۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷

نتایج تحقیقات پژوهشگران آب و زمین شناسی استان فارس؛

رنگ آب سفره‌‎های زیرزمینی برخی نقاط فارس تغییر کرد

رنگ آب سفره‌‎های زیرزمینی برخی نقاط فارس تغییر کرد

شیراز- نتایج تحقیقات آبی و زمین شناسی در فارس نشان می دهد که رنگ آب در سفره های زیرزمینی در برخی از نقاط فارس دچار تغییراتی شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اولین بار در سال ۸۹ بود که اعلام شد به دلیل عدم بارش باران و خشکسالی‌های پی در پی و استفاده بی رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، منابع آبی با افت چشمگیری مواجه شدند که احتمال آلودگی منابع آبی فارس وجود دارد.

پایین رفتن سطح سفره آب‌های زیرزمینی در این استان اثرات مختلفی دارد که به عنوان نمونه می‌توان به نشست زمین اشاره کرد که از اثرات پایین رفتن آب زیرزمینی است. یکی دیگر از اثرات افت آب مربوط به آلودگی سفرهای آب زیرزمینی است که برخی کارشناسان بر این باورند در صورت ادامه این روند در آینده، بحران آب مربوط به شوری است.

در حالی که استان فارس بالاترین میزان دشت ممنوعه ایران را طی چند سال گذشته به خود اختصاص داده است سال گذشته آب منطقه‌ای استان اعلام کرد که بیش از ۹۵ درصد دشت‌های فارس از نظر منابع آبی ممنوعه و بحرانی هستند.

بررسی‌ها حکایت از این دارد که استان فارس با بیش از ۹۰ دشت رکوردار بیشترین دشت ممنوعه در کشور است.

رنگ آب سفره‌‎های زیرزمینی برخی نقاط فارس تغییر کرد

برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی مشکلات بسیاری همچون پدیده فرونشست و افزایش دشت‌های ممنوعه را به همراه داشته به گونه‌ای که فارس در نرخ فرونشست نیز در کشور مقام اول را از آن خود کرده و علاوه بر این فرونشست دشت‌های فارس فراترازمیانگین جهانی است. بر این اساس ضروری است قبل از اینکه موضوع آلودگی آب در استان به حد بحران برسد تدابیر ویژه ای از سوی سایر دستگاه‌های مرتبط و کارشناسان انجام شود.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر از انجام مطالعات زمین شناسی در حوزه آب‌های زیرزمینی در استان خبرداد و گفت: یکی از مشکلات اساسی و حاد زیست محیطی جنوب کشور به ویژه استان فارس آلودگی آب‌های زیرزمینی است که بر این اساس سازمان زمین شناسی از مدتی قبل مطالعات خود از مرکز استان به سمت جنوب را آغاز کرده است.

طهمورث یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد مطالعات بر روی آلودگی آب انجام شده، افزود: نمونه‌های به دست آمده در این حوزه برای بررسی دقیق به آزمایشگاه ارسال شده و نتایج حدود ۲۵ درصد از مطالعات به دست آمده است.

بر اساس مطالعات انجام شده و تغییر رنگ آب در برخی از مناطق احتمال اینکه فلوئر آب زیاد شده باشد وجود دارد وی با اشاره به اینکه تغییر رنگ در برخی از منابع آبی مشاهده شده، ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و تغییر رنگ آب در برخی از مناطق احتمال اینکه فلوئر آب زیاد شده باشد وجود دارد.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور اظهار کرد: سازمان زمین شناسی در این مطالعات بررسی کرده که آیا واحدهای زمین شناسی باعث تغییر رنگ آب شده یا مسائل دیگر بر روی این پدیده تأثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این مطالعات املاح مضر آب نیز بررسی خواهد شد، ادامه داد: به طور حتم اگر یک ماده در آب زیاد یا کم شود به طور حتم مشکلات عدیده ای را به وجود می‌آورد که به عنوان نمونه می‌توان به سمی شدن آب نیز اشاره کرد از این رو ضروری است که مطالعات دقیقی بر روی آب انجام شود.

یوسفی یکی دیگر از مسائل و مشکلات آلودگی آب را بیماری عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه یکی از مشکلات آلودگی آب بیماری است زیرا زمانی که آب آلوده باشد بیماری‌هایی مانند کچلی و… را به همراه دارد که نمونه آن نیز در برخی از مناطق دیده شده است.

رنگ آب سفره‌‎های زیرزمینی برخی نقاط فارس تغییر کرد

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشوربیان کرد: هجوم آب شور به سمت آب شیرین نیز یکی از مشکلات حوزه آب در استان فارس است که به عنوان نمونه می‌توان به آب‌های زیرزمینی نزدیک مهارلو اشاره کرد که باعث شور شدن آب شده است البته باید به این موضوع توجه کرد که شوری فقط نمک نیست بلکه املاح موجود در آب زیاد می‌شود که این امر آلودگی را به همراه دارد.

پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر پیرامون وضعیت آلودگی در استان فارس توضیح داد: دانشگاه شیراز مطالعاتی را بر روی بخشی از مناطق استان پیرامون آلودگی آب انجام داده اما مربوط به تمامی استان نیست.

گنبدهای نمکی مشکل مهم آب‌های زیرزمینی فارس

عزت الله رئیسی یکی از مهمترین مشکلات آب‌های زیرزمینی استان را وجود گنبدهای نمکی عنوان کرد و ادامه داد: این گنبدهای نمکی باعث شور شدن زیاد آب در برخی از مناطق استان از جمله سروستان و فیروزآباد شده است.

وی با اشاره به اینکه وجود این دو گنبد نمکی باعث شوری بالای آب در اطراف سروستان شده، بیان کرد: به عنوان نمونه وجود گنبد نمکی در فیروزآباد باعث شوری زیاد اب شده به گونه‌ای که در حوالی رودخانه فیروزآباد کیفیت یا همان هدایت الکتریکی از ۵۰۰ به ۱۹ هزار رسید ه است که این امر باعث شده آب این حوالی نه برای کشاورزی قابل استفاده باشد نه شرب.

پدرعلم آب شناسی ایران گفت: یکی دیگر از مشکلات اساسی این است که وجود این گنبدهای نمکی باعث شوری آب شده و در زمان بارندگی نیز سیلاب‌ها شور می‌شود که در این راستا برخی از کشاورزان اقدام به نصب دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی کرده‌اند که این امر در آینده بحران زاست زیرا نمک تصفیه شده بر روی زمین باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در آینده بحران منابع آبی مربوط به شوری آب است، ادامه داد: در سال ۶۳ بنده در جهرم سخنرانی داشتم که پیرامون وضعیت خشکسالی و بحران آب برای این سال‌ها صحبت‌هایی را با مسئولان امر مطرح کردم که متأسفانه توجهی نشد و وضعیت آب در حال حاضر اینگونه است در حال حاضر هم اعلام می‌کنم که طی ۲۰ سال آینده بحران آب مربوط به شوری است که باید از همین حالا دست به کار شد و تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.

رئیسی یکی دیگر از مشکلات آلودگی آب در سطح استان را فاضلاب‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر پنج شهرستان استان تصفیه فاضلاب دارند و این امر به طور حتم در آینده مشکلات عدیده ای را به وجود می‌آورد.

پدرعلم آب شناسی ایران و پژوهشگر، زمین شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز استفاده بی رویه از سم و کودها را از دیگر مشکلات حوزه آب در استان دانست و ادامه داد: استفاده بی رویه از کود نیترات و سم و ورود این سموم به آب‌های زیرزمینی می‌تواند باعث آلودگی آب شود بر این اساس باید تدابیری اتخاذ شود همانگونه که در برخی از نقاط دنیا از سموم با آسیب‌های بسیار کم استفاده می‌شود.

کد خبر 5339070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      دستگاه های تصفیه آب قادر به حذف کامل نیترات نخواهند بود. برای حذف نیترات حتما از فیلترهای مخصوص حذف نیترات آب آشامیدنی استفاده نمایید