۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳

سخنگوی وزارت خارجه چین:

آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند

آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از معاهده امنیتی- نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» تصریح کرد: واشنگتن و لندن استانداردهای دوگانه‌ای را در همکاری اتمی خود اتخاذ کرده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دِیلی، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در واکنش به معاهده امنیتی- نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام موسوم به «آکوس» گفت: همکاری «آکوس» در خصوص زیردریایی های اتمی، عواقب بسیار جدی بر اشاعه هسته ای دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص ادامه داد: این توافق بار دیگر اثبات کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه ای را اتخاذ می کنند تا از همکاری های اتمی به عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخوانده بود.

کد خبر 5311311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha