۲ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۱۹

ولادیمیر پوتین:

روسیه و شرکایش به دنبال رویکردی متحد جهت به رسمیت شناختن طالبان

روسیه و شرکایش به دنبال رویکردی متحد جهت به رسمیت شناختن طالبان

رئیس جمهور روسیه درباره به رسمیت شناختن طالبان گفت تنها چیزی که می تواند امید به ثبات را در افغانستان ایجاد کند این است که طالبان تضمین کند همه اقوام در رهبری این کشور نماینده ای دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست سالانه خبری خود و در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک درباره احتمال به رسمیت شناختن طالبان، اعلام کرد که روسیه در حال همکاری با همه شرکای بین المللی اش است تا به یک تصمیم تحکیم و تثبیت شده در این زمینه دست یابد.

پوتین در این باره تاکید کرد: در مورد به رسمیت شناختن، در مجموع باید از این واقعیت و حقیقت شروع کنیم که در نهایت، نیروهایی که در راس افغانستان قرار گرفتند، قصد دارند تضمین کنند که همه اقوام در رهبری این کشور نماینده ای دارند و این تنها چیزی است که به نظر من می تواند منجر به ایجاد شرایطی شود که امید به ثبات در افغانستان را ایجاد کند.

رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به این مطلب که کشورهایی که به مدت ۲۰ سال خاک افغانستان را اشغال و اقتصاد آن را ویران کرده اند باید از آن مراقبت کنند، گفت: قبل از هر چیز لازم است ذخایر پولی افغانستان در بانک های خارجی و در درجه اول بانک های آمریکایی آزاد شود تا کمک های بشردوستانه به طور کامل به مردم افغانستان ارائه شود، در غیر این صورت ممکن است قحطی و عواقب شدیدی به بار بیاید که کشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که پوتین در ماه اکتبر اعلام کرده بود که در صورت ادامه بهبود وضعیت در افغانستان، ممکن است طالبان از فهرست سازمان های تروریستی حذف شود.

طبق گفته پوتین، این تصمیم باید به همان شیوه و همانطور که قبلا اتخاذ شد، یعنی زمانی که طالبان از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد به فهرست سازمان های تروریستی اضافه شد، اتخاذ شود. او تاکید کرد: این فقط مختص به روسیه نیست.

پیشتر نیز «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه مسکو آماده نیست به طالبان اجازه دهد نماینده افغانستان در سازمان ملل باشد، اعلام کرده بود که هیچ کس برای به رسمیت شناختن طالبان عجله ای ندارد.

وی در همین زمینه در نشستی خبری به خبرنگاران گفته بود: مسئله به رسمیت شناختن زمانی مطرح می شود که جامعه بین الملل مطمئن شود که وعده ها و تعهداتی که مقامات (طالبان) اعلام کرده اند، عملی خواهد شد.

کد خبر 5382657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha