب توسط مردم این استان توافق کردیم.

محمد عبدالسلام همچنین یادآور شد: ما همچنین به راه حلی درباره صیانت از لوله‌های کشتی صافر رسیدیم. او در ادامه به حضور هیأت یمنی در مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: حضور ما در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران به عنوان نمایندگانی از یمن بود.

کد خبر 5278265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha