۲۵ مرداد ۱۳۸۶، ۱۱:۵۷

درخشش تاریخ و فرهنگ اسلام در ازبکستان بررسی شد

تاریخ و فرهنگ اسلامی ازبکستان به عنوان یکی از کشورهای آسیای مرکزی در همایش دو روزه نقش ازبکستان در تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسلام آنلاین، همایش نقش ازبکستان در تمدن اسلامی که به مناسبت انتخاب تاشکند، پایتخت ازبکستان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شد هیئت های مسلمان، رهبران، علمای اسلامی و شخصیتهای برجسته سراسر جهان را گرد هم جمع کرد.

اسلام کریموف رئیس جمهور ازبکستان در رابطه با برگزاری این همایش گفت: این رویداد نشان دهنده سهم ازبکستان و مردم آن در توسعه فرهنگ اسلامی است.

میهمانان همایش در روزهای پیش از مجتمع دینی که در بخش قدیمی شهر تاشکند ساخته شده دیدار کردند. این مجتمع دربرگیرنده ساختمانهای بازسازی شده قرن شانزدهم و یک مسجد جامع نوساز است.

این شهر همچنین دربرگیرنده کتابخانه شورای مسلمانان ازبکستان است که قدیمی ترین نسخه های شناخته شده قرآن در این کتابخانه نگاهداری می شود. مهمانان این همایش از شهر سمرقند که به غنای معماری اسلامی شهرو چشم اندازهای بی شمار شهرت دارد، دیدار کردند.

الله شکور پاشازاده دیروز طی سخنرانی در این همایش خواستار گفتگوی جهان اسلام و مسیحیت شد و گفتگو را تنها راه ارتباطی این دو دین آسمانی دانست.

مسلمانان 88 درصد از جمعیت 28 میلیونی ازبکستان را تشکیل داده اند.

ازبکستان از آنجا که در جاده ابریشم میان اروپا و آسیا قرار داشت، همواره به مثابه پلی میان شرق و غرب از آن یاد می شده است. شهرهای زیبای این کشور چون سمرقند و بخارا زمانی مهد تجارت و مراکز فرهنگی و زمانی بخشی از ایران باستان بودند.

کد خبر 535461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha