۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵

مدیرکل دامپزشکی اردبیل عنوان کرد؛

مزرعه‌های صنعتی و بومی طیور اردبیل در معرض آنفلوآنزای حاد پرندگان

مزرعه‌های صنعتی و بومی طیور اردبیل در معرض آنفلوآنزای حاد پرندگان

اردبیل-مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن مزرعه‌های صنعتی و طیور بومی بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار مهر، بهلول تکلوی ظهر دوشنبه در بازدید از مزارع طیور صنعتی در اردبیل اظهار کرد: تیم‌های واکنش سریع پیشگیری، کنترل و مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این استان در پی آلوده شدن دو واحد مرغ تخم گذار به ویروس در یکی از نقاط شرقی کشور، تجهیز و به حالت آماده‌باش کامل در آمدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ورود ویروس این بیماری به کشور و درگیری طیور صنعتی، وضعیت بحرانی شده و احتمال آلوده شدن مزرعه‌های صنعتی و طیور بومی بسیار بالاست و ضرورت دارد سطح هوشیاری را بسیار بالا رفته و آمادگی کامل برای مقابله با بیماری حفظ شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور بومی، سنتی و روستایی استان اردبیل افزود: باید در کنار تقویت و تشدید اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از هرگونه تردد غیرضروری به مزرعه‌ها خودداری و در صورت بروز هر گونه تلفات غیرعادی یا افت معنی‌دار تولید و مصرف دان و آب مراتب بلافاصله به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش شود.

تکلوی گفت: با توجه به وجود پرندگان مهاجر و وحشی در بیشتر نقاط این استان، خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بسیار بالا است بنابراین ضرورت دارد که طیور بومی محصور شوند و روستاییان از تماس آنها با پرندگان آزاد پرواز و مهاجر خودداری نمایند.

وی با اشاره به پایش‌ها و تدابیر ویژه با حضور تیم‌های بیماری‌یاب دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی، اضافه کرد: در حوزه حیات وحش این عملیات با همکاری حفاظت محیط زیست در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: مسئولان فنی بهداشتی در حوزه طیور صنعتی در مزرعه‌ها مستقر شدند و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند تا در صورت وجود مشکل و برخورد با موارد مشکوک، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام لازم صورت گیرد.

تکلوی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه‌برداری از این مزرعه‌ها انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده شده است، از توزیع ۱۲۰ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۲۳ دز واکسن طیور در سال جاری خبر داد.

وی گفت: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در مزرعه‌های پرورش طیور استان اردبیل مصرف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: بنابر پایش‌های صورت گرفته، گوشت‌های مرغ بسته‌بندی و تخم‌مرغ‌های هویت‌دار موجود در بازار سالم و در حال حاضر استان از این بیماری عاری است و اگر هشدارها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی دست‌اندرکاران قرار بگیرد، هیچ گونه مشکلی در زمینه تولید این محصولات به وجود نخواهد آمد.

تکلوی خواستار تعامل و همکاری بین بخشی استانداری، جهاد کشاورزی، برنامه و بودجه، دادگستری، نیروی انتظامی، حفاظت محیط زیست، راهداری و دانشگاه علوم پزشکی با دامپزشکی در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اردبیل شد.

کد خبر 5396533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha