۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۲۲

با حضور رئیس بنیاد مستضعفان؛

موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد

موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد

اصفهان - موزه ملی هنرهای اصفهان با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و استاندار اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه ملی هنرهای اصفهان جدیدترین عضو خانواده بزرگ هنری نصف‌جهان است که هنر هنرمندان اصفهانی را از ۱۰ هزار سال پیش تاکنون به نمایش گذاشته است. این موزه در چند بخش پیش از تاریخ، مس سنگی، دوران شکوفایی اصفهان، هنرهای اصفهان و بخش مدرن تشکیل شده است.

سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در افتتاحیه این موزه در جمع خبرنگاران گفت: روز مبارکی به اصفهان آمدیم، روز سوم دهه فجر و روز میلاد امام باقر (ع) هم است ضمن اینکه در این روز مبارک زاینده رود نیز بازگشایی شده و خداوند به ما لطف کرده که بیاییم یک کار فاخر هنری را در شهر اصفهان افتتاح کنیم. این موزه متعلق به همه مردم اهل هنر ایران و دنیاست و هنر اصفهان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: برای مرمت و احداث این موزه زحمت بسیاری کشیده شده و این موزه به زیبایی‌های اصفهان اضافه می‌کند. این موزه هنر ایران و ایرانی را به رخ می‌کشد. قدمت بنا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال است و ترکیبی از معماری دوره آخر قاجار و دوره پهلوی اول را می‌شود در این بنا دید. اما در طول زمان نگهداری و رسیدگی مناسبی از ابن بنا نشده و داشت از بین می‌رفت.

فتاح تاکید کرد: در بنیاد مستضعفان به داد این بنا رسیدیم و این بنا را از استفاده اداری و غیر لازم خارج کردیم. این بنا اصیل در یک منطقه ریشه دار به نام عباس آباد وجود دارد. این بنا در دو مرحله با هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت و مقاوم سازی شده است. پس از اینکه از مقاومت بنا اطمینان حاصل شد، این بنا تبدیل به موزه گشت.

رئیس بنیاد مستضعفان افزود: آثار این موزه از خزانه بنیاد جمع آوری، احیا و امروز به سه زبان در این موزه به نمایش درآمده است. این موزه تاریخ اصفهان و ایران را روایت می‌کند. قدمت برخی از آثار این موزه به ۱۰ هزار سال می‌رسد و هنر مردم از آن زمان تا الان در اینجا قرار گرفته است. این نشان می‌داد سرزمین ما سرزمین هنرمندان است. این همه زیبایی انسان را بهت‌زده می‌کند.

وی با بیان اینکه "افتخار ما این است که به زیبایی اصفهان یکی اضافه کردیم" خاطرنشان کرد: این موزه برای اصفهان لازم بود و سعی می‌کنیم که بیش از این نیز اضافه کنیم. در بنیاد مستضعفان آمادگی توجه بیشتر به آثار و بناهای هنری و احیا آن‌ها را داریم. بسیاری دیگر از این دست ساختمان‌های تاریخی در آستانه نابودی است و بودجه دولتی برای کار مرمت و احیا کفایت نمی‌کند.

فتاح درباره برنامه‌های آتی بنیاد در حوزه موزه‌داری توضیح داد: قدم بعدی ما افتتاح یک موزه در یزد است، همانند این اتفاق در یزد نیز رخ داده و امروز این بنا تبدیل به یک‌موزه نفیس شده. برای برخی از آثار قیمت نمی‌شود گذاشت و یقین دارم مردم ایران و دنیا برای بازدید از این موزه‌ها اقدام می‌کنند.

رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: حدود ۴۰۰ اثر در موزه اصفهان به نمایش گذاشته شده و قانون موزه‌ها این است که باید دو سوم آثار نمایشی در خزانه موجود باشد. این در حالی است که خزانه بنیاد مستضعفان فراتر از این اعداد بوده و باید موزه‌های جدید افتتاح شود.

وی درباره هزینه‌ای که برای احیا و ایجاد موزه ملی هنرهای اصفهان شده، تصریح کرد: عدد زیادی نیست و انقدر ناچیز است که صلاح نمی‌دانم آن را بگوییم.

راه‌اندازی موزه‌های بیشتر در اصفهان

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در افتتاحیه این موزه به خبرنگاران گفت: اصفهان شهر هنر است و زمینه و استعداد به نمایش گذاشتن آثار فاخری را دارد. امروزه آثار هنرمندان اصفهانی در معتبرترین موزه‌های دنیا به نمایش گذاشته می‌شود و یکی از گلایه‌های هنرمندان اصفهانی فقدان موزه در شهر برای نمایش این آثار است. یکی از ضعف‌های اصفهان فقدان موزه فراگیر بود که با زحمت بنیاد مستضعفان و افتتاح موزه ملی آثار اصفهان یک مزیتی در شهر ایجاد شد.

وی افزود: برای پوشش استعدادهای اصفهان کارهای دیگری را نیز در دستور کار خواهیم داشت. خوشبختانه می‌توان از ظرفیت‌های بنیاد مستضعفان نیز استفاده کرد و این مجموعه اعلام آمادگی کرده تا بتوانیم موزه‌های این چنینی را تکرار کنیم.

کد خبر 5415845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha