۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۰۶

میرزاجانی در گفتگو با مهر :

شانزدهمین نشست تخصصی استادان،قاریان و حافظان قرآن برگزار می‌شود

شانزدهمین نشست تخصصی استادان،قاریان و حافظان قرآن برگزار می‌شود

میرزاجانی از شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با اعلام فراخوان عمومی، باموضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» تا پایان آبان ۱۴۰۰ خبر داد.

محمد تقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن در خصوص شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با اعلام فراخوان عمومی، به موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» تا پایان آبان ۱۴۰۰ خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: تلاوت آهنگین قرآن و نغمه‌های دینی که با ظهور اسلام متولد شد، همواره تأثیر شگرفی در روح و جان مخاطبان داشته و رسانه‌ای نافذ برای تبلیغ معارف ناب دینی بوده است. نغمه دینی و قرآنی صرفاً یک آوای گوش‌نواز نیست، بلکه ظرفی است که محتوای ذی‌قیمتی را در خود جای داده و آن را آمیخته با هنر به سمع و نظر مخاطب می‌رساند.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن افزود: در روزگار ما، چنان‌چه ابزار فراگیر و بدون‌مرز شبکه‌های صدا و سیما و فضای مجازی به شایستگی در خدمت این هنرهای مقدس قرار گیرد، شاهد عطرافشانی گسترده قرآن کریم و ارتقای حظّ معنوی انسان‌ها خواهیم بود.

وی گفت: به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنرهای آواییِ دینی، تولیدکنندگان برنامه‌های قرآنی و عموم افراد خوش‌فکر و أهل ذوق دعوت می‌کند پیشنهادات، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی شامل: دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود را ارائه نمایند. این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می‌تواند ناظر به قالب‌های برنامه‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه، و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد.

وی ادامه داد: پس از ارزیابی طرح‌ها و ایده‌های واصله توسط داوران متخصص قرآنی و رسانه‌ای، از برگزیدگان در اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم تجلیل به‌عمل می‌آید و این ایده‌ها جهت بهره‌برداری و برنامه‌سازی در اختیار رسانه ملی قرار خواهد گرفت.

میرزاجانی با اشاره به بخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی آسیب‌شناسی وضعیت فعلی تولید و پخش گفت: در این فراخوان می‌خواهیم نقاط قوت و ضعف تولید (برنامه‌سازی) و پخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی را ارزیابی کنیم. همچنین در بخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی اوقات اذان‌گاه نیز می‌خواهیم بدانیم، در اوقات اذان‌گاهی (صبح ظهر مغرب) پخش کدام نغمه یا نغمات دینی (شامل: تلاوت، اذان، تواشیح، دعا، ابتهال و مناجات فارسی)، قبل یا بعد از اذان مناسب است؟ به تعبیر دیگر، برای اثرگذاری بیشتر، یک بسته و برنامه جامع قرآنی در موعد اذان‌گاهیِ رسانه ملی، می‌بایست شامل چه بخش‌هایی باشد؟

وی به دیگر بخش‌های این فراخوان اشاره کرد و گفت: تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی نوآوری، ارتقا، تحول از دیگر موضوعات مورد بحث این فراخوان است که می‌خواهیم ببینیم با چه نوآوری و خلاقیتی در تولید و پخش صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، می‌توان ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، شرایط جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبانِ شبکه‌های صدا و سیما و کاربران فضای مجازی را فراهم کرد؟. قالب‌های برنامه‌سازی «دکور و صحنه اجرا» نورپردازی، تصویربرداری، تصویرگذاری، صدابرداری و سایر حوزه‌ها از دیگر بخش‌هایی است که ما به آنها در این فراخوان خواهیم پرداخت.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن ادامه داد: تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی آموزش و مسابقات، از دیگر بخش‌های مورد توجه ما است که در آن باید به پاسخی مناسب برای پرسش «با طراحی چه سبک‌هایی از برنامه‌های آموزشی در رسانه ملی و فضای مجازی، می‌توان بستر توانمندسازی مخاطبان در تلاوت قرآن و نغمات دینی را فراهم کرد؟» برسیم. یا تولید و پخش برنامه‌های رقابتی و مسابقات با چه سبک و سیاق و روش‌هایی می‌تواند منجر به جذب بیشتر مخاطبان به تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی شود؟

وی ادامه داد: با توجه به این که اقتضائات تولید و پخش تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی در «رادیو»، «تلویزیون» و «فضای مجازی» متفاوت است، بدیهی است که این تفکیک، در طرح یا ایده ارسالی مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان، نمونه تولید شده متناسب با ایده یا طرح ارسالی، ضمیمه فایل ارسالی شود.

میرزاجانی با اعلام اینکه تا پایان آبان ماه مهلت این فراخوان خواهد بود، افزود: علاقه‌مندان می‌بایست «ایده» یا «طرح» مدنظر خود را در فرم‌های مربوط تکمیل وحداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ از طریق یکی از پیام‌رسان‌ها به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال نمایند. شماره تماس ۵۸۸۴۹۳۸۱۳ ۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخ‌گویی به سوالات شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 5330431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha