۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸

وزیر خارجه انگلیس:

کرملین بلاروس را تحت فشار قرار دهد

کرملین بلاروس را تحت فشار قرار دهد

وزیر خارجه انگلیس در مقاله ای، اظهاراتی مداخله جویانه بر ضد مسکو و مینسک مطرح کرد که تمرکز اصلی این ادعاها بر مسئله بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان و صادرات گاز روسیه به اروپا است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در مقاله ای که در روزنامه «تلگراف» این کشور منتشر شد، به طور آشکار در بحران مسئله پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس مداخله کرد.

وزیر خارجه انگلیس در این باره نوشت: روسیه در این زمینه وظیفه ای مشخص و واضح دارد. روس ها باید به مقامات بلاروسی برای پایان دادن به این بحران و ورود به گفتگوها، فشار آورند.

وی مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مسئولیتی مشخص را جهت پایان دادن به آنچه به زعم تراس، تلاش مینسک برای استفاده از مهاجران برای بی ثبات کردن منطقه است، دارد.

وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تکرار اظهارات و ادعاهای برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند لهستان، لیتوانی و لتونی و همچنین آمریکا، آنچه به زعم وی و مقامات آن کشورها، بحران مهاجران را که به ادعای وی در مرزهای شرقی اروپا ساخته و ایجاد شده است، محکوم کرد.

تراس همچنین هشدار داد که انگلیس آماده است تا در پاسخ به اقدامات بدخواهانه، در هر کجای دنیا که باشند، با قوت، قاطعانه و بی امان وارد عمل شود.

وی همچنین با ادعای حمایت از مواضع متحدان اروپایی انگلیس، گفت: ما در کنار متحدان خود در منطقه که در خط مقدم آزادی هستند، خواهیم ایستاد. ما نه تنها در کنار لهستان که در حال تحمل بار سنگین این بحران شرم آور مهاجران است، ایستاده ایم، بلکه در کنار سایرین در گروه «ویشگراد» (Visegrad Four) یعنی کشورهای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک و همچنین دوستانمان در بالتیک و اوکراین نیز ایستاده ایم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا با لغو پروژه خط لوله «نورد استریم ۲» (انتقال گاز روسیه به اروپا)، در وابستگی به روسیه برای تامین گاز تجدید نظر کند.

وی در همین رابطه مدعی شد: این پروژه خطر تضعیف امنیت اروپا را با دادن میدان عمل به روسیه برای شدیدتر کردن کنترل خود بر کشورهایی که به گاز مسکو متکی هستند، در پی دارد که با وجود این همه گیری، اهمیت داشتن زنجیره های تامین متنوع برای اجتناب از وابستگی راهبردی به شرکای غیرقابل اعتماد را به ما یادآوری می کند.

علی رغم این ادعا، مسکو بارها تاکید کرده است که گاز، ابزاری برای اعمال فشار به دیگران نیست.

همچنین ادعاهای تراس درباره مسئله بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان در حالی مطرح می شود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه طی سخنانی ادعای کمک مسکو به سازماندهی بحرانی را که صدها مهاجر از خاورمیانه را در مرز بلاروس و لهستان گرفتار کرده است، رد کرد.

پوتین با مقصر دانستن سیاست‌های غرب در خاورمیانه در ایجاد بحران کنونی مهاجرت از کشورهای منطقه به سمت بلاروس به ادعاهای لهستان و دیگران مبنی بر همکاری روسیه با بلاروس برای فرستادن مهاجران به مرزهای اتحادیه اروپا پاسخ داد و گفت: می‌خواهم همه بدانند. ما کاری به آنها (بلاروس) نداریم.

همچنین پیشتر بروکسل نیز در همین رابطه مدعی شده بود که بلاروس به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا، از مهاجرت به عنوان ابزار جنگ ترکیبی استفاده می‌کند اما «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس می گوید اروپا با اعمال تحریم ها علیه مینسک، توافق میان دو طرف در خصوص نگهداری از پناهجویان را نقض کرده و از تأمین مالی پروژه اسکان موقت آنها امتناع می کند.

کد خبر 5351435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha