۱ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۴۷

گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی آلمان در اوگاندا؛

آلمان چگونه توانست فرهنگ اوگاندا راتسخیر کند؟

آلمان چگونه توانست فرهنگ اوگاندا راتسخیر کند؟

با توجه به تصویر مثبتی که از آلمان میان اوگاندایی‌ها وجود دارد و همچنین کمک‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بشر دوستانه آلمان در اوگاندا، متقاضیان یادگیری زبان آلمان در این کشور بسیار زیاد است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره دیپلماسی فرهنگی آلمان از طریق زبان آلمانی این بار به فعالیات‌های فرهنگی جمهوری فدرال آلمان در اوگاندا پرداخته و از پرداخت هزینه‌های سنگین برای این فعالیت‌های خبر داده است.

این در صورتی است که ایران فقط یک دفتر رایزنی فرهنگی در اوگاندا دارد و محمدرضا قزلسفلی به عنوان دیپلمات فرهنگی ایران در این کشور بدون حتی داشتن دستیار، یکه و تنها به فعالیت مشغول است. دیتاهای این گزارش از مؤسسه گوته، مؤسسه تبادلات آکادمیک، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، بنیاد کونراد آدناور، بنیاد فردریش ابرت، مؤسسه اعتباری برای بازسازی آلمان، اخذ شده‌اند. این گزارش را در ادامه بخوانید:

علاقه جوانان اوگاندا به تحصیل در آلمان

روابط دیپلماتیک آلمان و اوگاندا بلافاصله پس از استقلال در نهم اکتبر ۱۹۶۲ برقرار شد. از آن زمان، شهروندان اوگاندا، تصویر بسیار مثبتی نسبت به آلمان دارند. به خصوص از سال ۱۹۶۴ که دولت آلمان در راستای حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای جامعه مدنی و همچنین حمایت از کشاورزان و بخش روستایی به دولت اوگاندا کمک می‌کند، آلمان محبوبیت زیادی در میان شهروندان اوگاندا پیدا کرده است. علاوه بر این‌ها، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود میلیون‌ها پناهجوی آفریقایی در اوگاندا هستند که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. در این شرایط، دولت فدرال آلمان، کمک‌های مالی و معنوی را به آنها ارائه می‌دهد. به‌طور مثال، آلمانی‌ها با ارائه اسکان اضطراری، آب تمیز و غذای کافی به پناهندگان اوگاندا کمک می‌کنند.

در سال‌های اخیر، همچنین کمک‌های بشردوستانه شامل تلاش برای مقابله با همه‌گیری کرونا و مقابله با هجوم ملخ‌ها شده است علاوه بر این‌ها، حدود ۱۰۰ انجمن و ابتکار آلمانی از پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی در اوگاندا حمایت می‌کنند. در چنین شرایطی، عجیب نیست که تقاضا برای دوره‌های زبان آلمانی در اوگاندا بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، بسیاری از جوانان اوگاندا علاقه شدیدی به تحصیل در آلمان دارند. از این رو، مرکز گوته و دفتر مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان در این کشور، روزهای شلوغی را در این کشور می‌گذرانند:

آموزش زبان آلمانی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در چند دهه اخیر، متقاضیان یادگیری زبان آلمانی در اوگاندا افزایش یافته است. در سال ۱۹۸۹، انجمن فرهنگی آلمان- اوگاندا در کامپالا راه‌اندازی شد. این انجمن از سال ۲۰۰۸، همچنین به عنوان مرکز گوته، دوره‌های آموزش زبان آلمانی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، مرکز گوته، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری را در اوگاندا برگزار می‌کند و شرایطی برای تبادل هنرمندان به وجود آورده است. در کنار این‌ها، کتابخانه مرکز گوته در کامپالا، محل خوبی برای توسعه روابط جوانان آلمان و اوگاندا به شمار می‌رود. از طریق این نشانی می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مرکز گوته در کامپالا به دست آورید.

انتقال دانشجو و پژوهشگر به آلمان

اوگاندا قوانین ساده‌ای درباره تأسیس مؤسسات آموزشی خصوصی دارد. از این‌رو، تعداد دانشگاه‌های خصوصی در اوگاندا از دهه ۹۰ میلادی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حال‌حاضر ۹ دانشگاه دولتی و ۴۲ دانشگاه خصوصی در این کشور وجود دارد. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ مؤسسه در رده سایر مؤسسات عالی قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به اولین دانشگاه مجازی اوگاندا اشاره کرد. با این اوصاف، کیفیت و امکانات اکثر دانشگاه‌های خصوصی در اوگاندا بسیار پایین است. علاوه بر این، تأمین هزینه دانشگاه‌های خصوصی برای اکثر شهروندان اوگاندا بسیار زیاد است. همچنین آمار بیکاری هنوز در کشور اوگاندا بسیار بالاست و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای پیدا کردن کار با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از این‌رو، بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران اوگاندا برای ادامه کار و تحصیل به دنبال کشوری باثبات هستند. در این میان، آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای جوانان اوگاندایی به شمار می‌رود. مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان، هر سال، لیستی از بورسیه‌های تحصیلی و تحقیقاتی آلمان را برای علاقمندان در اوگاندا منتشر می‌کند. همچنین این مؤسسه تلاش می‌کند تا شرایط همکاری میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دو کشور را ایجاد کند. این نشانی می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد.

حمایت از حقوق گروه‌های محروم و جامعه مدنی

اوگاندا از نظر منابع طبیعی غنی است. این کشور ذخایر قابل توجهی از مس، نفت و گاز دارد و همچنین شرایط کشاورزی آن خوب است. با این وجود، اوگاندا هنوز یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، رشد اقتصادی سالانه این کشور تنها ۳.۵ درصد بوده، این در حالی است که اوگاندا همواره با رشد بالای جمعیت و تورم فزاینده مواجه است. علاوه بر این، کشور اوگاندا به‌دلیل درگیری‌های سودان جنوبی در سال‌های اخیر، مورد هجوم پیوسته پناهندگان قرار دارد. هیچ کشور آفریقایی به اندازه اوگاندا، پذیرای پناهندگان نیست. بنابراین، دولت اوگاندا برای حل مشکلات خود از سازمان‌های بین‌المللی یاری می‌گیرد. جامعه همکاری‌های بین‌المللی آلمان از جمله سازمان‌هایی است که در حوزه‌های بهره‌وری انرژی، توسعه روستایی و امنیت غذایی و همچنین تأمین آب آشامیدنی به دولت اوگاندا یاری می‌رساند. همچنین این سازمان در راستای شفاف‌سازی دولت اوگاندا، حمایت از حقوق گروه‌های محروم و جامعه مدنی در این کشور فعالیت می‌کند. علاوه بر این، پروژه‌هایی برای بهبود آموزش‌های حرفه‌ای نیز توسط جامعه همکاری‌های بین‌المللی آلمان در اوگاندا در حال انجام است. از طریق این نشانی می‌توانید درباره فعالیت‌های این سازمان بیشتر بخوانید.

بهبود شرایط پناهجویان

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، اوگاندا هنوز یکی از کشورهای کمتر توسعه یافته در سطح جهان است و دولت این کشور برای حل مشکلات خود از سازمان‌ها و دولت‌های قدرتمند جهان کمک می‌گیرد. به‌طور مثال، دولت فدرال از طریق سازمان‌هایی مانند مؤسسه اعتباری برای بازسازی آلمان به دولت اوگاندا کمک می‌کند. وظیفه این سازمان، تأمین آب آشامیدنی شهری و دفع فاضلاب در محله‌های فقیرنشین و سکونتگاه‌های غیررسمی در حومه شهرها است. همچنین این سازمان برای بهبود شرایط پناهجویان و اهالی روستاها در اوگاندا تلاش می‌کند. علاوه بر این، مؤسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه اقتصادی و مدیریت منابع به دولت اوگاندا کمک می‌کند. با کلیک بر این نشانی می‌توانید با فعالیت‌های این سازمان بیشتر آشنا شوید.

ایجاد ساختارهای آموزشی

بنیاد فردریش ابرت از جمله دیگر سازمان‌هایی آلمانی است که در اوگاندا فعالیت می‌کند. این سازمان برای اولین‌بار، یکسری پروژه فرهنگی و آموزشی را در اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ در اوگاندا اجرا کرد. بعدها مدیران بنیاد فردریش ابرت در سال ۱۹۸۷، دفتری در کامپالا تأسیس کردند. اعضای این بنیاد در تمام این سال‌ها با طیف گسترده‌ای از اعضای دانشگاه‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی، اتحادیه‌های کارگری، ادارات دولتی، جوامع محلی و احزاب سیاسی در اوگاندا همکاری کرده‌اند. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در اوگاندا می‌توان به تقویت فضاهای گفت‌وگو، ایجاد ساختارهای آموزشی، ترویج عدالت اجتماعی، حمایت از اتحادیه‌های کارگری و توانمندسازی زنان اشاره کرد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این بنیاد بیشتر آشنا شوید:

https://uganda.fes.de/about/fes-in-uganda

توانمندسازی زنان و جوانان

از دیگر سازمان‌های آلمانی که برای رفع چالش‌های موجود اوگاندا به دولت این کشور کمک می‌کند، می‌توان به بنیاد کونراد آدناور اشاره کرد. این بنیاد در راستای ایجاد حاکمیت قانون، تقویت جامعه مدنی و ارتقای عملکرد سازمان‌های مردمی، توانمندسازی زنان و جوانان و همچنین توسعه اقتصادی به دولت اوگاندا کمک می‌کند. اگر مایلید با فعالیت‌های این بنیاد بیشتر آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kas.de/de/web/uganda/ueber-uns

کد خبر 5428388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha