بر سر تایوان؛

روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت

روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی به سطح کاردار تقلیل یافت

وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل اینکه لیتوانی اعتراضات پکن را درباره مسائل مرتبط با تایوان نادیده گرفته است، روابط دیپلماتیک با ویلنیوس را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که پکن به دلیل افتتاح دفتر نمایندگی تایوان در «ویلنیوس»، تصمیم گرفته است سطح روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را کاهش دهد.

در این بیانیه آمده است: چین نارضایتی و اعتراض شدید خود را در این زمینه ابراز می کند، طرف چینی تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک دو کشور را به سطح کاردار کاهش دهد.

وزارت خارجه مزبور همچنین ذکر کرد که علیرغم اعتراضات شدید پکن، ویلنیوس مجوز مناسب را برای دولت تایوان صادر کرده است.

چین در ماه آگوست امسال و پس از آنکه تایوان اعلام کرد نمایندگی این کشور در ویلینوس پایتخت لیتوانی، از این پس نمایندگی (سفارت) تایوان نامیده خواهد شد، از لیتوانی خواست تا سفیر خود را از پکن خارج کند و تهدید کرد که سفیر خود را از ویلینوس فراخواهد خواند.

این در حالی است که کشور لیتوانی چند ماه پیش از تصمیم خود برای گشایش یک دفتر نمایندگی در تایوان خبر داده بود؛ موضوعی که همان زمان هم خشم چین را برانگیخت.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولا برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می‌شوند.

تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری غرب مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می شود که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های جهانی در قرن ۲۱ است.

کد خبر 5356738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha