۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۵۸

یک اندیشکده چینی اعلام کرد:

پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای جنوبی چین

پرواز هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای جنوبی چین

یک اندیشکده در چین از پرواز هواپیماهای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکا بر فراز دریای جنوبی چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یک اندیشکده چینی موسوم به «ابتکار تحقیق در مورد وضعیت راهبردی دریای جنوبی چین» اعلام کرد که ایالات متحده روز سه شنبه چهار فروند هواپیمای شناسایی و یک فروند پهپاد را بر فراز دریای جنوبی چین و در نزدیکی جزیره تایوان به پرواز درآورده است.

این در حالی است که در اواخر ماه آگوست نیز پکن در واکنش به عبور دو ناو جنگی ایالات متحده از تنگه تایوان، از مقامات واشنگتن به دلیل تضعیف صلح و ثبات در منطقه انتقاد کرد.

گفتنی است، دولت چین جزیره تایوان را که از سال ۱۹۴۹ به طور مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود، یکی از استان‌های خود قلمداد می‌کند، در حالی تایوان همچنان مدعی وضعیت خود به عنوان یک کشور خودمختار است و با برخی از کشورهایی که حاکمیت آن را به رسمیت شناخته‌اند، روابط سیاسی و اقتصادی برقرار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، کاخ سفید و پنتاگون از رویکرد ادعایی مبارزه با تروریسم فاصله گرفته و روی رقابت راهبردی با چین و روسیه متمرکز شدند- دو کشوری که تهدیدی جدی علیه هژمون آمریکا در قرن ۲۱ به شمار می‌روند. بایدن نیز در سخنرانی که در ماه آوریل در کنگره آمریکا داشت؛ از ادامه رقابت با چین و دیگر کشورها در راستای تضمین پیروزی در قرن ۲۱ سخن گفت.

کسری تراز تجاری آمریکا با چین، رقابت در عرصه فناوری، ماجراجویی در پهنه ایندوپاسیفیک و البته اختلاف در باب منشا کووید ۱۹، از بارزترین موارد اختلاف میان واشنگتن-پکن است.

کد خبر 5299529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha