۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳

توسط ستاد علوم شناختی؛

هفته آگاهی از مغز برگزار می شود

هفته آگاهی از مغز برگزار می شود

ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی اعلام کرد هفته آگاهی از مغز با هدف افزایش سرمایه های شناختی جامعه ایرانی و ارتقای سطح  آگاهی از مغز برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، دکتر محمد تقی جغتایی مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی عنوان کرد: هفته آگاهی ازمغز با هدف افزایش سرمایه های شناختی جامعه ایرانی و ارتقای سطح آگاهی ازمغز برای هفتمین سال متوالی اوایل اسفندماه امسال بطور گسترده درسراسر کشور برگزار می شود.

دبیر کمیته علمی برگزار کننده هفته آگاهی از مغز گفت: رویداد هفته آگاهی از مغز با سه شعار اصلی جهانی« ارتقای بهتر مغز و عملکردهای آن»، « سرعت بخشیدن به کشف درمان بیماری های مغزی » و «مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی » از طریق ترویج آموزش از هفتم الی سیزدهم اسفندماه امسال بطور گسترده با همکاری و مشارکت نهادهای مردم نهاد و سایر مراکز و سازمان های علمی و تحقیقی برگزارمی شود.

جغتایی گفت: هفته آگاهی از مغز کمپین جهانی است و این رویداد از سال ۱۳۹۴ در ایران برگزار می شود و امسال نیز با برنامه ‌ریزی انجمن علوم اعصاب ایران و حمایت ستاد توسعه علوم فناوری‌های شناختی و مشارکت گروه علمی سیناپس، سازمان‌های دولتی، سمن ها، دانشگاه و مراکز بهداشتی و درمانی برای هفتمین سال متوالی به اجرا در می آید.

دبیرعلمی برگزارکننده هفته آگاهی ازمغز خاطر نشان کرد: در برنامه ‌ریزی‌های صورت ‌گرفته‌، محتواهای علمی امسال نیز مانند سال‌های گذشته، گروه‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی، معلمان ، گروه‌های سنی پیش‌دبستانی و دبستان و سالمندان موردتوجه و هدف قرار گرفته‌اند. انتخاب گروه‌های هدف بدلیل آن است که افراد آگاهی‌های لازم با مشکلات شناختی و بیماری‌های رایج مغزی را شناخته و به ‌موقع جهت انجام غربالگری‌های تخصصی و دریافت خدمات درمانی و توان‌بخشی اقدام کند.

وی یادآور شد: آشنایی معلمان با مفاهیم کارکردهای شناختی و چگونگی به ‌کارگیری اصول شناختی در آموزش و تربیت دانش‌آموزان و همچنین آشنایی با بیماری‌های مغزی و شناختی در این دوره سنی که از اهمیت زیادی برخوردار است ،مورد هدف قرار گرفته و پرداختن به توانمندی‌های شناختی و مشکلات شناختی در دوران میانسالی از دیگر اهداف برنامه‌های امسال است .

جغتایی اضافه کرد: آنچه در برنامه‌های امسال درهفته آگاهی از مغز پیش از سال‌های گذشته موردتوجه قرار گرفته است، اهمیت کارکردهای اجرایی برای زندگی سالم و هوشمند در تمام ابعاد و رشد اجتماعی، شغلی و تحصیلی در گروه‌های سنی مختلف است .

سینا توکلی دبیر اجرایی هفته آگاهی از مغز نیز گفت: با توجه‌ به ادامه همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور و ضرورت توجه به‌ سلامت افراد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال نیز همانند سال گذشته رویدادهای مختلف این هفته به‌ صورت برخط و حداکثر استفاده از فضای مجازی و محتواهای دیجیتال برنامه ‌ریزی‌شده است.

وی افزود: در این برنامه تلاش شده تا از انواع روش‌های تولید محتوا و انتقال مفاهیم در تولیدات محتوایی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته استفاده شود. همچنین تلاش شده است تا اصول تولید محتوا و آموزش بر مبنای اصول شناختی در برنامه‌های تدارک‌ دیده‌شده زیر نظر اساتید این حوزه موردتوجه قرار گیرد.

به گفته وی برنامه‌های این هفته درسه بخش محتواهای ویدئویی، محتواهای متنی و رویدادهای آنلاین برگزارمی‌شود و دراین هفته با برگزاری سمینار علمی یک‌روزه آنلاین با حضور اساتید مطرح حوزه علوم اعصاب شناختی باهدف بررسی سلامت مغز و همه‌گیری کووید ۱۹ در تاریخ ۷ اسفندماه آغاز می‌شود.

سینا توکلی اظهار داشت: همچنین مجموعه‌ای از وبینارهای آموزشی در حوزه آشنایی با مفاهیم کارکردهای اجرایی و کاربست آن و همچنین تقویت آن برای معلمین برنامه‌ریزی‌شده و امسال برنامه‌های آنلاین ویژه گروه سنی سالمندان نیز تدارک‌دیده‌شده است.

وی افزود: همچنین آخرین مقالات علمی حوزه علوم اعصاب شناختی که یافته‌های آن به زبان ساده و کاربردی برای عموم مردم تهیه شده است به همراه محتواهای بصری مکتوب همچون اینفوگرافیک در طول هفته منتشر خواهد شد و علاوه بر این محتواهای ویدئویی با موضوعات آزمایش‌های شناختی، مصاحبه با اساتید حوزه علوم‌شناختی و همچنین چالش‌های شناختی با عموم مردم تولید شده است.

توکلی اضافه کرد: مسابقه کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته آگاهی از مغز اطلاع‌رسانی شده است و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز در این هفته اجرا خواهد شد و علاوه بر این برگزاری برنامه سخنرانی‌های علمی ترویجی ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان با ارسال ویدئوهای کوتاه و سخنرانی درباره آخرین یافته‌های حوزه علوم اعصاب شناختی با برگزاری رقابت میان شرکت‌کنندگان و اهدای جوایز برگزار می شود.

کد خبر 5424185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha