۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۳۸

پای خشکسالی در میان است؛

کاهش بیش از ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در لرستان

کاهش بیش از ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در لرستان

خرم‌آباد- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان، این کسری را از سایر استان‌های تولیدکننده و از محل واردات تأمین خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت بیرانوند در خصوص ذخیره سازی و توزیع به موقع گندم و کالاهای اساسی در سطح استان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون نزدیک به ۱۰ هزار تن برنج و شکر در راستای تنظیم بازار و با قیمت مصوب عرضه شده است.

وی عنوان کرد: از آغاز عملیات خرید تضمینی تا کنون بیش از ۱۲۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان و دو هزار و ۲۲۷ تن دانه روغنی کلزا خریداری و ذخیره شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۷۶۶ کشاورز طی امسال، گندم مازاد بر نیاز خود را در قالب ۳۲ هزار و ۵۵۲ محموله و ۹۰۲ کشاورز نیز هزار و ۱۰۷ محموله دانه روغنی کلزای تولیدی خود را به مراکز تحت پوشش اداره کل غله استان تحویل داده‌اند گفت: در خرید گندم نسبت به سال قبل ۵۷ درصد کاهش و در خرید دانه روغنی کلزا در این مدت شش درصد افزایش داشته‌ایم.

بیرانوند در ادامه سخنان خود با اشاره به پرداخت بهای محصولات خریداری شده بیان داشت: مبلغ ۶۲۰ میلیارد تومان بابت گندم دریافتی و ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بابت دانه روغنی کلزا به حساب کشاورزان استان واریز شده است.

وی با اشاره به کاهش تولید و به تبع خرید محصولات کشاورزی در سال جاری به دلیل خشکسالی گفت: بیشترین کاهش در میزان خرید گندم نسبت به سال قبل مربوط به شهرستان الیگودرز با ۷۳ درصد، شهرستان‌های خرم آباد و کوهدشت با ۶۵ درصد و شهرستان دلفان با ۶۲ درصد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: کمترین کاهش در خرید گندم نیز با ۹ درصد مربوط به شهرستان سلسله بوده است.

بیرانوند بیان داشت: بیشترین میزان خرید گندم در سال جاری مربوط به شهرستان‌های ازنا با ۲۷ هزار تن، کوهدشت با ۱۷ هزار تن و سلسله با ۱۳ هزار تن است.

وی میزان مصرف سالانه گندم در استان را ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش بیش از ۵۰ درصدی خرید تضمینی، کسری نیاز استان از سایر استان‌های تولید کننده و از محل واردات تأمین خواهد شد و در این راستا پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و مشکل خاصی وجود ندارد.

کد خبر 5307951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha