یادداشت مهر؛

عملیات اقتدارآفرین سپاه در دریای عمان/ افول قدرت آمریکا

عملیات اقتدارآفرین سپاه در دریای عمان/ افول قدرت آمریکا

کارشناس ارشد مسائل منطقه شکست دریایی ایالات متحده آمریکا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای عمان را نشانه بارز افول قدرت واشنگتن دانست.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: آنچه که در دریای عمان اتفاق افتاد یک قدرت‌نمایی دریایی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۴ سال گذشته ثابت کرده است که هیچکس نتوانسته است منافع آن را به خطر بیندازد و تاوان آن را پس ندهد. آمریکایی‌ها نیز در دریای عمان به دنبال به مخاطره انداختن منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران بودند.

از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به مخاطره افتادن منافع و مصالح خود توسط بیگانگان را برنتابیده است، بنابراین، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای عمان، اقدام آمریکا را بی پاسخ نگذاشتند. جمهوری اسلامی ایران از رهگذر عملیاتی که در دریای عمان انجام داد، اموال خود را بازپس گرفت. آمریکایی‌ها علیرغم برخورداری از امکانات و تجهیزات نظامی پیشرفته نتوانستند هیچ کاری در برابر نیروهای سپاه پاسداران انجام دهند.

به دلایل مختلف نظامی و امنیتی، شاید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نخواستند تا از تمامی ابعاد و زوایای اتفاقات دریای عمان رمزگشایی کنند زیرا ما در شرایط کنونی در حال یک جنگ نانوشته با ایالات متحده آمریکا هستیم. در جریان عملیات سپاه پاسداران در دریای عمان، آمریکایی‌ها متوجه شدند که جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت و حراست از منافع و مصالح خود از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.

ما در جریان عملیات دریای عمان شاهد آن بودیم که یک بار دیگر تلاش‌های آمریکایی‌ها برای به مخاطره انداختن منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شد. عملیات نیروهای سپاه یک بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که هیمنه ایالات متحده آمریکا بلا منازع نیست. جمهوری اسلامی ایران نشان داد که چه در آسمان و چه در دریا از منافع و مصالح خود حراست می‌کند.

اتفاقی که در دریای عمان رخ داد حقیقتاً بسیار افتخارآفرین بود. باید گفت که رسانه ملی در پوشش این رویداد عملکرد قابل قبولی داشت. حضور بسیار خوب و به موقع رسانه‌ها در این ماجرا کاملاً احساس شد. طبیعتاً دستاوردی که سپاه پاسداران در دریای عمان محقق کرد تأثیرات و پیامدهای بسیاری دارد. این اتفاق در روز ۳ آبان ماه رخ داد اما با توجه به اینکه ما در آستانه ورود به ۱۳ آبان (روز استکبار ستیزی) بودیم، ترجیح داده شد تا این رویداد با کمی تأخیر رسانه‌ای شود.

می‌توانیم بگوییم که «میدان» یک بار دیگر به کمک «دیپلماسی» آمد و دست دیپلماسی را پُر کرد. اکنون دیپلماسی می‌تواند با صدای بلند و رسا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران را در جریان مذاکرات هسته‌ای از کشورهای اروپایی مطالبه کند. پیامدهای این رویداد بزرگ به گونه‌ای بود که حتی خودِ آمریکایی‌ها و متحدان اروپایی‌شان را نیز تحت تأثیر قرار داد.

عملیات اقتدارآفرین سپاه پاسداران، مذاکره کنندگان را با اعتماد به نفس روانه وین می‌کند. اکنون مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران می‌توانند با دست پُر در مذاکرات شرکت کنند. ما در جریان عملیات اقتدارآفرین سپاه پاسداران یک بار دیگر هماهنگی و همگرایی میان «میدان» و «دیپلماسی» را مشاهده کردیم.

آمریکایی‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران متحمل یک شکست دریایی شدند. این شکست در حوزه‌های مختلف موجب شد تا حتی استراتژیست‌های آمریکایی نیز سخن از افول قدرت واشنگتن به زبان آورند. اتفاقات چند سال اخیر نشان دهنده افول قدرت ایالات متحده آمریکا است. عملیات سپاه پاسداران در دریای عمان نیز یک بار دیگر از چهره ارتش کاریکاتوری آمریکا پرده برداشت.

اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریای عمان دارای تبعات و پیامدهای منطقه‌ای نیز بود. پس از عملیات سپاه پاسداران قطعاً روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای منطقه کُند خواهد شد. بنابراین، کشورهای منطقه از میل و رغبت کمتری برای سوار شدن بر قطار عادی سازی روابط برخوردار خواهند بود.

این واقعیت را نباید نادیده گرفت که جنگ امروز جنگ اراده‌ها است و نه جنگ اسلحه‌ها. وقتی شما می‌بینید که عربستان سعودی و تمامی متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن با بهره‌مندی از تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفته در طول ۷ سال گذشته موفق به تحقق هیچ دستاوردی در برابر یمنی‌ها نشده‌اند، این نشان می‌دهد که جنگ امروز جنگ اراده‌ها است.

یمنی‌ها علیرغم اینکه در محاصره کامل قرار دارند اما در طول سالهای گذشته همواره قدرتمندتر شده‌اند. می‌خواهم به این مسأله اشاره کنم که عملیات سپاه در دریای عمان دارای تأثیرات معنوی نیز هست. این دستاورد بزرگ موجب تقویت اراده گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه خواهد شد و عزم آنها برای مقابله با متجاوزان را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. بنابراین، تمامی گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه از ثمرات دستاورد بزرگ سپاه در دریای عمان بهره مند شدند.

سید رضا صدر الحسینی؛ کارشناس ارشد مسائل منطقه

کد خبر 5351305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha