۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۸:۱۰

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

آسیب‌های علاقه افراط گونه نوجوانان به موسیقی رپ

آسیب‌های علاقه افراط گونه نوجوانان به موسیقی رپ

اصفهان - کارشناس مذهبی با اشاره به آسیب‌های علاقه افراط گونه نوجوانان به موسیقی رپ گفت: اگر به محتواهای موسیقی توجه عمیق شود حتی از طریق همان «رپ» نیز می‌توان تغییری در نگرش افراد ایجاد کرد.

زهرا ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یکی از مباحث فرهنگی در جامعه ما که همچنان از ضعف شدیدی برخوردار است مصرف کالاهای فرهنگی است که نیازمند شناختی عالمانه است اما بی‌توجهی به این موضوع، نوجوانان و جوانان ما را درگیر مشکلات متعددی نموده است.

وی افزود: از مهمترین و پرمصرف‌ترین کالاهای فرهنگی، موسیقی است و از میان انواع موسیقی، موسیقی رپ هواداران فراوانی را به خود اختصاص داده است.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه درسال‌های اخیر شاهد تغییر ذائقه فرهنگی مردم هستیم، تاکید کرد: اگرچه این تغییرات تحت تأثیر امور گوناگون است اما گرایش این ذائقه به سمت موسیقی‌های سبک و مبتذل آنقدر واضح است که نیاز به اثبات ندارد.

ضرورت رعایت اعتدال در هر کارها

وی تاکید کرد: رعایت اعتدال در هر کاری حتی عبادت از جمله اموری است که عقل انسان بدان اعتراف می‌کند؛ شنیدن‌های مداوم و افراط‌گونه در هر لحظه و هرجا حتی اگر محتوا مناسب باشد مذموم است، حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل آن هم وقتی که محتوا مناسب نباشد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: متأسفانه امروزه اوقات فراغت برای برخی نوجوانان و جوانان به قدری زیاد است که گویی هیچ فعالیتی جز شنیدن موسیقی آن را پر نمی‌کند؛ توجه به چگونگی گذراندن اوقات فراغت و برنامه‌ریزی صحیح برای پر کردن آن می‌تواند تا حدودی علاقه افراط‌گونه به موسیقی را تعدیل نماید.

تأثیر مصرف موسیقی رپ در سبک زندگی افراد

ابراهیمی گفت: در اهمیت و ضرورت توجه به موضوع سواد مصرف کالای فرهنگی همین بس که مصرف موسیقی رپ همانند مصرف سایر کالاهای فرهنگی در سبک زندگی افر اد مؤثر است، نیازها و تمایلات انسان را جهت‌دهی می‌کند و حتی مسیر نوع تفکر و تخیل انسان را هم تعیین می‌نماید.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل گرایش افراط گونه جوانان به سمت رسانه‌های صوتی و تصویری، فاصله گرفتن از فرهنگ مکتوب است، گفت: متأسفانه به دلیل تسلط و فراگیری رسانه‌های تصویری، بازار کتاب، روزنامه، مجله و غیره از گرمی افتاد و نه خانواده‌ها و نه مسئولان هیچکدام اقدام مثبتی در راستای تعدیل در استفاده از کالای مکتوب و غیر مکتوب نداشتند.

نسل امروز با توجه به محتواهایی که از طرق گوناگون و مخصوصاً موسیقی دریافت می‌کنند ممکن است گرفتار بی تحرکی، تنبلی، سهل انگاری و بی مسئولیتی شوند و اگر فکری به حال آنها نشود جامعه در آینده روی سعادت و سلامت را نخواهد دید ورزش و فعالیت‌های جسمی درمانی برای علاقه‌مندی افراط‌گونه است

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه بازگرداندن فرهنگ کتابخوانی و قرار دادن آن کنار رسانه‌های دیگر به عزم و جهادی ملی نیازمند است که غفلت از آن اوضاع را بدتر خواهد کرد، بیان داشت: از دیگر امور جایگزین برای جلوگیری از گرایش افراط‌گونه به موسیقی، بهره بردن از ورزش است.

وی اضافه کرد: نسل امروز با توجه به محتواهایی که از طرق گوناگون و مخصوصاً موسیقی دریافت می‌کنند ممکن است گرفتار بی تحرکی، تنبلی، سهل انگاری و بی مسئولیتی شوند و اگر فکری به حال آنها نشود جامعه در آینده روی سعادت و سلامت را نخواهد دید؛ توجه به ورزش و فعالیت‌های جسمی و تلاش در جهت عمومی کردن آن از دیگر اموری است که می‌تواند این علاقه‌مندی افراط‌گونه را تنظیم کند.

استفاده از موسیقی برای درمان استفاده افراط گونه از موسیقی!

ابراهیمی با اشاره به اینکه علاوه بر این خود موسیقی نیز می‌تواند استفاده افراط‌گونه از موسیقی را درمان کند، گفت: اگر به محتواهای موسیقی توجه عمیق و دقیقی شود حتی از طریق همان رپ می‌توان تغییری در نگرش افراد ایجاد کرد و ارزش‌های اخلاقی را در جامعه متحول نمود.

وی با بیان اینکه جوانان ما در اکثر مواقع نسبت به آسیب آنچه می‌شنوند آگاه نیستند، گفت: در واقع ما آسیب را مساوی با درد می‌دانیم و وقتی با انجام یک کار، علی‌الظاهر دردی نداشته باشیم تصور می‌کنیم آسیبی هم برای‌مان وجود ندارد؛ در حالی که تزریق محتواهای نامناسب موسیقی مخصوصاً رپ به ذهن، عامل مخربی در پیشرفت انسان خواهد بود چرا که بر جوانب گوناگونی از شرایط روحی و جسمی او تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: به عنوان مثال در این نوع از موسیقی، بسیاری از محتواها غیراخلاقی است و ذهن فرد را فقط درگیر امور جنسی و غیر اخلاقی می‌کند، گاهی نیز ناامیدی و یاس را به بطن جامعه پمپاژ می‌کند و اینگونه جوان ما انگیزه‌ای برای کار و درس و فعالیت ندارد.

انتقاد یا فحاشی، مسئله این است؟!

وی تصریح کرد: از دیگر سو این نوع موسیقی با تبلیغ اباحه‌گری، جوانان و نوجوانان ما را به نوعی سستی و سهل انگاری و تنبلی گرفتار می‌کند؛ برخی از محتواهای رپ هم به اصطلاح انتقادی است اما این نقدها بیشتر جنبه فحاشی و قضاوت یک طرفه تا نگرشی عقلی و منطقی را در بردارد.

برخی از محتواها حتی جوانان و نوجوانان را به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی و روابط نامشروع دعوت می‌کنند و بعد برای تسکین روحی یافتن از عذاب وجدان، دوباره همان رپ و شنیدن محتواهای ناهنجار را پیشنهاد می‌دهند ابراهیمی اشاره به اینکه اگرآگاهی جوانان نسبت به انواع محتوای رپ و تأثیر آن افزون شود طبیعتاً از میزان جوانان درگیر به این نوع از موسیقی کم خواهد شد، گفت: متأسفانه ما هیچ تدبیری برای آشنایی با این نوع محتواها نداشته‌ایم و در کتب درسی و آموزشی نیز حتی یک خط به این امور اختصاص داده نشده است.

وی اضافه کرد: اگرچه برخی معتقد هستند محتوای رپ در ابتدا محتوایی اعتراضی به وضعیت موجود بوده است اما در ادامه وضعیت رپ از اعتراض به ابتذال کشیده شد؛ برخی از محتواها حتی جوانان و نوجوانان را به استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی و روابط نامشروع دعوت می‌کنند و بعد برای تسکین روحی یافتن از عذاب وجدان، دوباره همان رپ و شنیدن محتواهای ناهنجار را پیشنهاد می‌دهند.

واکنشی نامناسب به عصبانیت از معضلات اجتماعی

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که این نوع موسیقی در واکنش به عصبانیت از معضلات اجتماعی که برخی ریشه در سیاست دارد در ابتدا زبان اعتراض را گشود و در ادامه به سمت ابتذال گروید، گفت: این در حالی است که اعتراض اولاً باید بر پایه و مبنای منطق و عقل باشد، ثانیاً از روش مناسب برای آن استفاده شود و ثالثاً اعتراض‌ها نیازمند جهت‌دهی هستند تا سر از ابتذال، خشونت و یا بی‌بندوباری درنیاورند و این امری است که جوانان ما نیاموخته‌اند.

وی اضافه کرد: هواداری افراطی از موسیقی منجر به این امر می‌شود کهجوانان تمام افکار، قواعد، ارزش‌ها و در یک‌کلام ایدئولوژی صاحبان آن موسیقی را بپذیرند و نسبت به آن تعصب به خرج دهند در این حالت این تعصب منجر به عدم پذیرش انتقادها می‌گردد و توان تحلیل درست را از جوان می‌گیرد.

عدم نیاز رپ به صدای خوش و رشد قارچ گونه رپرهای نوجوان

ابراهیمی با اعتقاد بر اینکه «رپ»، نیازمند دارا بودن صدای خوش نیست و رپرها مجبور نیستند دستگاه‌ها و گوشه‌های آوازی را یا بگیرند و برای یادگیری اصول خوانندگی سال‌ها وقت صرف کنند، تاکید کرد: به همین دلیل با رشد قارچ گونه رپرهای جوان و نوجوان روبرو هستیم. هرکسی ممکن است به خودش اجازه دهد که رپر شود و با چینش کلمات نامناسب و ریتمیک کنار هم به اشتراک‌گذاری به‌اصطلاح هنر خود بپردازد.

ارائه ایدئولوژی صحیح و تولید موسیقی برای سلایق مختلف

وی تصریح کرد: ما به موضوع موسیقی نگاه صحیحی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم برای سلایق مختلف، موسیقی درخور و متناسب با ضوابط شرعی و عرفی تولید نمائیم؛ با توجه به اینکه آنچه در موسیقی رپ ارائه می‌شود به تغییر ایدئولوژی جوانان منجر می‌شود مهم‌ترین راه مبارزه با رپ‌های غیراخلاقی ارائه ایدئولوژی صحیح است.

کد خبر 5317126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 3
      موضوع وقتی دردناکتر می شود که رسانه ملی هم از این تیپ افراد نوظهور مدام برنامه پخش میکند واقعا بسیاری از این خواننده های نوظهور که چه بسا برای خودنمایی به این عرصه امدند مطالب ومحتواهای پوچ و بی هدفی را به مخاطب تحویل میدهند و مخاطب نوجوان بی مطالعه وبی تجربه هم می شود مرید این جماعت بی هدف
    • مریم رمضان IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 3
      سلام و سپاس از نویسنده محترم و خبرگزاری به موضوع مهم و قابل توجهی اشاره شده و از حیث و جهات مختلف نیز به آن پرداخته شده. مؤید باشید.
    • مهری یزدان پناه IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 4
      استاد کارشناس خانم ابراهیمی واقعا به‌ معزل بزرگی اشاره نمودید۱۸ در این نوع از موسیقی، بسیاری از محتواها غیراخلاقی است و ذهن فرد را فقط درگیر امور جنسی و غیر اخلاقی می‌کند، گاهی نیز ناامیدی و یاس را به بطن جامعه پمپاژ می‌کند و اینگونه جوان ما انگیزه‌ای برای کار و درس و فعالیت ندارد
    • دهقانی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 4
      نویسنده به موضوع خوبی اشاره کرده است. موسیقی یکی از کالاهای فرهنگی است که افراد در استفاده از آن دچار افراط و تفریط می‌شوند و از اثرات آن بر ذهن و رفتار خود بی‌اطلاعند.
    • محب IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      1 4
      مسأله مورد بحث از میاحث مهمی است که کمتر مورد توجه مسئولان فرهنگی بوده‌است. شاید آسیب‌های روحی و روانی که بخاطر وابستگی به موسیقی رپ، کی‌پاپ و... دامن‌گیر نوجوانان و جوانان ما شده، بیش از آنچیزی است که ما تصور می‌کنیم. امید است انتشار چنین یادداشت‌های، تلنگری باشد برای، والدین و مسوولین فرهنگی.
    • فاطمه رستمی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 5
      من خودم پیانو می زنم و یک جوراییداز موسیقی سر در میارم و ریتم را خیلی خوب میشناسم اما اصلا علاقه ای به موسیقی رپ ندارم.موسیقی رپ خیلی مد شد و بنظر من خیلی اشتباه بزرگی است.رپ ریتم قشنگی نداره و تاثیر های منفی روی جامعه ‌مخصوصا نوجوانان امیدوارم موسیقی رپ را نواجوانان گوش نکن.فاطمه رستمی ۷/۳
    • Mari IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      4 0
      بنظر من موسیقی رپ انواع زیادی داره و همیشه هم بد نیست و به شخصه به من یسری درس هایی داده که من هیچ جا نمیتونستم یاد بگیرم.کمک کرده تا بتونم دیگران رو درک کنم.با این موسیقی هم بهترین لحظات و بدترین لحظات رو سپری کردم. قبل از اینکه نوجوانان این سبک موسیقی رو انتخاب کنن به رپکنش دقت کنند همین