۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵

آخوند عبدالله امانی در گفتگو با مهر:

تحقق وحدت در گرو عبور از شعار و ورود به جرگه عمل است

تحقق وحدت در گرو عبور از شعار و ورود به جرگه عمل است

عالم اهل سنت خراسان شمالی گفت: حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه در پی ایجاد وحدت نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در میان امت‌های اسلامی است و هدف نهایی نیز رسیدن به امت واحده است.

آخوند عبدالله امانی از علمای اهل سنت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با استناد به حدیث ثقلین اظهار داشت: پیامبراکرم (ص) همانا من در میان شما دو چیز گرانقدر به یادگار می‌گذارم که اگر به آن چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نخواهید شد، آن دو کتاب خدا و عترت من اهل بیتم هستند؛ بنابراین اصلی‌ترین ملاک و معیار حفظ وحدت تمسک به قرآن و سنت و به عبارتی اهل بیت نبی (ص) است.

این عالم اهل سنت با بیان اینکه دشمن در اختلاف افکنی بین مسلمانان از هیچ مکر و حیله‌ای علیه جوامع اسلامی دریغ نمی‌کند، گفت: از جمله این اقدامات تهاجم به مقدسات و شخصیت‌های معنوی فرق و مذاهب مختلف از زبان مسلمانان است آنان از این طریق آسیب‌های زیادی به جوامع دینی وارد کردند؛ برای خنثی کردن این فتنه‌ها و توطئه‌ها هوشیاری لازم است.

وی با بیان اینکه تعاملات اهل سنت و شیعیان با یکدیگر نسبت به چهل سال پیش بسیار متفاوت و بهتر شده است، ابراز کرد: این تعاملات سبب شده تفاهم‌ها، احترامات و شناخت مسلمانان از یکدیگر بسیار بیشتر شده باشد. همه مسلمانان از هر مذهبی که هستند باید تسلیم حق و حقیقت بوده و حرف و عملشان یکی باشد و بدانند که نه مسلمانان و نه هیچ گروه دیگری با تفرقه به جایی نرسیده است، تفرقه جز اینکه به پیکره جامعه صدمه زده و آن را تضعیف کند هیچ اثر دیگری ندارد.

آخوند امانی با تاکید بر اینکه علما و مسؤولان باید با همه توان برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند، گفت: هر سخنی که علما بالای منبر می‌زنند همانند تیری است که رها شده بنابراین علما باید توجه داشته باشند و ببینند هدف و مقصد این تیر کجا است و سخنی نگویند که به ضرر امت اسلامی تمام شود.

این عالم اهل سنت بیانات و فتاوای مقام معظم رهبری را بسیار دقیق و هوشمندان و در راستای تقریب مذاهب بیان کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مذاهب مختلف حتی خوردن طعام یکدیگر را حرام اعلام می‌کردند و حتی کتاب‌هایی علیه یکدیگر می‌نوشتند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی همه آن قلم‌ها خشک شده و وحدت بین مذاهب تقویت شده است.

وی با تاکید بر اینکه علمای اسلام و مسلمانان باید وحدت خود را ملی و جهانی کنند، تصریح کرد: شایسته نیست انسان به مذهب برادر دینی خود اهانت کند چرا که اهانت و قبول نداشتن برادران دینی کتمان حقیقت است و انسان را به جایی نمی‌رساند. پیشرفت و موفقیت تنها در سایه وحدت و همدلی اتفاق خواهد افتاد.

آخوند امانی با بیان اینکه امروز حقایق روشن شده و خیانت خائنین و مکر و حیله‌های دشمنان لو رفته است، گفت: تداوم و گسترش وحدت با رعایت انصاف ارتباط مستقیم دارد. اگر جانب انصاف رعایت و حقیقت به درستی برای مردم بیان شود دیگر اختلافی باقی نمی‌ماند. مسلمانان برای رسیدن به عزت، اقتدار و پیروزی نه تنها در هفته وحدت بلکه در تمام ایام و سال‌ها باید از این موهبت الهی مراقبت کنند.

این عالم اهل سنت در پایان خاطرنشان کرد: تحقق وحدت در گرو عبور از شعار و رسیدن به عمل است. حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه در پی ایجاد وحدت نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در میان امت‌های اسلامی است و هدف نهایی نیز رسیدن به امت واحده است. مسلمانان باید به جایی برسند که به یکدیگر اعتماد کرده و محرم اصرار هم باشند و نباید با ابراز مسائل نامطلوب اعتماد و همدلی را خدشه‌دار کنند.

کد خبر 5334015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha