۴ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲

استاندار همدان:

اعتبارات برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود

اعتبارات برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود

همدان- استاندار همدان با تاکید بر اینکه باید برنامه های لازم در این راستا با حفظ پیاده راه و محدوده بازار سنتی اجرایی شود، تصریح کرد: اعتبارات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی فرزاد عصر شنبه در نشست بررسی ثبت جهانی هگمتانه مطرح کرد: محوطه تاریخی هگمتانه با توجه به قابلیت و ظرفیت‌هایی که دارد باید پیش از این در فهرست آثار جهانی قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه هگمتانه خشت و بنای تاریخ و تمدن ایران است و باید زمینه‌های ثبت جهانی آن فراهم شود، تاکید کرد: مشکلاتی که در راه جهانی شدن این اثر قرار دارد قابل برطرف شدن است.

استاندار همدان با بیان اینکه قرار گرفتن آرامگاه بوعلی و باباطاهر، مسجد جامع و بافت قدیمی، تاریخی و معماری بازار همدان نیز از ویژگی‌های پرونده ثبت جهانی هگمتانه است، خاطرنشان کرد: حمایت از بافت قدیمی همدان و بازار سنتی باید مورد توجه میراث فرهنگی قرار گیرد.

قاسمی فرزاد مطرح کرد: برخی از صنوف بازار همدان در پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه قدیمی، آلاینده و سرو صدا هستند و باید چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر اینکه منظر تاریخی هگمتانه باید با ویژگی محیط‌های تاریخی سازگار باشد و وجود برخی از مشاغل در اطراف آن زیبنده نیست، افزود: میراث فرهنگی در اطراف بناهای تاریخی معماری سنتی ایرانی را به کار گیرد و باید محیط بازار و پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه نیز به این صورت مرمت شود.

استاندار همدان با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه مطالبه ملی و استانی است و همه دستگاه‌ها باید با آن همراه باشند، اضافه کرد: شرایط و ویژگی‌های لازم برای ثبت جهانی هگمتانه فراهم شود.

قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های لازم در این راستا با حفظ پیاده راه و محدوده بازار سنتی اجرایی شود، تصریح کرد: اعتبارات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود.

وی با بیان اینکه نخستین حکومت سیاسی مدرن دنیا در هگمتانه راه اندازی شده و در بین پنج اثر نامزد برای ثبت جهانی شدن، اثر تاریخی هگمتانه از اولویت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: هگمتانه نشان و برند همدان است و با جهانی شدن آن، ظرفیت‌های گردشگری این اثر تاریخی ارتقا می‌یابد.

استاندار همدان تاکید کرد: هگمتانه به عنوان یک اثر ملی اهمیت بالایی دارد و با جهانی شدن آن، سند تمدن پنج هزار ساله کشورمان امضا می‌شود.

کد خبر 5384052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha