۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۰۸

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

کاوش‌های تخت جمشید در «ایران باستان» دیده می‌شود

کاوش‌های تخت جمشید در «ایران باستان» دیده می‌شود

کارگردان «ایران باستان» از تحقیقات خود در این مجموعه مستند که به اطلاعات باستان‌شناسی از کاوش‌های تخت جمشید می‌پردازد سخن گفت.

پژمان مظاهری‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پخش مستند «ایران باستان» به کارگردانی خود که امشب قسمت دوم آن روی آنتن شبکه مستند می‌رود، بیان کرد: در این فیلم اطلاعات باستان شناسی از کاوش‌های تخت جمشید و آنچه انجام شده و اسنادش باقی است ارائه می‌شود. قسمت دوم این مجموعه نیز به کاوش‌های ایرانی‌ها با مدیریت علی سامی می‌پردازد و همچنین مرمت سازه‌های تخت جمشید که توسط ایتالیایی‌ها انجام شد و تا قبل انقلاب طول کشید.

وی اضافه کرد: در این قسمت روایتی از تلاش ایرانی‌ها در امر باستان شناسی به تصویر کشیده می‌شود. بعد از جنگ دوم جهانی کاوش در تخت جمشید توسط بنیاد تخت جمشید و به سرپرستی علی سامی آغاز شد. این اولین باری بود که ایرانی‌ها مدیریت کاوش در تخت جمشید را به عهده می‌گرفتند.

کاوش‌های تخت جمشید در «ایران باستان» دیده می‌شود

مظاهری پور در ادامه توضیح داد: پس از علی سامی و پایان کاوش‌ها ایتالیایی‌ها برای مرمت تخت جمشید آمدند و اگر امروز از تخت جمشید چیزی باقی مانده محصول تلاش آن بریت تیلیا و جوزپه تیلیا است، بعدها ایرانی‌ها کار مرمت را دنبال کردند و بناهای باقی مانده حفظ و نگهداری شد.

وی با اشاره به جمع‌آوری تحقیقات برای این مستند بیان کرد: ساخت مجموعه سه گانه تخت جمشید که سه قسمت از مجموعه ایران باستان را تشکیل می‌دهد از سال ۱۳۹۵ شروع شد و در طی دو مرحله در سال ۱۳۹۶ فیلمبرداری شد و برای جمع‌آوری اسناد و مدارک و مستندات آن دو سال زمان گذاشته شد تا به پایان تدوین رسید.

مجموعه مستند ۷ قسمتی «ایران باستان» به کارگردانی پژمان مظاهری پور با نگاهی متفاوت به بناهای تاریخی کشورمان در شبکه مستند تهیه و آماده پخش شده است و دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

تهیه کننده این مستند مریم حق پناه، کارگردان پژمان مظاهری پور، فیلمبردار مهدی باقری، گوینده شهرام درخشان و کارشناس شاهرخ رزمجو است.

کد خبر 5287315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha