۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۴۲

محقق و پژوهشگر گلستانی مطرح کرد؛

ضرورت شناساندن هویت به نسل جوان/ پژوهش یک ژست غیرکاربردی نیست

ضرورت شناساندن هویت به نسل جوان/ پژوهش یک ژست غیرکاربردی نیست

گرگان- محقق و پژوهشگر گلستانی با بیان این که شناساندن هویت و پیشینیه حوزه سرزمینی به نسل های آینده یک وظیفه ملی است، گفت: مسئولان نباید مقوله پژوهش را ژست نمایشی و غیرکاربردی تلقی کنند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: تحقیق و پژوهش در جوامع بشری از ارکان توسعه و رشد محسوب می شود. به عبارت دیگر مقوله تحقیق و پژوهش زیر بنا و اساس فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی؛ سیاسی؛ مذهبی و غیره به شمار می آید زیرا علاوه بر رفع نیازهای حوزه مورد نظر از موازی کاری جلوگیری شده و نتیجه مطلوب حاصل و منتهی به رضایت مندی می شود. بنابراین جوامع رو به توسعه نیازمند برنامه ریزی های گسترده ای هستند، تا بتوان فرهنگ پژوهش را در ابعاد گوناگون به جریان انداخت.

این باور که میان توسعه پایدار با ساختارهای علمی و پژوهشی جامعه رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد و از لابلای آن می‌توان از یافته‌ها و نظریات ارزشمند برای اهداف ملی بهره برداری کرد و مسیر توسعه را هموار ساخت، مقبول جوامع تحقیقی و پژوهشی است زیرا این فرهنگ، نوعی آینده نگری و نیازسنجی را با خود به همراه دارد که روی هم رفته منجر به شناخت نیازها و ظرفیت‌های موجود در جامعه می شود.

در همین راستا با «محمدابراهیم نظری» محقق و پژوهشگر گلستانی هم کلام شده تا مقوله مزبور و نیازهای پژوهش گران و محققان را بیش‌تر مورد کنکاش قرار دهیم.

وی کارشناس ارشد تاریخ و دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس تهران و عضو افتخاری فرهنگ واژگان تبری بوده و تاکنون مقالات و پژوهش‌های متعددی ارائه کرده است.

ضرورت شناساندن هویت به نسل جوان/ پژوهش یک ژست غیرکاربردی نیست

این محقق گلستانی کتاب‌های «تاریخ سیاسی اجتماعی کتول»، «جغرافیای تاریخی کتول» و «دارالمرزکتول» را به زینت طبع رسانیده و هم چنین کتاب «فرهنگ نام‌ها و نام واژگان کتولی» را آماده چاپ کرده و در حال حاضر سرگرم تالیف کتاب «مرجان کتول» شامل پژوهش‌های تاریخی است.

* نقش پژوهش به ویژه در مناطق تاریخی و استان‌هایی که برخوردار از سوابق تاریخی اند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با وجود نقش و اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه جوامع انسانی، متاسفانه نگاه‌های مسئولان امور دلگرم کننده نبوده و برنامه‌های قابل ارائه در حوزه کاری شان ملاحظه نمی‌شود.

متأسفانه نگاه مسئولان به پژوهش دلگرم کننده نیستبسیاری از محققان تنها به واسطه عرق ملی و دوست داری زادبوم مبادرت به انجام پژوهش در حوزه‌های تخصصی خود می‌کنند حال آنکه هر ساله مبالغ بسیار سنگینی از بودجه کشور اختصاص به پاره‌ای از بنیادهای به اصطلاح فرهنگی اختصاص داده می شود، بی آنکه بازخوردی از تلاش‌های آنها در جامعه دیده شود.

* چه راهکارهایی برای توسعه تحقیق و پژوهش پیشنهاد می‌کنید؟

راه اندازی یک گروه تحقیقاتی در شهرستان‌ها با همکاری علمی و غیرنمایشی فرمانداری، شهرداران، شوراهای اسلامی، آموزش و پرورش، مراکز مختلف دانشگاهی، بخشداران، دهیاران مناطق مرکزی و بخش‌ها و هم چنین عضویت تعدادی از صاحب نظران حوزه تحقیق و پژوهش به منظور نیازسنجی و بررسی حوزه‌های مختلف می‌تواند نقطه عطفی در حمایت از پدیده ارزشمند تحقیق و پژوهش شمرده شود.

در واقع حمایت مالی در هر منطقه علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد و پویایی و بازگشت سرمایه به میزان بیش‌تری را در پی خواهد داشت.

* حمایت از پژوهشگران و محققان بومی چه آثار در توسعه استان خواهد داشت؟

ضرورت حمایت از پژوهش گران به ویژه پژوهشگرانی که محتوای تحقیق آنها به حوزه جغرافیایی شهرستان باز می‌گردد و همچنین تامین هزینه‌های پژوهش یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. با توجه به اهمیت حفظ آثار فرهنگی و هنری و میراث تاریخی گذشته و با توجه به ثبت ملی موسیقی کتولی به عنوان موسیقی بومی استان گلستان؛ فراخوان اساتید این حوزه و تدوین کتابی پیرامون این یادمان فاخر یک ضرورت است. تلاش برای ثبت گویش کتولی، تدوین کتاب در خصوص اوضاع تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و غیره شهرستان‌ها به عنوان یک واحد درسی اختیاری در تمام مراکز دانشگاهی را به منظور حفظ میراث منطقه توصیه می شود.

* سخن پایانی؟

در پایان از مسئولان استانی و شهرستانی درخواست دارم تا با برنامه ریزی علمی و تلاش در حمایت از محققان و پژوهش گران، نویسندگان و صاحبان دانش در جهت توسعه و تقویت فرهنگ پژوهش گام‌های اساسی بردارند و مقوله پژوهش را ژست نمایشی و غیرکاربردی تلقی نکنند بلکه آن را یک راهبرد روشنفکرانه و آینده محور بپذیرند و برای احیای نقش آن در تصمیم گیری های خرد و کلان بکوشند.

کد خبر 5364736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha