۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

آغاز توزیع ۲ هزار تُن بذر گواهی شده برنج در استان گیلان

آغاز توزیع ۲ هزار تُن بذر گواهی شده برنج در استان گیلان

رشت- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز توزیع دو هزار تُن بذر گواهی شده برنج در این استان، گفت: توزیع این بذرها از امروز آغاز شده است.

صالح محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز توزیع بذرهای گواهی شده از امروز در استان گیلان، اظهار کرد: امسال در ۷۳۹ هکتار از اراضی تولید بذر استان گیلان و بر اساس دستورالعمل‌ها و استاندارهای ملی تولید بذر بیش از دو هزار تن بذرهای مادری و گواهی شده تولید شده است.

وی با بیان اینکه همین میزان از امروز در مراکز مجاز جهاد کشاورزی استان گیلان توزیع می‌شود، گفت: ارقام تولید شده اصل، هاشمی، خزر، گیلانه، آنام، گیلار، رش و کیان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: بذور تولیدی استان در حال حاضر ۱۲.۵ معادل ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: تنوع بخشی به تولید بذر استان و تولید ارقام جدید با پتانسیل کیفی بر اساس برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کشت قراردادی برنج بوده که از برنامه‌های آتی سازمان جهاد کشاورزی گیلان است.

محمدی افزود: توزیع بذر گواهی شده با هدف افزایش امنیت غذایی، بالا بردن کیفیت محصول، افزایش میزان تولید کیفی و کاهش آفات در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه برنج مهم‌ترین غله و تأمین کننده قسمت عمده نیاز مردم گیلان و کشور است، ادامه داد: استفاده از بذر گواهی شده، داشتن وزن خالص از نظر ژنتیکی، قدرت جوانه زنی بالاتر و عاری از بیماری و عدم بذرهای شکسته نارس و علف‌های هرز باعث کاهش هزینه زراعی و کاهش هزینه‌های مرحله داشت شده و وجود یکنواختی محصول در زمان رسیدگی، کاهش ضایعات تبدیل و فرآوری افزایش کمی محصول حداقل به میزان ۳ تا ۵ درصد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش سطح تولید برنج استان و کاهش دغدغه فروش در ارقام اصلاح شده اجرای کشاورزی قراردادی و خرید حمایتی برنج تولیدی کشاورزان است.

کد خبر 5423202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha