۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷

در قالب کارگروهی بررسی شد؛

بازآرایی تاسیس مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی متناسب با ماموریت ها

بازآرایی تاسیس مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی متناسب با ماموریت ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گذشته مراکز تحقیقاتی متناسب با امور آموزشی فعالیت می کردند و اکنون این مسئله با روح مراکز تحقیقاتی فعلی سازگار نیست و نیاز به بازآرایی دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، در ادامه گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور همایش کلیات برنامه های مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات با موضوع بازآرایی تاسیس مراکز تحقیقاتی در قالب کارگروهی برگزار شد.

دکتر شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات با استفاده از طوفان فکری از معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی خواست تا نظراتشان در قالب سه کارگروه، تجمیع و بهینه سازی ساختارهای موجود، سیاستگذاری و مدیریت توسعه ساختارهای جدید و سیاستگذاری و مدیریت مراکزی که از روندهای رشد مورد انتظار برخوردار نیستند، را اعلام کنند.

در ادامه هر کارگروه جمع بندی از نظرات حاضران، چالش ها و راهکارها اعلام کرد.

سپس دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پس از استماع صحبت های حاضران گفت: در گذشته مراکز تحقیقاتی متناسب با برنامه ها و مدل قدیمی که بر پایه امور آموزشی بود فعالیت می کردند و در نتیجه به سمت چاپ مقاله سوق پیدا کردند در حالیکه اکنون این مسئله با روح مراکز تحقیقاتی فعلی سازگار نیست.

پناهی با تاکید بر اینکه تغییر و تحول در ساختار و نگرش ذاتا یک موضوع تحقیقاتی است، افزود: در وزارت بهداشت قصد نداریم در ساختار دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دخالت کنیم. دانشگاه ها ماموریت های خود را اعلام کردند و اکنون ما انتظار داریم که معاونت های تحقیقات دانشگاه ها متناسب با ماموریت مراکز تحقیقاتی خود را متمرکز کنند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کووید_۱۹ به ما نشان داد که مقاله نویسی کافی نیست، افزود: در این جمع کسی نیست که مخالف چاپ مقاله باشد این یک مسیر است ولی هدف غایی در تحقیقات، مقاله نیست بلکه تمایل داریم به محصول و فناوری برسیم. به ثروت آفرینی برای کشور برسیم تا به یک قدرت اقتصادی در منطقه تبدیل شویم.

معاون وزیر بهداشت گفت: نباید بقیه سازمان ها ما را به عنوان مصرف کننده قلمداد کنند. باید با کمک شرکت های دانش بنیان داروسازی و تجهیزات پزشکی تولید کننده باشیم.

وی افزود: در اینکه باید تغییر و تحول داشته باشیم هیچ شکی نیست؛ تحول لازمه رشد است. ولی این نگرش نباید تخریبی باشد. دانشگاه علوم پزشکی که مرکز تحقیقاتی دارد و در راستای ماموریت هایش متمرکز است و برای ما ارزش افزوده دارد باید به آن بها بدهیم.

وی پیشنهاد کرد: برای بقای مراکز تحقیقاتی به نگرش جدید و معیارهای جدید در کشور نیاز است که انتظار داریم دانشگاه ها با توجه به شرایط موجود این معیارها را مطرح و جمع بندی کنند و به آن پایبند باشند.

کد خبر 5370865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha